Inträngd scalare - vad göra?

#1 - 19 maj 2004 16:59
Har 2 ganska stora scalarer i mitt 250L akvarium. Har funkat bra i ca ett år, men nu tvingar den ena scalaren in den andra scalaren i ett hörn. Den mobbade scalaren verkar ha gett upp och står bara i sitt hörn medans den andra simmar runt i hela akvariet. Vad ska jag göra? Den ser inte sjuk ut på något sätt, men den har ju inget roligt liv där i hörnet. Förr hade jag 3 st och då var ingen mobbad.
#2 - 19 maj 2004 18:28
Ingen som varit med om samma sak?!
#3 - 19 maj 2004 22:36
Jag har ingen tidigare erfarenhet av skalarer men kan det inte vara så att du exempelvis har 2 hanar, varvid den enare är något starkare och vill ha "sitt" revir ifred?? Den 3:e kanske var en hona som höll hanarna ifrån varandra!
Eller?
#4 - 20 maj 2004 07:05
något sådant... vad har du mer i karet?...
en möjlighet är att skaffa kanske 2-3 skalarer till, för att få dom att para ut sig...
#5 - 20 maj 2004 16:01
Det är två hanar du har, köp två eller tre till (helst i samma storlek) så ska du se att det ordnar sig med fiskarna.

Den utmobbade scalarern kommer att dö till slut om inget görs.

MVH
Johan Lidman
#6 - 20 maj 2004 17:34
Ok, tack för svaren. Kan jag ha fler scalarer i mitt akvarium? Det är 250L Invånarna är 15 kejsartetror, 3regnbågsfiskar, 2 scalarer, 2 små gurami och några malar.
#7 - 22 maj 2004 20:09
Idag var jag och köpte en ny scalare, enligt affären en hona. Den mobbade scalaren har nu vägat sig ut ur hörnet. Han vågar inte röra sig så långt från hörnet än så länge. Men förhoppningsvis simmar han snart runt i hela akvariet som den stiliga scalare han är! Jag håller tummarna för att det ska bli bra!
#8 - 22 maj 2004 20:52
Hoppas och tror att det kommer att lösa sig för dig och din inträngda scalar nu när du har köpt fler scalarer till dit kar. Tänk bara på att det inte nödvändigtvis behöver vara två hannar som gnäller och bråkar. Själv har jag ett par scalarer i storleken ca 13 cm där honan är någon cm mindre än hanen men där det är hon som verkligen bestämmer! Hon kör runt och domderar med hanen så det inte är sant! Med andra ord - är det en offensiv scalare så innebär det inte automatiskt att det är en hane...

Lycka till med dessa fantastiksa fiskar.

David B.
#9 - 22 maj 2004 20:55
Min "alfahanne" i min grupp om 8 skalare visade sig vara en hona. Så kan det gå. [:)]
#10 - 23 maj 2004 06:56
Mina1: Om det nu inte ordnar sig så kan du ta och lägga över alla fiskar i en hink, sedan mublera om i hela akvariet. Sedan tebax med fiskarna!
Och om du köper nya scalarer, så gör på samma sätt, fast lägg i de nya scalarerna först!
Lycka till!
#11 - 23 maj 2004 14:25
Bland mina SCalarer så är det så har att honorna brukar till 99% mucka med andra honor och hanarna muckar med hannar (jag har 40tal vuxna och havlvuxna samt nästan 2000yngel).

MVH
Johan Lidman

Annons