Sorry...felräknat ...156w per m2 vattenyta
Nitrat ligger mellan 0-10..då jag doserar normaldos..jag mätte för skoj skull..ligger väl runt 2-5 PPM
Så jag har svårt att tro att nitraten i sig i den låga halt skadar denna växt..??
<snip>
Mitt kh är märkligt högt men det har det varit hela tiden, runt 7-9
Dvs då har du inte prickat in någon av de tre saker som A. reineckii brukar strula med (mycket ljus, nitrat och lågt KH) så då känns det mer som den helt enkelt bara inte kommit igång av andra orsaker.
Kanske ljusbrist/CO2-brist isåfall?
Gissar att den isåfall inte var så ihopskrynklad som på min bild utan bara mer alger på gamla blad osv.
Det jag ser är att algväxten generellt ökat sen jag började med pmdd o alternantean blad är rätt så algbeklädda. Faktum är att nu börjar även vattenspikbladet se mysko ut.....
Den hade garanterat ökat mer utan PMDD.. Växter som svälter är riktiga algsvampar.
Varför ger fosfatbrist prickiga grönalger?..har läst att detta är signifikant. Har det en del på cryptoc undulata..men det kom också efter pmdd, så nån fosfatbrist nu har jag ju inte.
Om du har prickalger så doserar du förmodligen lite i underkant, vilket även stämmer bra med om du får algangripna äldre växtdelar.
Jag vill inte vara skeptisk men ser vad jag ser...jag har dock sett massor av fantastiska kar med pmdd regimen på nätet...så jag hoppas detta beror på nåt annat än pmdd..
Ja. Har du sett någon snygg växtburk som körts näringsbegränsat?
Du kan säkert rota reda på någon gammal farbror som kör sina växtburkar utan CO2/PMDD, men då kommer näringen från hög fisklast/övermatning/få vattenbyten istället..
för det går ju läsa rätt många som har problem o får alger efter att dom börjat.
Dom är försvinnande få om du betänker hur många som 1) inte klagar 2) berättar hur bra det funkar.
Får man det inte att funka så är det tyvärr ofta skit bakom spakarna. De olika typer av människor som misslyckas är sådana som 1) tror att dom kan göda lite som dom vill på känn 2) häver i kopiösa mängder PMDD för att dom tror att dom har Ferrari-akvairum 3) kör relativt växtfritt 4) Kör mer ljus än vad dom klarar av..
Nitrat kan själkvklart ge alger, o även fosfat..det är näringsämnen som algerna kan ta upp. Jag tror det är fel att gå ut med att säga nitrat ger inte alger..
Problemet är att du alltid har nitrat och fosfat i akvarier i nivåer som är långt över algernas behov och du kan inte göra något åt det..
det jag menar är att visst funkar konceptet att nitrat o fosfat gör att växterna trivs o därmed konkurera ut algerna till stor del...men det förutsätter ju då just växter som tar upp nitraten,
Du vet ju att det inte stämmer. När växterna trivs har du 5-10 ppm nitrat hela tiden i akvariet. Dom tar inte ifrån algerna något nitrat.
Hur förklarar du det?
Pmdd dosering eller vilken n o p dosering som helst, tror jag kräver rätt mkt av växternas beredskap att ta upp detta...kanske dom måste ha rotat sig först?
Växterna tar hellre upp näringen med sina blad.
en del växter har ju en startsträcka innan dom börjar växa?
Ja, har du kört växterna näringsbegränsat utan nitrat och fosfat en längre tid kommer det ta några veckor att få igång dom igen.
ser vi en skillnad på nya o etablerade kar hur dom svarar på pmdd?
Nej inte direkt. Etablerade kar har större förmåga att ta udden av ammoniumspikar vilket leder till större motståndskraft mot algodling. Men vad gäller växterna så brukar dom oftast bara behöver någon/ett par veckor innand om kommer igång.
I nyetablerade burkar innebär det att ofta algerna är snabbare igång än växterna. Men växterna svarar alltid ungefär lika snabbt på PMDD.
Mina växter svara väldigt olika, en del inte alls
Du kör ganska försiktigt med ljuset vilket gör att dom förmodligen svarar ganska långsamt. Speciellt om du är nybörjare på att lösa upp CO2. Där är det *ingen* som kan säga sig vara duktig nämligen - hur många års erfarenhet dom än har.
Är det något du ska titta över om du har algproblem är CO2:n. Är den okej så kommer du inte kunna stoppa växterna.
Det är ju så att växter inte vill dö. Dom vill växa.
Dvs får du dom inte att växa så gör du något general fel, och du har tre variabler som du gör fel på: Näring, Ljus eller CO2.
Mina alger är demokratiska, de sitter jämnt fördelat över hela karet. Zoobutikskillen trodde också att de 50% vattenbyten i veckan snarare lockar till sig mer alger. