Inte tillräckligt mycket CO2

#1 - 21 mars 2008 11:59
Hej!

Kör CO2 från tub, 1,5 bubbla i sekunden. KH är 4 och pH pendlar mellan 6,8-7,0 = ca 15 ppm CO2. En fulldospuls PMDD räcker nästan en vecka. Det bubblar rätt blygsamt under hela veckan. Ljusmängd är 0,41 W/liter (aquarelle).

Är alltså inte nöjd med CO2-nivån. Skulle gärna vilja komma upp till ca 30 ppm CO2 vilket motsvarar pH 6,6. Hur ska jag göra? Öka bubbeltakten eller starta bubblandet ännu tidigare på morgonen innan ljuset tänds? (I dagsläget kör jag 2 tim innan.)

Kan tillägga att det växer lite här och var, men inte alls i så rask takt som jag tror är normalt. Det är lite som att växterna turas om att växa/bubbla. Gissar att detta inte är ett gott tecken...

Tacksam för tips på vad jag kan göra åt elendet ;)
#2 - 21 mars 2008 14:25
Hur löser du upp gasen?

Tänk på att även om pH:t maximalt går upp till 7,0 mitt på dagen när växterna tar in som mest CO2 så innebär det att dom inte klarar att strippa all CO2 - det är ju 10 ppm kvar som dom lätt får tag på men inte klarar pga andra orsaker.

Ljusmängden förslagsvis om det även växer dåligt.

Växer det relativt bra och det ändå inte bubblar kan man misstänka för mycket syreslukande slam i filtrena och i bottnen.
#3 - 21 mars 2008 15:00
Tack för svaret!

Jag använder ytterfiltret som reaktor.

För lite ljus då kanske... hmm.. Bör jag helt enkelt inte satsa på att ha mer CO2 eller finns det något jag kan göra?
#4 - 21 mars 2008 16:05
En felkälla kan vara att du mäter lite fel på pH:t så då är en liten ökning av bubbeltakten lösningen. Ljuset och mycket syreslukande bös kan som sagt också vara orsaken. Dessutom kan svag cirkulation i burken sätta stopp för bubbel. "Bryt" gärna ytan med något utlopp från pump så delar av ytan krusar utan att för den delen orsaka kraftig sjögång.
#5 - 21 mars 2008 18:26
Ok, tack! Ska testa att öka bubbeltakten något mer. pH-testet är visserligen bara några veckor gammalt, men kan ju bero på testet/mätfel.

Vilken ljusmängd bör man ligga på för att kunna rikta in sig på 30 ppm CO2? Betydligt mer än 0,41 W/liter?
#6 - 22 mars 2008 15:18
0,4 W/liter med reflektorer kan fungera fint. Vilken CO2 nivå du lägger dig på är inte kritiskt bara det finns gott om det när växterna kör sin fotosyntes för fullt. Låt det byggas upp i storleksordningen 20-30 ppm innan ljuset går på och kontrollera att det inte sjunker nära noll under dagen.
#7 - 22 mars 2008 17:26
0,4W/L borde räcka, men ingen har frågat hur högt akvarium du har för det påverkar väl oxå lite hur mycket ljus du behöver, själv har jag 0.36W/L till ett kar som är 35cm högt och jag har sämre lysrör och enbart vitmålad ramp och det bubblar friskt om växterna så troligen behöver du inte fundera så mycket över ljuset iaf :)
#8 - 23 mars 2008 13:28
Tackar för svar!

Ökade bubbeltakten något häromdagen men detta gav knappt någon effekt. Får väl acceptera att nivån inte är så hög senare under dagen utan istället, som du skriver BluesBoy, se till att nivån är på topp just när ljuset tänds. Ska starta bubblet lite tidigare på morgonen och se om det kan hjälpa.

