Ingen skillnad i uppmätt pH. Inte mätbart iaf.
Det är 222 liter (110 x 45 x 45 cm).
Då skulle jag med andra ord kunna ligga på åtminstone 2 bubblor/sekund... Har läst någonstans att defdac (tror jag det var, sorry om jag minns fel) rekommenderat 1 bubbla/sekund oavsett storlek på kar - inom rimliga gränser typ. Kan ju verka ologiskt men 1 bubbla ger kanske en hyfsad nivå i de flesta kar med normal växtmassa och normal ljusmängd...?
Förresten, har nyinköpta växter svårare att ta upp näring i början eller ska de kunna sätta igång och växa/bubbla för fullt direkt?
Jo nyplanterade och nyköpta växter brukar behöva rota sig lite innan dom kommer igång för fullt, men sällan över en vecka om dom trivs i övrigt.
Min tanke är om du har 222 liter så borde du rimligen ha dubbelt så stor växtmassa som mig, men samtidigt så borde ju 1,5 bubbel va fullt tillräckligt för att få växxterna att iaf bubbla lite svagt, jag skulle tro att tanken med 1 bubbla oavsett storlek är tänkt så att ju större kar man har så blir det högre och då får växterna mindre ljus ju större kar och därmed mindre co2 krav ju högre det blir så det skulle iaf jag tro resonemanget bakom det förslaget ligger :)
Bara en tanke, hur vet du att din PMDD dosering räcker en vecka? en fulldos pmdd brukar inte räcka så länge för oss som friskt stoppar i co2, kör själv dubbeldos och det verkar inte räcka mer än 4-5 dar i mitt kar.
Hur har du det med reflektorer till ljuset förresten? om det är en sån där snygg svart plastramp tex kan den absorbera mycket ljus om den inte är vitmålad på insidan eller har nån form av reflektorer.