Invånare till 26l tavelakvarium

#1 - 3 september 2007 07:03
Jag har fått ett litet tavelakvarium på ca 26 liter.
Jag har noll koll på vad för fisk som passar detta om det ens går att ha fisk i det. Kan ni ge lite tipps?

Det sitter en filterkammare på sidan som säkert rymmer 2 liter och har sitt inlopp i botten så det blir lite av ett bottenfilter också. Pumpen kapacitet är jag osäker på men tror det var rätt bra drag i den lille rackaren för ett så pass litet akvarium.

Belysningen är ett 12w T5 rör utan reflektor. Men en reflektor funderar jag på att montera om det går för att få mer ljus till växterna. Växterna göder jag nog utan NPK gödning till att börja med. Ingen CO2 heller. Har lite Tropica Mastergrow att göra slut på.

http://www.aquastyle.se/prod/mini_table.htm
http://www.akvarietorget.se/phpbb2/files/03_199.jpg
#2 - 3 september 2007 07:04
Vet inte om jag själv skulle vilja ha fisk i ett sånt litet kar. men jag kan absolut rekomendera räkor!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 3 september 2007 07:13
Räkor är lämpligt som Annaica skriver.
I fiskväg så är det inte så mycket som passar men Endlers guppy samt olika dvärg/mikrorasbororna funkar.
#4 - 3 september 2007 07:21
Räkor är lämpligt som MagArne skriver.

I fiskväg så är det inte så mycket som passar men Endlers guppy samt olika dvärg/mikrorasbororna funkar.

Jag heter Annaica :P
#5 - 3 september 2007 07:23
Hmm, räkor låter intressant, det blir något helt nytt för mig. Tyvärr så har jag sett i butik att räkor är rätt dyrt. Drygt 100kr/st och dessa var inte speciellt snygga heller (nån grå blek historia). De klarröda med vita fläckar tycker däremot är snygga.

Jag är mer växtakvarienörd men tycker ändå det ska vara nått levande där inne som man kan titta på. Nån liten guppy duger utmärkt åt mig till detta kar om de kan tänkas trivas. Är 3 honor och 2 hanar lämpligt?
Fina fiskar har jag i mitt stora 450 liters.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 3 september 2007 07:23
Annaica skrev:

Sorry, så kan det gå det när man skriver 2 svar "samtidigt"[:o]
#7 - 3 september 2007 07:27
MagArne skrev:
Hmm, räkor låter intressant, det blir något helt nytt för mig. Tyvärr så har jag sett i butik att räkor är rätt dyrt. Drygt 100kr/st och dessa var inte speciellt snygga heller (nån grå blek historia). De klarröda med vita fläckar tycker däremot är snygga.

Jag är mer växtakvarienörd men tycker ändå det ska vara nått levande där inne som man kan titta på. Nån liten guppy duger utmärkt åt mig till detta kar om de kan tänkas trivas. Är 3 honor och 2 hanar lämpligt?

Fina fiskar har jag i mitt stora 450 liters.

Själv har jag körsbärsräkor och crystal red (CR). CR är en lite dyrare variant men körsbär brukar väl ligga på ca 20-35 kr/st. 100 kr/st för en amano (som är "grå blek historia" ;) ) tycker jag låter dyrt.

Men jag kan absolut rekomendera körsbär; de är röda och förökar sig lätt när de trivs :)

Vill du ha guppy skulle jag nog rekomendera endlers, iom att de är mindre än vanlig guppy.
#8 - 3 september 2007 11:18
Vad tror ni om siamesisk kampfisk?
#9 - 3 september 2007 12:00
MagArne skrev:
Vad tror ni om siamesisk kampfisk?

Personligen skulle jag hellre ha många räkor än 1 kampfisk ;)
#10 - 3 september 2007 12:09
Jo du har nog rätt. Ska nog beställa ett gäng CR räkor. Går det se skillnad på honor och hanar? Hur många av varje kön bör jag ha?
#11 - 3 september 2007 12:13
Honor har en äggfläck i nacken... är inte säker men tror att hanarna är lite mindre än honorna.

Skall du ha crystal red borde du väl ha 10 som minst i alla fall... men jag skulle ändå själv börja med färre; de är dyra och det är synd om flera dör pga dåligt vatten eller liknande.

Om du inte haft räkor alls innan skulle jag nog tipsa dig om körsbärsräkor; de är ganska tåliga och förökar sig lätt!
#12 - 3 september 2007 12:31
När det gäller räkor så kolla annonser..

Jag har nyss sparat 300 kr på att köpa 10 stycken körsbärsräkor online..:p
I butikerna i stan kostar dom MINST 49 kr STYCK!! :confused:
#13 - 3 september 2007 12:42
Man får dock tänka på att det är emot postens regler att skicka levande djur i paket!
#14 - 3 september 2007 12:51
Vad får man ge för CR resp körsbär i handel och hos privatperson?
Kanske att jag ev har ett gäng CR på G för 40kr/st av en privatperson, är det prisvärt? Ska jag pruta?
#15 - 3 september 2007 13:07
Som billigast ute i handeln har jag hittat CR för 39 kr. Om du tycker att 40 kr/st är värt så köp dom. De är inte helt lätt att hitta dom ute i butiker!

Billigaste körsbärsräkorna jag hittat ute i handeln är 19 kr/st. Det tycker jag är prisvärt! ^^
#16 - 6 september 2007 07:21
Nu ser det ut såhär i akvariet. Kan det tänkas duga åt körsbärsräkor? Något jag bör ändra på?
kH 8, Ph 7,8, Temperatur 25°C
http://www.akvarietorget.se/phpbb2/files/09_466.jpg
http://www.akvarietorget.se/phpbb2/files/08_809.jpg
#17 - 6 september 2007 08:30
när det gäller temperaturen och ditt pH ser det bra ut. Kolla artbeskrivningen!

http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=3
#18 - 6 september 2007 09:53
Det står i artbeskrivningen att räkorna är känsliga för höga nitrathalter. Det är inte nitrit som menas igentligen?
Jag göder med PMDD som innehåller nitrat i form av Kaliumnitrat (KNO3). Läge att köra med annan gödning?
#19 - 6 september 2007 10:03
Räkor är känsliga för överdoser av växtgödning (ex. PMDD). Och det stämmer, de är känsliga för nitrat.

Jag använde förut pmdd i mitt kar med räkor, vid normaldosering märkte jag inte att räkorna tog skada av det, men doserar du väldigt mycket kanske du skulle minska på det.
#20 - 6 september 2007 10:21
Annaica skrev:

...och ändå är signaturen "Annica" ? ^^,

Själv ska jag skaffa mig några körsbärsräkor tänkte jag! De verkar ascoola. :P Jag är bara rädd att de kan skadas. Ska man börja med fiskar och tillsätta räkorna senare? Eller tvärtom?
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 6 september 2007 10:25
MagArne skrev:
Det står i artbeskrivningen att räkorna är känsliga för höga nitrathalter. Det är inte nitrit som menas igentligen?

Jag göder med PMDD som innehåller nitrat i form av Kaliumnitrat (KNO3). Läge att köra med annan gödning?

Alla fiskar/räkor är känsliga för nitrit så det är inte något man skriver i artbeskrivningen eftersom det är allmängiltigt.
#22 - 6 september 2007 12:28
Där ser man, tänk vad man lär sig mycket på detta forum.
Bäst att låta akvariet gå ett tag så växtnäringen är upptagen av växterna innan jag skaffar räkor. Läste även räkor kan vara känsliga mot bekämpningsmedel som kan finnas på nya växter.

Annons