Invasion av bananflugor...

#1 - 8 april 2006 06:45
Snälla kan någon hjälpa mig:confused: Vi har fått massor och jag menar massor av bananflugor i vårat 200 liters tanganyika... Det är så vidrigt:eek: !!! Problemet är också att vi bara har mitt och botten fiskar så det blir ingen som äter av dom.:mad: Är det någon som har ett tips på hur jag kan bli av med denna mängd av flugor?:confused: Jag mår så illa av detta så därför skulle jag vara tacksam med snabba tips..:) ;)
#2 - 8 april 2006 08:26
Jag tror knappast att det rör sej om bananflugor i alla fall.
De kommer senare på året och är inte så intresserade av akvarier utan mer av skämd frukt och liknande.
Det kan dock vara fjärilsmyggor som inte är ovanliga inomhus och gillar fuktiga miljöer eftersom det är deras larver växer upp. Så här ser dom ut:
http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/fjarilsmygga.htm
Och vad göra åt dem?
Gör något åt larverna som tydligen lever i eller runt akvariet.
Eller så lever larverna någon annanstans i badrummet t ex och det är bara de vuxna myggorna som söker sej till akvariet
#3 - 8 april 2006 08:40
Nej det är inga fjärilsmyggor... Bananflugor helt klart.. Ser inte alls ut så som du visade på bilden.. Tack för tipset ändå.. Du har inga tips om bananflugor då?:)
#4 - 8 april 2006 08:43
dammsugare kanske kan användas för att temporärt suga bort flugorna eller vad det nu är-
#6 - 8 april 2006 08:45
oj vilket inlägg :D

hur gör ja för att länken blir lite mindre [:o]
#7 - 8 april 2006 08:47
Ja mer åt det hållet i allafall..
#8 - 8 april 2006 08:48
Vi har haft en del pälsalger så jag undrar om den kan ha gjort så att det uppstått bananflugor eller vad det nu är...
#9 - 8 april 2006 08:51
Kanske ska nämna också att vi har tre akvarium till men inget av dom andra är drabbade... Som tur är..
#10 - 8 april 2006 08:52
oj vilket inlägg :D

hur gör ja för att länken blir lite mindre

Såhär kanske:
http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/bananfluga2.htm
Du behöver inte ha med hela Googlesökvägen
#11 - 8 april 2006 08:53
hur gjorde du de guy??

är helt grön när de gäller sånt här
#12 - 8 april 2006 08:54
aha men hur ska man kunna veta hur mycke av länken man behöver ha med?
hoppas du förstår va ja menar
#13 - 8 april 2006 09:04
du kan klicka på "se hela bilden" längst upp.
#14 - 8 april 2006 09:06
Bananflugor är förtjusta i rödvin. Gör en liten fälla bestående av en flaska med en slatt i. Skaka om lite ibland.
#15 - 8 april 2006 09:06
[quote=TBK]du kan klicka på "se hela bilden" längst upp.[/quote]

längst upp?? vart är du o tittar :)
#16 - 8 april 2006 09:22
kan också klicka avlägsna ram, finns vid övre högra hörnet.
annars kan man använda forumets egna länk för att få dold adress med namn på.,
#17 - 8 april 2006 09:24
förstår ingenting men de gör inget.. ja e nog lite trög bara
#18 - 8 april 2006 09:27
Fast när ni alla säger som ni säger nu om bananflugor så blir jag lite osäker... Kanske är fjärilsmyggor ändå.. Kan dom komma pga päls alger? Tycker nästan att det luktar lite mögel när jag öppnar luckan på karet... Funderar på att tömma karet helt och byta ut allt vad tror ni om det?
#19 - 8 april 2006 13:23
prova googla på bananflugebomb .....
#20 - 8 april 2006 15:23
altså hadde samma problem

Men bananflugerna komm inte från akvariet i mitt fall
utan 2st krukväxter som ja vattna dåligt

sen sökte sig alla fluger till fukten i akvariet så dom samlades bara där o inte föddes där
#21 - 8 april 2006 15:26
[quote=ciklider]Fast när ni alla säger som ni säger nu om bananflugor så blir jag lite osäker... Kanske är fjärilsmyggor ändå.. Kan dom komma pga päls alger? Tycker nästan att det luktar lite mögel när jag öppnar luckan på karet... Funderar på att tömma karet helt och byta ut allt vad tror ni om det?[/quote]Ska ju räcka du gör rent allt över vattennivån täckglas o ramp
#22 - 8 april 2006 15:40
hmm de där va nå nytt för mig... vet folk som matar med banan flugor.. har själv testa funka inge bra :) odlar själv flugor åt grodorna :) men alltså det måste ju finnas någon stans där dom lägger äggen å där borde de ju vara en massa larver å puppor...
#23 - 9 april 2006 20:33
Har tyvärr inte hittat larver och puppor.. Rengöringen gjorde dock susen..

Annons