Fuzzop: Karet är 45 cm högt, fast jag har rätt mkt sand mot bakrutan där de flesta växter är planterade :)
#9 - 23 mars 2008 14:46
Ökade bubbeltakten något häromdagen men detta gav knappt någon effekt.
Hur menar du. Ingen skillnad på växtbubbel eller uppmätt pH?
Hur stort är akvariet förresten som du kör 1,5 bubbla per sekund?
#10 - 23 mars 2008 16:09
45cm, då kan du utesluta ljuset som en möjlig felkälla såvida du inte har extremt svåra och ljuskrävande växter.
fick mig en funderar när bluesboy frågade om storleken på karet, det påverkar ju ganska mycket hur mycket du bör köra i om du vill ha friskt bubblande, som referens kan jag nämna mitt kar på 100liter och ca 1 bubblar per sekund, ppm har jag ingen aning om eftersom jag aldrig haft några tester hemma men 2 bubblor per sekund ger fiskar som kippar efter luft och jag tror mig ha en ganska normal växtmassa så kör du tex ett kar på 300 liter kanske 3 bubblor per sekund vore mera lagom mängd som exempel?
#11 - 23 mars 2008 22:32
BluesBoy skrev:
Hur menar du. Ingen skillnad på växtbubbel eller uppmätt pH?
Ingen skillnad i uppmätt pH. Inte mätbart iaf.

BluesBoy skrev:
Hur stort är akvariet förresten som du kör 1,5 bubbla per sekund?
Det är 222 liter (110 x 45 x 45 cm).

Fuzzop skrev:
fick mig en funderar när bluesboy frågade om storleken på karet, det påverkar ju ganska mycket hur mycket du bör köra i om du vill ha friskt bubblande, som referens kan jag nämna mitt kar på 100liter och ca 1 bubblar per sekund, ppm har jag ingen aning om eftersom jag aldrig haft några tester hemma men 2 bubblor per sekund ger fiskar som kippar efter luft och jag tror mig ha en ganska normal växtmassa så kör du tex ett kar på 300 liter kanske 3 bubblor per sekund vore mera lagom mängd som exempel?

Då skulle jag med andra ord kunna ligga på åtminstone 2 bubblor/sekund... Har läst någonstans att defdac (tror jag det var, sorry om jag minns fel) rekommenderat 1 bubbla/sekund oavsett storlek på kar - inom rimliga gränser typ. Kan ju verka ologiskt men 1 bubbla ger kanske en hyfsad nivå i de flesta kar med normal växtmassa och normal ljusmängd...?

Förresten, har nyinköpta växter svårare att ta upp näring i början eller ska de kunna sätta igång och växa/bubbla för fullt direkt?
#12 - 24 mars 2008 07:41
Milbot skrev:
Ingen skillnad i uppmätt pH. Inte mätbart iaf.



Det är 222 liter (110 x 45 x 45 cm).





Då skulle jag med andra ord kunna ligga på åtminstone 2 bubblor/sekund... Har läst någonstans att defdac (tror jag det var, sorry om jag minns fel) rekommenderat 1 bubbla/sekund oavsett storlek på kar - inom rimliga gränser typ. Kan ju verka ologiskt men 1 bubbla ger kanske en hyfsad nivå i de flesta kar med normal växtmassa och normal ljusmängd...?



Förresten, har nyinköpta växter svårare att ta upp näring i början eller ska de kunna sätta igång och växa/bubbla för fullt direkt?


Jo nyplanterade och nyköpta växter brukar behöva rota sig lite innan dom kommer igång för fullt, men sällan över en vecka om dom trivs i övrigt.
Min tanke är om du har 222 liter så borde du rimligen ha dubbelt så stor växtmassa som mig, men samtidigt så borde ju 1,5 bubbel va fullt tillräckligt för att få växxterna att iaf bubbla lite svagt, jag skulle tro att tanken med 1 bubbla oavsett storlek är tänkt så att ju större kar man har så blir det högre och då får växterna mindre ljus ju större kar och därmed mindre co2 krav ju högre det blir så det skulle iaf jag tro resonemanget bakom det förslaget ligger :)
Bara en tanke, hur vet du att din PMDD dosering räcker en vecka? en fulldos pmdd brukar inte räcka så länge för oss som friskt stoppar i co2, kör själv dubbeldos och det verkar inte räcka mer än 4-5 dar i mitt kar.
Hur har du det med reflektorer till ljuset förresten? om det är en sån där snygg svart plastramp tex kan den absorbera mycket ljus om den inte är vitmålad på insidan eller har nån form av reflektorer.
#13 - 24 mars 2008 09:35
Fuzzop skrev:
Jo nyplanterade och nyköpta växter brukar behöva rota sig lite innan dom kommer igång för fullt, men sällan över en vecka om dom trivs i övrigt.

