Invånare till 54-liters kar

#1 - 1 oktober 2019 12:20
Är i uppstarten av mitt och 6-åringens sällskapsakvarium på 54 liter och har en fråga.
Om några dagar ska de första fiskarna introduceras till sitt nya hem och min undran är om denna planerade uppsättning blir OK i ett kar av den här storleken?
Sägas kan väl att akvariet innehåller ganska mycket växter (inkl. flytväxter), en större och ett gäng mindre stenar samt två small/medium-rötter av mangrove.

6 platy
10-12 neontetror
6 skunk/bågfenspansarmalar
6 amanoräkor

Givet ovanstående förutsättningar, tror ni detta funkar?

Mvh en amatör
#2 - 1 oktober 2019 13:42
Jag skulle säga att det fungerar finfint.
#3 - 1 oktober 2019 14:44
Toppen! Tackar för responsen.:)
#4 - 1 oktober 2019 15:03
[QUOTE=Yaz;n2409074]

6 platy
10-12 neontetror
6 skunk/bågfenspansarmalar
6 amanoräkor

Givet ovanstående förutsättningar, tror ni detta funkar?

Mvh en amatör[/QUOTE]Jag kan se lite eventuella problem med samansättningen.
1. Platy är levandefödare och väldigt produktiva så 6st kan inom kort blir 16 för att sen inom ett år bli 26... och dem kan vara alldeles för närgångna och stökiga för att amanoräkorna ska känna sig tillfreds.
2. pansarmalar kan också eventuellt störa räkorna
#5 - 1 oktober 2019 16:45
Tack för feedback!
Vi ska bara ha Platy-hannar, eftersom jag är amatör och nybörjare så vill jag inte hålla på med yngel.
Vad gäller malen - finns det nån sort som är mindre och inte alltför komplicerad? Gärna dagaktiv...
Finns det inga räkor man kan ha med Platy?
#6 - 1 oktober 2019 16:51
Får kanske ta och skippa Platy då.
#7 - 1 oktober 2019 17:20
Amano är ju den största räkan och har bästa förutsättningarna att klara av fisk men jag har faktiskt haft amano tillsammans med molly som är ganska lik platy och det var ingen bra kombo. Dem höll sig gömda hela tiden utom ibland efter att ljuset var släckt då dem kunde simma runt lite i karet.
#8 - 1 oktober 2019 17:30
[QUOTE=åheim;n2409114]Amano är ju den största räkan och har bästa förutsättningarna att klara av fisk men jag har faktiskt haft amano tillsammans med molly som är ganska lik platy och det var ingen bra kombo. Dem höll sig gömda hela tiden utom ibland efter att ljuset var släckt då dem kunde simma runt lite i karet.[/QUOTE]

Det låter ju inte så kul för dem. Nej så vill man inte ha det.
#9 - 1 oktober 2019 17:34
En fisk som verkar fin är paramolly/paraguppy. Den lär väl inte vara för stor för amanoräkorna?
Sen vad gäller malar så har jag tittat på de små corydoras bondi coppenamensis - skulle dom kunna vara ett alternativ ihop med räkorna? Om man hittar dem i nån butik dvs...
Eller kanske salt och peppar-pansarmal?
#10 - 1 oktober 2019 18:10
Ser i din profil att du bor i Stockholm. Då kan jag tipsa om att Akvarielagret i Bromma ofta har två storlekar av Amanoräkor att välja mellan. Den större storleken (som visserligen är dyr) bör absolut funka med Platy. Jag har även haft små Amano ihop med Platy utan problem. Det beror mycket på hur många räkor man har också om de vågar sig fram. Ju fler desto modigare. Och inredningen spelar också roll såklart. Sedan kan jag tycka att sex Platy låter ganska mycket i ett så pass litet kar. Särskilt om du har både honor och hanar, då blir de snabbt fler precis som Åheim skriver.
#11 - 1 oktober 2019 18:13
En liten, men ganska känslig, mal som du skulle kunna fundera på längre fram när karet har mognat är otocinclus. Läs på om dem och se om det kan passa er. Man behöver dock ha ett litet stim. Och vara beredd på att stödmata med grönsaker och algtabletter. Tror de corysar du nämnde först blir för stora för ditt kar.
#12 - 1 oktober 2019 18:16
[QUOTE=Nando;n2409119]Ser i din profil att du bor i Stockholm. Då kan jag tipsa om att Akvarielagret i Bromma ofta har två storlekar av Amanoräkor att välja mellan. Den större storleken (som visserligen är dyr) bör absolut funka med Platy. Jag har även haft små Amano ihop med Platy utan problem. Det beror mycket på hur många räkor man har också om de vågar sig fram. Ju fler desto modigare. Och inredningen spelar också roll såklart. Sedan kan jag tycka att sex Platy låter ganska mycket i ett så pass litet kar. Särskilt om du har både honor och hanar, då blir de snabbt fler precis som Åheim skriver. [/QUOTE]

