Interzoo 2014

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 2 juni 2014 07:52
Så är jag hemma igen efter 4 intensiva dagar på världens största zoofackmässa Interzoo. I 12 hallar visade 1720 utställare från 63 länder upp sina produkter så det var minst sagt hektiskt att hinna med allt - vilket man ändå inte gjorde trots att man var från att det öppnade (09.00) tills det stängde (18.00) alla 4 dagarna.
Det fanns väldigt många saker att titta på och många inovationer var det och jag lovar att återkomma med en artikel från mässan men tar nog mig ca. en vecka att sammanställa en sådan.

Den som vill kan ju kolla ett Facebook-foto på mig som togs i Back to Nature-montern.
#2 - 3 juni 2014 06:53
...och jag lovar att återkomma med en artikel från mässan

Det ser vi fram mot! :-)
#3 - 3 juni 2014 11:22
Det gör vi :)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 3 juni 2014 11:59
Fotona kommer nog upp framåt kvällen i Zoopets fotoarkiv
#5 - 3 juni 2014 12:19
Tummen upp på det!
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 3 juni 2014 18:54
Fotona från Interzoo är nu inlagda på denna sida (kan enbart ses av goldmedlemmar) och totalt blev det 149 foton. Skulle tro att jag till helgen kommer att hinna skriva en artikel att lägga in på zoopet (som alla kan se).
#7 - 3 juni 2014 19:12
Tack för dom bilderna Kjell :)

//Inger
#8 - 3 juni 2014 19:39
Kul att du fick med den mekaniska filterrullen hos Theiling. Du fick möjligen inte reda på dimensionerna?

Intressanta växter hos Tropica...

Ps: Du borde fotograferat "Pepparmintskejsaren" och "kingin" som ställdes ut hos de Jong (kostar 15000 EUR resp 20000 EUR i inköpspris till butiken).
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 3 juni 2014 19:53
petnym skrev:
Kul att du fick med den mekaniska filterrullen hos Theiling. Du fick möjligen inte reda på dimensionerna?

Intressanta växter hos Tropica...

Ps: Du borde fotograferat "Pepparmintskejsaren" och "kingin" som ställdes ut hos de Jong (kostar 15000 EUR resp 20000 EUR i inköpspris till butiken).

Vad gäller filterrullen så har jag inte kollat i broschyren som jag fick med - det står kanske där.
Var vid DeJongs dyringakvarium där inte ens ljuset var på flera gånger men inte fan såg jag till värstingen så länge att den hann fastna på ett foto. Vet dock att Lasse filmade akvariet och där blixtrade den förbi på någon sekund - inte så mycket valuta för pengarna om man säger så:p

Då var det lättare att få filterrullen att fastna på bild:D
och för den delen växterna - det är Tropicas nyheter som finns med i fotoarkivet
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 3 juni 2014 19:56
Inger H skrev:
Tack för dom bilderna Kjell :)

//Inger

Tack för kommentaren:D
#11 - 3 juni 2014 20:16
Fina bilder :)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 3 juni 2014 20:31
Fina bilder :)

Tack för det - en del är ju rätt OK men de flesta av fotona är ju pryl/monterfoton för det är ju inte så mycket en utställning utan en mässa
#13 - 3 juni 2014 20:39
Tack för det - en del är ju rätt OK men de flesta av fotona är ju pryl/monterfoton för det är ju inte så mycket en utställning utan en mässa

Det är roligt att se monterfoton för man är ju nyfiken på hur det var och hur det ser ut. Så det är ju precis sådana bilder som det ska va :)
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 3 juni 2014 21:04
Det är roligt att se monterfoton för man är ju nyfiken på hur det var och hur det ser ut. Så det är ju precis sådana bilder som det ska va :)

