invasion av snäckor

#1 - 4 april 2004 08:06
Hej! mitt kar har ivaderats av snäckor, vad ska jag göra?
#2 - 4 april 2004 09:07
Skaffa några prakbothior så blir du av med snäckorna snabbt. Vissa säger att man ska ha en grupp på 5-6 st. Jag har bara 2 och de verkar trivas bra ändå. De blir ganska stora men de växer sakta så det tar flera år.
#3 - 4 april 2004 09:09
beror helt på hur stort kar du har. praktbotior blir stora o är dyra...

jag brukar köra med att lägga ner ett sallasblad i karet över natten o tar sedan bort det på morgonen, då har många sniglar satt sig på det.

sen kan man ju plocka för hand, trist men sant..=)
#4 - 4 april 2004 09:27
Ursprungligen skickat av smurfmats

beror helt på hur stort kar du har. praktbotior blir stora o är dyra...

jag brukar köra med att lägga ner ett sallasblad i karet över natten o tar sedan bort det på morgonen, då har många sniglar satt sig på det.

sen kan man ju plocka för hand, trist men sant..=)

Mina praktbothior köpte jag för mer än 1 år sedan. De är ca 6-7 cm nu så de har vuxit kanske ett par cm bara på den tiden. Det tar alltså många år innan de är så stora att man inte kan ha dem längre. Särskilt dyra vet jag inte om de var heller. Tror att de kostade 30-40:-/st bara. Det tycker inte jag är så farligt dyrt.
#5 - 4 april 2004 09:28
Du kan ha vilken botia som helst nästan, alla dem äter sniglar.
köp en som passar till karet.
#6 - 4 april 2004 09:29
där jag köpt dem kostar de 65-75 kronor, vilket är dyrt enligt mig...

sen tycker jag det är fel att direkt rekommendera praktbotior som räddaren i nöden utan att veta hur stort karet är....
#7 - 4 april 2004 09:31

där jag köpt dem kostar de 65-75 kronor, vilket är dyrt enligt mig...

sen tycker jag det är fel att direkt rekommendera praktbotior som räddaren i nöden utan att veta hur stort karet är....

Jag var först inne och kollade lite vad han hade diskuterat innan och med tanke på att han har bl a scalarer som leker så förutsätter jag att hans kar är någorlunda stort.

Jag kollade i ytterligare diskussioner som han har skrivit i och karet är på 256 liter så han ska lätt kunna ha några bothior i det.
#8 - 4 april 2004 09:40
det kan ha säkert ha... om det nu är i det karet han har fått snäckor...
#9 - 4 april 2004 09:49

det kan ha säkert ha... om det nu är i det karet han har fått snäckor...

Visserligen men 13-åringar kanske inte har så många akvarium som de sköter. Eller?

Glömde svara på inlägget av Vizir. Att jag föreslog just praktbotian är för att den är fredlig och är aktiv även på dagen. Vissa arter är aggressiva och andra är nattaktiva eller gömmer sig. Vad jag vet så äter den inte andra fiskar heller utan håller sig till foder eller snäckor.
#10 - 4 april 2004 10:03
tycker vi lägger ner diskussionen om detta tills vi har fått svaret av niklas...

f.ö hade jag 3 akvarier när jag var 13...
#11 - 4 april 2004 11:36
Hej och tack för svaren. Snäckproblemet började i mitt sällskapsakvarium på 100 liter men efter att jag flyttat en växt till 256 litersakvariet flyttade problemet, dvs snäckorna, med dit. kan jag ha botior tillsammans med eldbuk blåciklid och skalarer?

Tack för alla bra svar.
#12 - 4 april 2004 11:40
Ursprungligen skickat av Niklas i Grythyttan

Hej och tack för svaren. Snäckproblemet började i mitt sällskapsakvarium på 100 liter men efter att jag flyttat en växt till 256 litersakvariet flyttade problemet, dvs snäckorna, med dit. kan jag ha botior tillsammans med eldbuk blåciklid och skalarer?

Tack för alla bra svar.

Ja, det ska du kunna ha. Mina går tillsammans med scalarer och palettciklider mm. De är väldigt fredliga mot andra fiskar och dessutom så är de fina att titta på. De har ganska bra fart också när de är på det humöret. Kolla i artregistret här på de olika innan du bestämmer dig. Du kanske vill ha en annan botia men jag rekommenderar parktbotian framför de andra. Om du sen har den så länge att den blir för stor så finns det folk som vill köpa stora exemplar. Det tar dock flera år innan det ska behöva bli aktuellt för dig om du köper fiskar som är ca 5-6 cm stora.
#13 - 4 april 2004 22:02
Jag tycker inte att man ska skaffa botior om man inte vill ha dem "för deras egen skull". Snäckor är bra i lagom mängder, tycker man att man har för många kan man mata mindre alternativt plocka upp dem manuellt (lägg en räka/en bit zucchini på bottnen, lyft upp efter några timmar. Upprepas dagligen tills snäckpopulationen har krympt till önskad nivå). Mvh Cecilia

Annons