Tack för ditt svar! Ja, fiskarna ska inhandlas på Akvarielagret är det tänkt.:)
Vad gäller Platy så hade jag tänkt enbart hannar. Men nu när jag tittade på paramolly så blev jag lite förtjust i den...

Räkorna har blivit lite av grejen, 6-åringen och jag har blivit väldigt förtjusta i tanken på dem.
#13 - 1 oktober 2019 18:17
[QUOTE=Nando;n2409121]En liten, men ganska känslig, mal som du skulle kunna fundera på längre fram när karet har mognat är otocinclus. Läs på om dem och se om det kan passa er. Man behöver dock ha ett litet stim. Och vara beredd på att stödmata med grönsaker och algtabletter. Tror de corysar du nämnde först blir för stora för ditt kar. [/QUOTE]

[:-106]

Ja, jag har börjat kika på de mindre malarna.
#14 - 1 oktober 2019 18:47
Jag gillar verkligen amanoräkor! De är roliga att titta på och äter även en del alger. Hoppas ni hittar något som funkar!
#15 - 1 oktober 2019 18:57
Tackar.:)[:-106]
#16 - 2 oktober 2019 09:44
Ny tanke kring kombo i karet:

Micropoecilia parae (melanzona red)
Corydoras hastatus
Caridina multidentata
Paracheirodon innesi

Borde väl funka? (Snälla säg ja:D)
#17 - 2 oktober 2019 15:19
De två översta har jag ingen personlig erfarenhet av. Men den corysen har väl ett mer tetralikt beteende än vad corysar brukar ha, dvs den stimmar/simmar omkring inte bara vid botten. Eftersom du inte bara kan ha några få corysar eller neontetror utan behöver köpa i vart fall ett litet stim av varje så blir det ju många fiskar på samma yta i ett litet kar. Även paramollysarna behöver väl vara några stycken för att må bra. Fundera på om du inte ska ta antingen corysarna eller tetrorna. Det är inte roligt med fisksoppa.

De fiskar du väljer behöver också trivas med samma vattenparametrar. Corysar är känsliga för salt men mollysar tror jag gillar lite salt i vattnet.
#18 - 2 oktober 2019 16:56
[QUOTE=Nando;n2409162]De två översta har jag ingen personlig erfarenhet av. Men den corysen har väl ett mer tetralikt beteende än vad corysar brukar ha, dvs den stimmar/simmar omkring inte bara vid botten. Eftersom du inte bara kan ha några få corysar eller neontetror utan behöver köpa i vart fall ett litet stim av varje så blir det ju många fiskar på samma yta i ett litet kar. Även paramollysarna behöver väl vara några stycken för att må bra. Fundera på om du inte ska ta antingen corysarna eller tetrorna. Det är inte roligt med fisksoppa.

De fiskar du väljer behöver också trivas med samma vattenparametrar. Corysar är känsliga för salt men mollysar tror jag gillar lite salt i vattnet. [/QUOTE]

På Zoopets artbeskrivning står det att den föredrar sötvatten, även om den också klarar sig i bräckt vatten.

Ja, den lille malen är väl frågetecknet. Neontetrorna ska ju flytta in först, och därefter paramollysarna.
Blir tillfälle att fundera lite ytterligare på malen då.
#19 - 2 oktober 2019 16:57
Och räkorna är ett löfte till sonen. :D
#20 - 2 oktober 2019 17:37
Ja, men då kan du väl fundera och se hur det känns! Lycka till!
#21 - 2 oktober 2019 17:47
Tack så mycket!
#22 - 11 november 2019 08:58
I all min korkade amatörmässighet verkar jag åtminstone göra något rätt - nu har mina röda sakura fått bebisar. :d

Annons