Inte långt.. men högt!

#1 - 6 november 2005 15:32
Jag håller på att starta ett nytt kar och tänkte köra på röd zebra eller golden. Kanske båda om dom passar ihop.
Hur som helst så har jag läst i beskrivningar av röd zebra att de bör ha ett akvarium på minst 250liter å 120 cm långt. Problemet är att mitt akvarium är ett åttakantigt kar på 350 liter som är ca 80 cm i diameter och 80cm högt. Tror ni det funkar ändå? Eller måste dom ha 120cm att simma fram och tillbaka på?
#2 - 7 november 2005 07:32

Jag håller på att starta ett nytt kar och tänkte köra på röd zebra eller golden. Kanske båda om dom passar ihop.

Hur som helst så har jag läst i beskrivningar av röd zebra att de bör ha ett akvarium på minst 250liter å 120 cm långt. Problemet är att mitt akvarium är ett åttakantigt kar på 350 liter som är ca 80 cm i diameter och 80cm högt. Tror ni det funkar ändå? Eller måste dom ha 120cm att simma fram och tillbaka på?

Personligen skulle jag säga att det inte spelar nån roll om du har ett åttakantigt akvarium. Huvudsaken är att fina fiskar kan simma omkring i en större yta.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 7 november 2005 07:52
Håller inte riktigt med Elinor att längden är ointressant när det gäller utrymmet för revirhävdande fiskar. Ett långt akvarium ger betydligt större möjligheter till att hålla revir. Ett långt akvarium ger helt enkelt utrymme för fler revir.

Men visst kan det gå om man lyckas inreda akvariet på ett sådant sätt att det bildas många revir. Golden är ju rätt liten och fredlig så den borde funka bra i ett sådant akvarium - lite mer tveksamt med rödzebrorna, men omöjligt är det definitivt inte.
Jag hade dock själv nog satsat på t.ex. Likomapärlan http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=92 eller socolofi http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=106
#4 - 7 november 2005 13:06
[QUOTE=Kjell Fohrman]Håller inte riktigt med Elinor att längden är ointressant när det gäller utrymmet för revirhävdande fiskar. Ett långt akvarium ger betydligt större möjligheter till att hålla revir. Ett långt akvarium ger helt enkelt utrymme för fler revir.

Men visst kan det gå om man lyckas inreda akvariet på ett sådant sätt att det bildas många revir. Golden är ju rätt liten och fredlig så den borde funka bra i ett sådant akvarium - lite mer tveksamt med rödzebrorna, men omöjligt är det definitivt inte.
Jag hade dock själv nog satsat på t.ex. Likomapärlan http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=92 eller socolofi http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=106[/QUOTE]

Ska kika lite på dessa två.
Tack för tipset.
#5 - 7 november 2005 13:52
[QUOTE=Kjell Fohrman]Håller inte riktigt med Elinor att längden är ointressant när det gäller utrymmet för revirhävdande fiskar. Ett långt akvarium ger betydligt större möjligheter till att hålla revir. Ett långt akvarium ger helt enkelt utrymme för fler revir.

Men visst kan det gå om man lyckas inreda akvariet på ett sådant sätt att det bildas många revir. [/QUOTE]
Jag håller med dig att du inte håller med mig *ler*. Det jag menade var att det egentligen inte spelar nån roll beroende på vilka fiskar man väljer samt hur man har inrett det. Ett åttakantigt kan ge fiskarna möjligheter till att ta revir om man ser till att de kan simma på varsin sida av "revet". fast det skrev du ju oxå i ditt inlägg. Ibland kan ett åttakantigt vara bättre om det är stort än om man har ett rektangulärt akvarium som är litet ändå.
Sen fick jag se att jag skrivit

Huvudsaken är att fina fiskar kan simma omkring i en större yta.

Jag menar givetvis inte fina fiskar utan dina fiskar. Fingrarna slant förmodligen när jag skrev detta.
HazelCR
#6 - 7 november 2005 14:27
Jag har haft Malawi i ett 400 liters åttakantigt med ett genomgående rektangulärt hål i mitten. Min bedömning är att det blir en effekt av ett mycket längre akvarium än det faktiska 110 cm och dessutom mycket lätt att simma undan för jagade fiskar och lätt att få snurr på vattnet.
Vill man så kan man ju se det som 110 + 110 + 2*lite kortsida.
Jag har inte haft fiskar som har klarat av att täppa till sitt revir helt och fullt, så rundbanan har nyttjas av de fiskar som velat.

Mitt tips blir att se till att ha en rejäl uppbyggnad i mitten av akvariet, så kanske det känns som längre för dina fiskar.
#7 - 7 november 2005 15:54
Vad jag har fått höra är det bar om dom kan simma ett antal "fisklängder" innan de måste vända, men det är ju iofs ganska små malawis du funderar på
#8 - 8 november 2005 04:42
Okay.
Svårt att förklara, men jag har tänkt inreda det med döda korallskelett i två "berg" en bra bit ifrån varandra, lite Vallsineria mellan dessa och en stor ihålig klippa som är ca, 35cm hög i mitten. Tror ni de duger att bygga revir i för 2 golden hanar och 6 honor?

Annons