Invånare till Juwel Rio 180

#1 - 15 november 2012 17:04
Nu har mitt Juwel varit igång några månader. Följande fiskar simmar i det nu.

9st Albino Pansarmalar
3st Otocinclus
1st Ancistrus
1st L-204
1st Grenmal
2st Platy
2st Gula fjärilciklider
11st Smaragdbarber
9st Endlers guppy

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nu är det så att jag funderar på att ta bort Ancistrus, L-204, Platy och Smaragdbarberna. Funderar på att skaffa ett gäng pansarmalar till fast en annan sort. Funderar på pandor.

#1. Tror ni denna uppsättningen skulle fungera eller blir det för mycket fisk?

9st Albino Pansarmalar
8st Panda Pasarmalar
6st Otocinclus
1st Grenmal
2st Gula fjärilciklider
9st Endlers guppy (lär väl öka)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

När platysarna försvinner så kommer lite fokus att försvinna från akvariet eftersom dem drar till sig mest uppmärksamhet. Har funderat på Boliviansk Fjärilciklid men vet inte om dem ger sig på mina Endlers. Vill ju inte att dem vuxna hanarna (2-3cm) skall bli uppätna.

#2. Vad tror ni? Någon annan firre som skulle platsa in?

Idag ser karet ut såhär.
http://forumbilder.se/images/e5152012603513cc6.jpg
#2 - 15 november 2012 17:10
Invånare till Juwel Rio 180

Kan tyvärr inte svara på någon av dina frågor då jag är rätt så ny på det här med akvarier. Hade ett litet för ca 15 år sedan och fick ett återfall i veckan och köpte mig ett likadant akvarium som du har. Det jag nu undrar är hur du gjort med slimlinebakgrunderna. Har du tagit två hela bitar och satt från var sida och på så sätt gömt pumphuset bakom den ena? Funderar nämligen på hur jag lättast och snyggast kan gömma det i mitt egna och du verkar ju ha löst det riktigt bra :)
#3 - 15 november 2012 17:42
Skickar PM. Fortsätt ON TOPIC nu.
#4 - 15 november 2012 20:34
Sv: Invånare till Juwel Rio 180

Jag har väldigt svårt att tro att bolivianer skulle ta guppys, möjligtvis nyfödda yngel men absolut inte vuxna fiskar. De är ganska fredliga fiskar som mest småtjafsar inom arten men sällan på ett särskilt aggressivt sätt.
Tror dock det kan bli lite trångt i bottenregionen med så många pansarmalar och bolivianer som också är väldigt bottenorienterade. Jag skulle nöja mig med de som finns och istället fundera på nån fisk som håller sig mer i de övre regionerna.
#5 - 15 november 2012 20:59
Hmm. Ja de måhända att det tycks bli mycket på botten, men jag inte mina nuvarande pansarmalar tar upp mycket plats alls. Guppysarna håller ju till vid ytan för det mesta så hade vart toppen men nån lite större fisk, helst runt 5-7cm som håller till i mellanskicket, förslag någon?
#6 - 17 november 2012 20:56
Någon med erfarenhet av bolivianer?
T.ex vid matning. Är dem lika glupska som Platys och käkar på maltabletter när malar/pansarmalar käkar?
Vill ha någon fisk som ersätter mina Platys. Något som tar mest uppmärksamhet.

Alla tips uppskattas! :)
#7 - 20 november 2012 21:54
Jag tycker glasmalar passar bra, håller till ca 15 cm över botten hos mig (också i ett 180 liters).
#8 - 21 november 2012 08:32
Nja passar inte riktigt in i akvariet eller temat (sydamerika). Men tack för tipset! :) Mer tips tack ^.^

Annons