Iriatherina werneri (trådfensregnbågsfisk)

#1 - 2 december 2005 15:34
Någon som har denna fisk och kan berätta lite hur de är att ha? Jag har ett ca 120 liters som jag skulle vilja ha ett par av dessa fiskar i, men jag vågar inte riktigt köpa dem för att testa (de är rätt dyra)... vill gärna höra lite personliga erfarenheter om dem.
#2 - 2 december 2005 16:13
Det är underbart fina och trevliga fiskar! Jag har fem stycken (tre hanar och två honor) tillsammans med ett stim kilfläcksrasboror. Jag har haft dem i litet mer än ett år, och har inte haft några problem med dem alls. De är pigga, friska och snälla mot andra fiskar. Det enda att tänka på är att de är litet kinkiga med maten. Mina går inte upp till ytan och äter flingor, utan tar bara mat som åker ned i vattnet. De tar heller inte för stora bitar mat (de har små munnar!), som t.ex. mygglarver. Däremot går det bra med granulat (som sjunker ned), och dessutom rätt mycket cyklops, bosmider samt också ganska ofta nykläckt artemia (som de verkligen älskar!)
#3 - 10 december 2005 19:54
Det låter ju lovande =)
Hur ser man skillnad på hona och hane?
#4 - 11 december 2005 21:59
Man ser lättast skillnaden om man tittar på fenorna. Hannarna har litet längre (mer utdragna) och tjusigare fenor, som de gärna spärrar upp när de vill flörta med damerna...
#5 - 12 december 2005 17:38
Aha... =)
Kvittar det om man har fler hanar än honor? Tänkte på om hanarna kanske jagar mer och har revir eller så?
#6 - 24 juni 2006 17:05
[QUOTE=Theriss]Aha... =)
Kvittar det om man har fler hanar än honor? Tänkte på om hanarna kanske jagar mer och har revir eller så?[/QUOTE]
Någon som vet?
#7 - 27 juni 2006 10:17
En fördel med flera hanar är att dom oftast färgar ut bättre p.g.a. konkurrensen men om det kvittar med fler hanar än honor vet jag inte köpte mina olika regnbågar så små att det inte gått se skillnad på hane och honor så jag tror inte det ska vara nåt problem.

Lycka till
#8 - 27 juni 2006 10:23
Jag har också ungefär fem exemplar av dessa trevliga fiskar. Någon som vet om de är lätta att få yngel av, och hur man triggar lek isåfall?
#9 - 27 juni 2006 23:50
[QUOTE=petnym]Jag har också ungefär fem exemplar av dessa trevliga fiskar. Någon som vet om de är lätta att få yngel av, och hur man triggar lek isåfall?[/QUOTE]
Jag vet att Janne Wester, Södermalms akvarieaffär, satt såna till lek och fått yngel. Jag kommer inte ihåg hurdana vattenvärden det skulle vara, men det var inte svårt om man var lite noggrann. Däremot är ynglen otroligt pyttesmå så det kan vara problem med förstafoder till dom.
#10 - 15 maj 2007 18:59
gammal tråd men..
är väldigt intresserad av denna fisk till mitt 54 liters där den skulle gå med räkor och nån mindre levandefödare.
Frågor:

Vad för temperatur behöver dom?
Hur stora blir dom?
Går dom bra i mitt kar?
Hur många borde jag ha?
Är dom känsliga av sig?
#11 - 16 maj 2007 04:47
Här är en länk till en väldigt bra regnbågssida:
http://members.optushome.com.au/chelmon/

Här är Iriatherina wernerii:
http://members.optushome.com.au/chelmon/

Hoppa runt lite på den första sidan så hittar du massor av fakta.
#12 - 16 maj 2007 12:06
Perfekt, hittade allt jag behövde veta förutom om dom blir för stora för mitt kar, och hur många jag borde skaffa?
Står att dom kan bli 5 cm, fast håller sig runt 3 cm så det borde nog inte vara något prob?
#13 - 16 maj 2007 16:10
Jag skulle gissa att du lätt kan ha två par av I.wernerii i ditt kar om du inte har en massa annat där också. Det är nästan ett måste att ha mer än en hane så att du kan se när de kaxar mot varandra. Du har sett Azurs tävlingsbild som han vann med nu sist va?
#14 - 16 maj 2007 18:33
nä, det är bara några endlers och räkor jag ska ha tillsammans med dom.
Det var faktiskt Azurs bild som fick mig så intresserad av dom!:)

Annons