Ok!
Min tanke är om du har 222 liter så borde du rimligen ha dubbelt så stor växtmassa som mig, men samtidigt så borde ju 1,5 bubbel va fullt tillräckligt för att få växxterna att iaf bubbla lite svagt, jag skulle tro att tanken med 1 bubbla oavsett storlek är tänkt så att ju större kar man har så blir det högre och då får växterna mindre ljus ju större kar och därmed mindre co2 krav ju högre det blir så det skulle iaf jag tro resonemanget bakom det förslaget ligger :)

Bara en tanke, hur vet du att din PMDD dosering räcker en vecka? en fulldos pmdd brukar inte räcka så länge för oss som friskt stoppar i co2, kör själv dubbeldos och det verkar inte räcka mer än 4-5 dar i mitt kar.
Har lärt mig att dosera fulldos när det slutar bubbla och nu bubblar det lite försiktigt här och var under veckan och det avtar knappast i styrka mot slutet av veckan. Har därför tänkt att det är just CO2 som jag inte får i tillräckligt (och enligt pH-mätning är det kanske så också). Men, men.. jag ska se till att få upp halten lite mer innan ljuset tänds istället och se om detta hjälper. Om detta leder till att växterna bubblar mer och kommer igång står jag beredd med PMDD-flaskorna :D För visst borde det inte räcka med en fulldos per vecka :confused:

Hur lång tid innan ljuset tänds börjar du tillsätta CO2?
Hur har du det med reflektorer till ljuset förresten? om det är en sån där snygg svart plastramp tex kan den absorbera mycket ljus om den inte är vitmålad på insidan eller har nån form av reflektorer.
Jag har ett rör i en vanlig alu-ramp (blank på insidan) och sen två rör i lysrörshållare (glo) med reflektorer fastklämda på rören. Visst smiter en del ljus ut i rummet, men det fungerar ändå över förväntan tycker jag.
#14 - 24 mars 2008 10:12
Om CO2-nivån inte kryper under 10 ppm mitt på dagen lär det inte vara CO2-brist. Är ljusnivån bra och bubblet ändå dåligt är det sannolikt för hög COD/BOD pga för mycket slam i botten och filtret. Är växterna bleka kan det vara för lite näring.
#15 - 24 mars 2008 10:38
defdac skrev:
Om CO2-nivån inte kryper under 10 ppm mitt på dagen lär det inte vara CO2-brist. Är ljusnivån bra och bubblet ändå dåligt är det sannolikt för hög COD/BOD pga för mycket slam i botten och filtret. Är växterna bleka kan det vara för lite näring.


Allright! Rengjorde ändå filtret för inte så värst länge sedan och slam på botten är jag noga med, men jag ska ta en titt i filtret vid nästa VB och kolla läget.
#16 - 24 mars 2008 10:40


Har lärt mig att dosera fulldos när det slutar bubbla


Det är få, om någon, som egentligen behöver dosera mer än en dubbel fulldospuls per vecka. De rapporterade upptag på nästan 5 ppm nitrat per dag är jag numera helt säker på är inbillning pga dåliga test.

Det var inte förrens jag la av med "tokdoseringarna" och började hålla betydligt renare efter slam, speciellt i filtret, som bubblet och tillväxten kom tillbaks.

Dom som doserar flera fulldospulser i veckan med CO2 och bra med ljus och får dåligt bubbel skulle jag vilja sticka ut hakan och säga att dom har lyckats uppnå toxiska nivåer av vissa ämnen. Dessa nivåer gör att växterna måste börja sätta upp "dörrvakter" sk "gatekeeping" där dom måste lägga energi på att hålla ute vissa ämnen.
#17 - 24 mars 2008 10:48
defdac skrev:
Det är få, om någon, som egentligen behöver dosera mer än en dubbel fulldospuls per vecka. De rapporterade upptag på nästan 5 ppm nitrat per dag är jag numera helt säker på är inbillning pga dåliga test.



Det var inte förrens jag la av med "tokdoseringarna" och började hålla betydligt renare efter slam, speciellt i filtret, som bubblet och tillväxten kom tillbaks.



