invånare i ett 50l ??

#1 - 12 juni 2005 18:33
Vad för fisk i ett 50l ? Gärna ingen vanlig fisk som t.ex guppy,tetror.
#2 - 12 juni 2005 18:35
Istället för att fråga oss kan du ju ge dig ut på nätet och leta och söka? Titta ex. på Zoopets artbeskrivningar.
#3 - 12 juni 2005 19:24
mmm, jag e sugen på någon ciklid gärna någon som är lätt att få lek på. fast det finns ju inte många ciklider som passar så bra i ett 50l kar.
#4 - 12 juni 2005 19:27
Njaa. möjligtvis ett par fjärilsciklider. Men då kan du ju bara ha någon mal mer.

Skriv istället "Finns det några mindre ciklider som passar i 50l". Men helst sök i sökfunktionen! Finns massa likadanna ämnade diskussioner!
#6 - 12 juni 2005 20:47
Jag blev väldigt förtjust i den första !! Den måste jag bara ha ! hur många ska jag köpa ??
#7 - 12 juni 2005 20:56
Går det om jag bara ger torrfoder ? ellet måste jag ge levande föda också som det står ?

Simmar ynglen upp till ytan och äter ??
#8 - 13 juni 2005 06:48
Om du är intresserad av http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=117 så kan du ha runt 5-6 st i ditt kar, dvs om du inte ska några andra sorters fiskar i oxå.

När det gäller matning så äter de även från ytan så flingfoder är helt okej. Jag brukar mata mina fiskar med [color=red]Cyclops [/color]eller [color=red]Bosmider [/color][color=black]som är ett fryst foder du kan köpa i zoo-butikerna. Detta foder innehåller minimala små djur och dina fiskar kommer garanterat att tycka om att simma omkring och äta detta.[/color]
#9 - 13 juni 2005 08:21
Och när man har snäcklekare som den fisken är är det inga växter, en rot och lite grov sand. Utan då är det fin sand och massa snäckor.
#10 - 13 juni 2005 08:23
De vill ha ett högt pH också.

Elinor: Det står att dom vill vara 8-12st?
#11 - 13 juni 2005 16:13
[QUOTE=purre92]Går det om jag bara ger torrfoder ? ellet måste jag ge levande föda också som det står ?[/QUOTE] Det går kanske men det är inte bra för de. Som Elinor skriver. Frystfoder är lösningen. Jag matade med fryst artemia, cyclops och räkmix. Det är enklare än vad man tror. Senare blev det nykläckt artemia till yngeln. Det är däremot lite "jobbig" men ack så uppskattad av båda gamla som ung.

Simmar ynglen upp till ytan och äter ??
Nej. Och för att de skall växer bra så behöver du nog mata med nykläckt artemia. Annars "klara" de sig på finfördelad räkmix och annat gott ...

[QUOTE=gladhertha]Elinor: Det står att dom vill vara 8-12st?[/QUOTE] Man skall nog inte ta allt så bokstavligen som står där. Jag skulle rekommendera att starta med 4 eller 5 vuxna. Typ: 1,3 eller 2,3. Det blir nog automatiskt fler och då känns det lite roligare att ha "egenodlad" fisk i burken.

Tips. Köp bara en stor och fler mindre så är chansen större att får rätt könsfördelning. En "stor" multi är alltid en hane. En mindre är antigen en icke-fullvuxen hane eller en hona.

Hejhopp. Ralp
#12 - 13 juni 2005 16:24
Ok, räkmix finns väl att köpa i zooaffärer ? Man kan väl göra själv också ? Hur ?

Hur mycket kan fisken kosta st ?
#13 - 13 juni 2005 19:48
[QUOTE=purre92]Ok, räkmix finns väl att köpa i zooaffärer ? Man kan väl göra själv också ? Hur ?[/QUOTE] Ja. Jag har aldrig gjord mig besväret att göra själv räkmixen. Med 4 Multisar är det inte heller ekonomiskt. De äter så lite.

Hur mycket kan fisken kosta st ?
Det beror på. Zooaffär eller privat? Allt från 50 till 100 SEK. Beror också på vad du bor.

Hejhopp. Ralp
#14 - 14 juni 2005 06:24
[QUOTE=ralp]Jag har aldrig gjord mig besväret att göra själv räkmixen. Med 4 Multisar är det inte heller ekonomiskt. De äter så lite.[/quote]
Det är inte helt oekonomiskt faktiskt. Man behöver ju inte göra en normalsats på 1 kg räkor och 1 kg ärter. Använd typ 80 gram räkor och 20 gram ärter och ät resten själv. Ärter är nyttigt och räkor är gott. :)

/ Daniel
#15 - 14 juni 2005 09:29
OFFTOPIC: Shrimps are friends - not food! ;)
#16 - 14 juni 2005 10:03
okej. I karet behöver jag bara sand lite stenar ock självklart snäckor ?
#17 - 14 juni 2005 11:14
ja. Så här såg mitt multiskar ut. Kika även in hos dinajels (Daniels) zoon - se länk ovanför. Han har ett jättefint multiskar och dokumenterad uppstarten bra med många bilder.

Lycka till. Hejhopp. ralp
#18 - 14 juni 2005 15:20
södra dalarna,södra gästrikland och norra västmanland ?

okej, tack för alla bra bilder ! Finns det något ställe jag kan köpa dem i närheten av södra dalarna, södra gästrikland och norra västmanland ?
#19 - 15 juni 2005 19:30
någon dvärg ciklid skulle jag tipsa om

Annons