Inte sitter väl alla baktierier ...

#1 - 23 maj 2005 14:28
... i filtret? Snälla..?

Jag bytte vatten i fredags kväll. Tyckte redan då att pumpkapaciteten var dålig och idag såg jag mig tvungen att rengöra pumpen igen. Jag tycker själv att kapaciteten gått ned ganska drastiskt på kort tid.

Medveten om att man ska vara rädd om nitrifikationsbakterierna rengjorde jag pumpen ganska varsamt förra gången det var dags. Men fisken dör väl även av syrebrist till slut? Den här gången gick jag lös ganska friskt med kallt vatten på filterkuddar och pump. Men trots allt sitter en del klet kvar inne i skumgummit. Med tanke på att jag dessutom bytte vatten ganska så nyss, finns någon risk för en nitritspik? Nu är det i alla fall full sprutt i akvariet.

Mitt akvarium har varit igång sedan i höstas. Pumpen: Fluval 3+ innerfilter. Fiskar och akvarium ser ni här nedanför.
#2 - 23 maj 2005 14:34
Löjlig fråga kanske..men, men.. har du kollat hur mycket klegg det är vid impellern? Ibland kan kapaciteten minska om impellern inte kan rotera fritt. Är absolut ingen expert när det gäller pumpar men det kanske är nåt att kolla upp?
#3 - 23 maj 2005 14:49
Högst relevant fråga! Sist jag rengjorde filtret, när jag inte rafsade så mycket i filterkuddarna, trodde jag att allting var slut. Impellern rörde sig inte en tum. Men med en tops kunde jag pilla ut klägg som förmodligen hade förhindrat den magnetism som .., oj vad det låter som om jag hade koll :):):)

Hur som helst. När jag pillat bort slemmet snurrade impellern som vanligt igen!

Den här gången snurrade impellern, men mina filterkuddar såg ut som jordkokor. En del gallring bland växter, och annat riv i akvariet har förmodligen rört upp tillräckligt med äckel för att sätta igen filtret. Mina växter växer som ogräs, borde kanske se över beståndet. Har jag kanske för tacksamma växter?
#4 - 23 maj 2005 15:05
Du har med all säkerhet ett för litet filter, eller för många fiskar, matar för mycket
#5 - 23 maj 2005 16:16
När jag hade alla mina paletter - dvs ett par med avkomlingar - i en burk så måste jag krama ur filtret varje vecka vid vattenbytet för att få fart på det igen. Och det gick i alla fall bra. Om man med bra menar att man kan dra upp en kull till avyttrbar storlek...
Nu när jag kör Endlers i samma burk är det inte samma belastning men jag kramar ut filtret i alla fall.
Mitt resonemang är detta - gungor och karuseller... om ni förstår...
Antingen har man ett filter som knappt filtrerar något men det det filtrerar gör det utmärkt ur ett biologiskt perspektiv (dvs innan urkramning) eller så har man ett filter som fungerar utmärkt ur ett mekaniskt perspektiv men något sämre ur en biologisk synvinkel (efter urkramning). Jag tror jag inte sett något om jämförelsen mellan dessa alternativ. Dessutom har jag dessutom nyss halverat alla föroreningar i själva vattnet med själva vattenbytet som gjordes samtidigt med urkramningen. Eller hur? :)
#6 - 23 maj 2005 16:22
Jag misstänker kanske i första hand ett tidigare bestånd av jag vet inte riktigt vad, som stod väldigt tätt intill pumpen. De ranglade iväg och blev plötsligt väldigt långa, samtidigt som de nedre löven föll av och seglade omkring lite varstans i akvariet. Jag har bara kvar två stycken toppskott efter storsädningen. De var en decimeter när jag stack ner dem igen, men de börjar redan sträcka på sig. Får kanske ersätta dem med någonting helt annat.