Dom som doserar flera fulldospulser i veckan med CO2 och bra med ljus och får dåligt bubbel skulle jag vilja sticka ut hakan och säga att dom har lyckats uppnå toxiska nivåer av vissa ämnen. Dessa nivåer gör att växterna måste börja sätta upp "dörrvakter" sk "gatekeeping" där dom måste lägga energi på att hålla ute vissa ämnen.


Intressant! Kul att höra dina erfarenheter!

Kan man säga något om fördel/nackdel med att dosera dubbel fulldos en gång i veckan vs. enkel fulldos två gånger i veckan? Spelar det någon roll?
#18 - 24 mars 2008 10:48


Rengjorde ändå filtret för inte så värst länge sedan och slam på botten är jag noga med,


Bottnen är svår att sköta, riktigt svår. Att enbart suga upp löst slam duger inte, samtidigt vill man inte stoppa ner en slamsug och göra bottnen kliniskt ren och riskera att få upp lera/jord osv. Avancerade bottentäckare och intrikata växtbuskage gör det hela ännu svårare.

Lyckas du hålla efter bottnen bra under sådana förutsättningar är du ruggigt duktig, betydligt duktigare än mig (vilket iofs inte säger så mycket) =)
#19 - 24 mars 2008 10:49


Kan man säga något om fördel/nackdel med att dosera dubbel fulldos en gång i veckan vs. enkel fulldos två gånger i veckan? Spelar det någon roll?


Orkar man tror jag det är bäst att dela upp doseringar per dag, gärna doserat precis innan ljuset går på. Jag doserar dock dubbel fulldospuls dagen efter vattnbytet vilket fungerar tillräckligt bra.
#20 - 24 mars 2008 10:53
defdac skrev:
Bottnen är svår att sköta, riktigt svår. Att enbart suga upp löst slam duger inte, samtidigt vill man inte stoppa ner en slamsug och göra bottnen kliniskt ren och riskera att få upp lera/jord osv. Avancerade bottentäckare och intrikata växtbuskage gör det hela ännu svårare.



Lyckas du hålla efter bottnen bra under sådana förutsättningar är du ruggigt duktig, betydligt duktigare än mig (vilket iofs inte säger så mycket) =)


haha.. ånej.. då är jag nog inte fullt så duktig :D

Måste ändå vara svårade att hålla ren grusbotten än sandbotten..eller? När jag haft lite grövre grus tidigare har ju väldans massa "bös" samlats i botten. Med sand (har nu rådasand 0.8-1.2 mm) lägger ju mycket sig ovanpå tycker jag.
#21 - 24 mars 2008 10:56
defdac skrev:
Orkar man tror jag det är bäst att dela upp doseringar per dag, gärna doserat precis innan ljuset går på. Jag doserar dock dubbel fulldospuls dagen efter vattnbytet vilket fungerar tillräckligt bra.

Tack för svaret!
#22 - 24 mars 2008 11:51
Milbot skrev:
Måste ändå vara svårade att hålla ren grusbotten än sandbotten..eller? När jag haft lite grövre grus tidigare har ju väldans massa "bös" samlats i botten. Med sand (har nu rådasand 0.8-1.2 mm) lägger ju mycket sig ovanpå tycker jag.

Bara för att det inte blir synlig POC (particulate organic carbon, typ slam/döda växtdelar/fiskskit) när man kör sand innebär det inte att inte bottnen är fullsmetad med osynlig DOC (dissolved organic carbon)/bakterier som ligger och tar syre.

Enda skillnaden är storleken på organismer/slampartiklar tippar jag, och ser man det på det sättet så är ju grus betydligt tacksammare att hålla efter eftersom man faktiskt ser gynnarna man vill "sila bort".
#23 - 24 mars 2008 12:10
defdac skrev:
Bara för att det inte blir synlig POC (particulate organic carbon, typ slam/döda växtdelar/fiskskit) när man kör sand innebär det inte att inte bottnen är fullsmetad med osynlig DOC (dissolved organic carbon)/bakterier som ligger och tar syre.



Enda skillnaden är storleken på organismer/slampartiklar tippar jag, och ser man det på det sättet så är ju grus betydligt tacksammare att hålla efter eftersom man faktiskt ser gynnarna man vill "sila bort".


På så vis! Då ska jag bli bättre på att hålla ordning på botten framöver.











Annons