Gahhh, äntligen sover ungarna. Klockan är för bövelen över tio! Vet inte, men det här med bottenslam verkar mina räkor vara ganska duktiga på. Visst, lite gegg kan man väl skrämma upp om man kör ner luft baklänges i häverten (därmed inte sagt att det är någonting jag brukar roa mig med), men något lite måste väl också finnas där så att paletterna har nå't att käka, och malarna. Men malarna dammsuger mest mitt bakre glas och knaprar en del på min urskog av Vallisneria. Kunde nästan börja sälja den som biobränsle ... (till oroliga själar, jo jag matar även med ärtor, zucchini, en och annan broccolibukett och förstås fiskmat av olika slag, mina malar gillar det mesta)
Jag har kört metoden att krama ur filtret i urpumpat akvarievatten tidigare. Men nu kände jag verkligen att jag behövde göra någonting drastiskt.
Till min ursprungliga fråga: Visst finns det väl en del nitrifikationsbakterier och andra goda krafter även i bottengrus, i själva vattnet och ja var vet jag..?
Om jag ska gå vidare med lite slumpvisa kommentarer till proffsens inlägg, så lär väl både tetror och malar gilla relativt strömt vatten? Men det kan jag inte direkt påstå att jag har, fast det är åtminstonen rejält syresatt nu. Å andra sidan kanske Guramisarna föredrog filtret i det tidigare skicket.
Jag får väl helt enkelt hålla på att vimsa tills jag har lärt mig hur jag ska bära mig åt, och de djur som överlever behandlingen får väl bli mitt urval i framtiden. Men räkorna verkar tåla det mesta, de slafsar på under alla förhållanden. Koppar lär visst vara dödsbringande, men jag vet inte ens hur jag skulle bära mig åt för att få ner det i akvariet om jag försökte.