Invasion av Guppyyngel!

#1 - 26 december 2006 15:21
Det är så att det -kryllar- av guppyyngel i mitt akvarium! De är överallt!

Jag funderade på att ta de minsta och spola ner dem i toaletten. Kan man göra så? Vet ni hur fiskyngel och fiskar i allmänt upplever det?
#2 - 26 december 2006 15:39
Jesyca skrev:
Det är så att det -kryllar- av guppyyngel i mitt akvarium! De är överallt!

Jag funderade på att ta de minsta och spola ner dem i toaletten. Kan man göra så? Vet ni hur fiskyngel och fiskar i allmänt upplever det?

Tror inte att det är "trevligt" att dö långsamt i smutsigt vatten:(
När det gäller så små fiskar som guppy yngel så kan man lägga dem i kokande vatten, de dör direkt......fast det är inte ett godkänt sätt att avliva dem på.
Men har du inte andra fiskar som hade uppskattat lite "levande foder" ?
#3 - 26 december 2006 15:47
Jag skulle också ha matat andra fiskar med dem... Hårt men så är det.
#4 - 26 december 2006 16:34
Kan man inte sälja ynglena då? jag har också massor som ja vill bli av med men inte har mod att ta livet av. tråkigtt men sant
#5 - 26 december 2006 16:39
Jag brukar ge min son mina guppyyngel.(spar ett par stycken
per kull) Han matar sina fiskar med dom.
#6 - 26 december 2006 16:58
:

rödtoppen skrev:
Men har du inte andra fiskar som hade uppskattat lite "levande foder" ?

Jag hade Tigerbarber förut, de åt upp ynglen (då fick jag inga överlevande yngel alls!).
Men Tigerbarberna rörde runt i akvariet så de andra fiskarna blev oroliga, rädda och skygga. Så jag fick lov att ta bort dem.

Finns det en bra fiskart som man bara behöver ha en av, som dessutom är fredlig mot andra fiskar men äter yngel? *hoppas*

GRIZZLY skrev:
Kan man inte sälja ynglena då? jag har också massor som ja vill bli av med men inte har mod att ta livet av. tråkigtt men sant

Jag har försökt, både till privatpersoner och zooaffärer. Det går inte, de är nog rädda för sjukdomar...
#7 - 26 december 2006 17:03
Låt dem vara annars, det kommer att bli många yngel ett litet tag, men sedan löser det sig själv.
Låter lite lustigt men det verkar som att antalet fisk i ett kar som man har tex guppy i håller sig på en stabil nivå, då de som är sjuka eller svaga inte klarar sig och en som är frisk tar dennes plats.
#8 - 26 december 2006 21:11
Har också varit med om att de kullar jag haft kvar så har det slagit till , för mej, okända sjukdomar som slagit ut svaga exemplar och de starka blir kvar...
#9 - 27 december 2006 09:55
:

Okej, jag får helt enkelt avvakta och se.

Tack så mycket!
#10 - 29 december 2006 03:43
Spola ner fiskar gör jag bara om de är döda. Har man för mkt fiskar så sälj eller gör som jag, skänk bort dem.. finns alltid de dom är glad över att få lite fisk.

Annons