Har du mycket växter och ett hyfsat stort kar så finns redan massor av smådjur i vattnet. En del - fast inte mycket - växtplankton också.
Har du inte för många yngel så de svälter ut varandra, så torde några yngel klara sig igenom sina första stapplande dagar pga det.
Nu till överkurs:
Om du vill kan du prova att köpa öljäst eller yngelfoder typ liquifry/liquizell till fisken eller att slamma upp en liten bit kokt ägg-gula i vatten och mata med. Det är inte särskilt bra foder, och de skitar ned vattnet nåt alldeles oerhört, men encelligt i storlek, och jag har själv ibland använt sånt som nödlösning när jag haft djur som krävt växtplankton.
Om du gör detta är det viktigaste att inte överdosera (sabbar vattenkvaliteten). Av torrjäst/öljäst har man i precis så lite som behövs för att vattnet skall se mycket svagt mjölkigt ut; av ägg-gula suspension matar man några droppar; av liquifry/liquizell... Tja, enligt rekommendation.
Det är visserligen fel årstid nu, men vill du försöka odla grönvatten kan du prova att ta en 1.5-liters PET flaska, fylla med vatten ur ett väl inkört växtakvarium, tillsätta flytande växtnäring för krukväxt, och ställa flaskan i ett sydfönster. En svag genomluftning är bra. Förutsatt att solen lyser bör du ha grönt vatten på cirka en vecka. Två problem: med den här metoden vet du aldrig riktigt vilka alger som "blommar" (inte nödvändigtvis nån art som dina yngel äter!), och att hälla näringsrikt grönvatten i akvariet kan leda till att algerna "känner sig som hemma" i akvariet och kan vara svårt att bli av med.
Idealet vore ju att man kunde köpa levande växtplankton och rotiferer/hjuldjur. Tyvärr finns vad jag vet inte sånt till försäljning i Sverige, fast det finns i
Tyskland och
Storbrittannien. Om nån vet var man kan få tag i levande plankton (t.ex. DT's phytoplankton) i Sverige så skicka ett meddelande till mig.