Fast jag missade ju att fota några montrar för det var 1700 om jag nu räknade rätt:D
#15 - 3 juni 2014 21:11
Petitesser :p
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 7 juni 2014 14:50
Imorgon skulle jag tro att Interzoo-artikeln kommer in på Zoopet
#17 - 7 juni 2014 17:14
Ska bli intressant!
#18 - 7 juni 2014 22:21
Reefbuilders har en bra sammanfattning av saltvattensnyheterna här:
http://reefbuilders.com/2014/06/07/show-episode-4-jake-mark-talk-products-interzoo-2014/
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 8 juni 2014 07:56
petnym skrev:
Reefbuilders har en bra sammanfattning av saltvattensnyheterna här:

http://reefbuilders.com/2014/06/07/show-episode-4-jake-mark-talk-products-interzoo-2014/

Trevlig genomgång och det visar hur himla många nyheter det var där - för jag hade missat de flesta av deras och de har missat några av mina:D
#20 - 8 juni 2014 08:09
Kjell, jag antar att du fokuserade mer på sötvattenssidan av hobbyn.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 8 juni 2014 09:44
petnym skrev:
Kjell, jag antar att du fokuserade mer på sötvattenssidan av hobbyn.

Jag fokuserade nog på ALLT inom akvaristiken:p
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 8 juni 2014 11:57
Nu är artikeln upplagd på denna sida - men som ni kan se så är den tämligen kortfattad så fråga gärna om det är något ni undrar över
#23 - 8 juni 2014 12:03
Kul att läsa dina iakttagelser på mässan, Kjell.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 8 juni 2014 12:22
petnym skrev:
Kul att läsa dina iakttagelser på mässan, Kjell.

Tack - och som sagt rätt "kul att" se hur mycket man har missat pga mässans storlek (det var ju massor av saker som fanns med i Reefbuliders-artikeln (som du länkade till) som jag hade missat.
#25 - 8 juni 2014 12:43
Utan att själv besökt mässan finner jag följande mest intressant och jag tror dessa fyra kommer att ha störst påverkan på hobbyn (främst saltvattenshobbyn) framöver.

1, Tritons labtjänst, (Inte så stort i Sverige än, men ökar lavinartat på engelska saltvattensforum)
2, Theiling Roller mat, mekaniskt filter som alternativ till filterstrumpor
3, Nya streampumpar från Tunze och Maxspect
4, GHL's svar på smartare och mer uppkopplade doserpumpar.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 8 juni 2014 12:56
Tritons labbtjänst pratade Lasse en hel del om (han hade pratat med dom), RollerMat verkade klart intressant och även Maxspect (dessa har ju också jag med) och även. Däremot tycker jag nog att jag i min artikel har med ett betydligt prisvänligare alternativ än Tunzes streamers nämligen MacroAqua.
admin
Christian Alfredsson
#27 - 8 juni 2014 13:24
Riktigt kul att läsa. Känns nästan som jag åkte med dig...

Väntar nu bara klartecken att beställa LED till mitt Juwel-akvarium. Säg till när det är bra kvalité
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 8 juni 2014 13:39
admin skrev:
Riktigt kul att läsa. Känns nästan som jag åkte med dig...

Väntar nu bara klartecken att beställa LED till mitt Juwel-akvarium. Säg till när det är bra kvalité

Om det är bra kvalité eller inte är ju svårt att veta nu i början. Det visades ju som du kan se en jäkla massa olika modeller på mässan och en del av dessa kommer säkert att floppa medan andra kommer att slå igenom - vilka som kommer att göra vad är ju omöjligt att veta innan de har testats en längre tid. De LEd-belysningar som är så tunna att de kan limmas på täckglaset verkade dock rätt häftiga och dom skulle jag vilja prova.