Kanske nosar jag dessutom lite i överkant av vad mitt akvarium klarar av. Vem vet, när ekonomin tillåter köper jag kanske ett större akvarium.
#7 - 23 maj 2005 18:17
Geggan i filtren är föroreningar som inte brutits ner av organismerna i vattnet och de upptar plats för nedbrytningsbakterierna, man ska sträva efter att ha ett filter som går bortåt ett år innan det behöver en lätt rengöring.
Om man inte tvättar ur filtret utan kramar ur det i akvariet, då blir s*iten kvar i filtret.
#8 - 23 maj 2005 18:57
[QUOTE=Kramfors]Geggan i filtren är föroreningar som inte brutits ner av organismerna i vattnet och de upptar plats för nedbrytningsbakterierna, man ska sträva efter att ha ett filter som går bortåt ett år innan det behöver en lätt rengöring.
Om man inte tvättar ur filtret utan kramar ur det i akvariet, då blir s*iten kvar i filtret.[/QUOTE]
Som framgår av mitt inlägg är jag väl inte helt övertygad om denna gyllene regel och mina fiskar lever och frodas än. Och jag kramar ut filtret i en hink med akvarievatten utanför akvariet. ;)
Om filtret blir så genomsatt med skit så att det inte blir någon cirkulation att tala om så fungerar det säkerligen inte särskillt bra heller. :rolleyes:
Efter cirka 15 års frånvaro från hobbyn kan jag bara konstatera att filtrationen numera är riktigt rejäl, enligt med mitt tycke alltför rejäl för de fiskar som normalt vistas i stillastående eller lätt strömmande vatten.
Jag har bara filter i en av mina burkar. De andra burkarna (2-20 liter) är filter- och genomluftnings-fria. Jag försöker byta hälften av vattnet varje vecka och samtidigt slamsuga botten och jag försöker ha snäckor som hjälpredor i burkarna. :cool:
#9 - 23 maj 2005 20:26
Gahhh, äntligen sover ungarna. Klockan är för bövelen över tio! Vet inte, men det här med bottenslam verkar mina räkor vara ganska duktiga på. Visst, lite gegg kan man väl skrämma upp om man kör ner luft baklänges i häverten (därmed inte sagt att det är någonting jag brukar roa mig med), men något lite måste väl också finnas där så att paletterna har nå't att käka, och malarna. Men malarna dammsuger mest mitt bakre glas och knaprar en del på min urskog av Vallisneria. Kunde nästan börja sälja den som biobränsle ... (till oroliga själar, jo jag matar även med ärtor, zucchini, en och annan broccolibukett och förstås fiskmat av olika slag, mina malar gillar det mesta)

Jag har kört metoden att krama ur filtret i urpumpat akvarievatten tidigare. Men nu kände jag verkligen att jag behövde göra någonting drastiskt.

Till min ursprungliga fråga: Visst finns det väl en del nitrifikationsbakterier och andra goda krafter även i bottengrus, i själva vattnet och ja var vet jag..?

Om jag ska gå vidare med lite slumpvisa kommentarer till proffsens inlägg, så lär väl både tetror och malar gilla relativt strömt vatten? Men det kan jag inte direkt påstå att jag har, fast det är åtminstonen rejält syresatt nu. Å andra sidan kanske Guramisarna föredrog filtret i det tidigare skicket.

Jag får väl helt enkelt hålla på att vimsa tills jag har lärt mig hur jag ska bära mig åt, och de djur som överlever behandlingen får väl bli mitt urval i framtiden. Men räkorna verkar tåla det mesta, de slafsar på under alla förhållanden. Koppar lär visst vara dödsbringande, men jag vet inte ens hur jag skulle bära mig åt för att få ner det i akvariet om jag försökte.
#10 - 23 maj 2005 20:47
Äntligen sover både ungarna och sambon skulle jag vilja säga ;)!
Jo du, om jag har fatta nå´t rätt överhuvudtaget (börjar tvivla) så finns det nitrif. bakterier typ överallt i karet (gruset, glaset mm), men den största mängden sätter sig kanske i filtret pga dess porösa natur = stor yta, men vad vet jag som sagt. Tror att ju mer man funderar desto värre blir det. Sunt förnuft och magkänsla gör kanske mycket? Man sover garanterat bättre och drömmer mindre om fiskar, växter mm, samt slipper vakna med ett ryck för att man inbillar sig att karet spruckit(!), för det har det ju gjort för andra, så då händer det säkert mig också! Inbillar mig just nu att mina fiskar kommer dö pga otillräckliga filter, men lugn, i morgon har jag säkert hittat nå´t nytt att oroa mig för.
God natt! :)
#11 - 23 maj 2005 21:14
[QUOTE=joad]Till min ursprungliga fråga: Visst finns det väl en del nitrifikationsbakterier och andra goda krafter även i bottengrus, i själva vattnet och ja var vet jag..?[/QUOTE]
I två av mina mindre burkarna har jag blästersand som bottenmaterial.
I den ena även en hel del malaj-snäckor.
Och visst tycks deras vattenmiljö vara klart stabilare än de burkar jag kör utan bottenmaterial (=resterande). :)
Varför kör jag inte blästersand i alla akvarierna då? :confused:
Jo flertalet av mina killis (även Nothos) drar sej inte för att lägga äggen i själva blästersanden och där är de ju utanför min kontroll. :mad:
#12 - 24 maj 2005 06:07
Jaha, godmorgon igen. Trösterikt aqua. Det är inte nå'n idé att hoppas. Det går åt h-te i alla fall. :) Nog går klockan här på forumet fel? Mitt senaste inlägg registrerades 20.26. Allt verkar åtminstone fortfarande leva. Vi hörs.

Annons