Dock vet jag att jag själv i framtiden inte kommer att köpa något annat än LED-armaturer och om några år så har vi nått dit Asien är idag (se min artikel från Aquarama 2013) och det sälsj bara LED-armaturer i våra affärer.
#29 - 8 juni 2014 15:00
Det kommer alltid finnas bakåtsträvare som tycker föregående teknologi är bättre (jämför med CD vs LP inom musiken) så T5:orna försvinner nog inte på ett bra tag... Jag tycker nog att inom saltvatten så tog LED över redan för ett par år sedan, men nu tycks LED komma starkt även inom sötvatten och terrarium, etc...
#30 - 8 juni 2014 15:54
En sak var märklig på mässan. Tetra fanns inte på mässan.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 8 juni 2014 16:18
En sak var märklig på mässan. Tetra fanns inte på mässan.

Helt korrekt och även en del andra stora företag (dock inte inom akvaristiken) - varför det var så vet jag inte.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 8 juni 2014 19:56
petnym skrev:

Fast att de säger en sak utåt är ju inte alltid hela sanningen;)

Tetra har ju genom åren alltid haft mycket stora och extremt spektakulära montrar och det var alltid till deras monter som besökarna gick först. Men att alltid vara stor och spektakulär kostar enormt mycket och till slut kunde de inte överträffa sig själva från 2 år tidigare och istället för att börja dra ner och bli mer "normal" (vilket i sin tur också skulle innebära negativa rykten) så var det nog enklare att helt avstå. Dessutom växer ju mässan enormt för varje år så för att synas så behöver man därför satsa mer och mer.

Mässan är nu så stor och eftersom allt är mixat så man missar väldigt mycket. Därför tycker jag nog att Aquarama-mässan i Singapore - där det visserligen bara är en hall men den är nästan "bara" fylld med akvaristik - är en bättre mässa ut akvaristisk synpunkt
#34 - 8 juni 2014 20:27
Är det pga bolagen som har alla djurslag som gör att man inte klumpar ihop liknande företag i kluster?
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 8 juni 2014 20:55
petnym skrev:
Är det pga bolagen som har alla djurslag som gör att man inte klumpar ihop liknande företag i kluster?

Jag har hört flera argument och detta är ett - men det borde ju kunna lösas genom att de hallar som är i "mitten" innehåller företag som har "allt"

Ett annat argument jag hört är att mixade hallar är roliga och att hallar med bara hund och kattmat då skulle bli tråkiga (vilket jag helt håller med om:p)

Men jag vet som sagt inte anledningen
#36 - 11 juni 2014 14:46
En mer strikt benämning på de båda dyrgriparna (hos De Jong) som nämns i din artikel vore Apolemichthys kingi och Paracentropyge boylei (Pepparmints-dvärgkejsare)...
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 11 juni 2014 14:55
petnym skrev:
En mer strikt benämning på de båda dyrgriparna (hos De Jong) som nämns i din artikel vore Apolemichthys kingi och Paracentropyge boylei (Pepparmints-dvärgkejsare)...

Ja det kan ju vara bra att veta om man skulle vilja köpa in ett gäng:D

Nåväl man kan ju även googla på namnen (i alla fall billigare:p) - dessutom har dessa fiskar ju varit flitigt förekommande på Facebook den senaste tiden.
)
#38 - 3 juli 2014 21:13
Helt korrekt och även en del andra stora företag (dock inte inom akvaristiken) - varför det var så vet jag inte.

Enligt flera insatta så är det Tetras amerikanska ägare som inte anser det värt pengarna.
#39 - 14 juli 2014 13:58
"Gyre generator" (ungefär "virvelgeneratorn") var intressant. Den genererar laminärt (enkelriktat) flöde, dvs precis den sorts flöde folk som håller fisk från forsar (t.ex. många L-malar) försöker uppnå.
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 14 juli 2014 14:02
Azur skrev:
"Gyre generator" (ungefär "virvelgeneratorn") var intressant. Den genererar laminärt (enkelriktat) flöde, dvs precis den sorts flöde folk som håller fisk från forsar (t.ex. många L-malar) försöker uppnå.

Ja den verkade väldigt intressant och de påstod att konstruktionen gjorde att det inte fanns några "döda punkter" i akvariet och trots att den satte en jäkla snurr på varrnet så sas det att vattenytan skulle vara "rätt lugn"

Annons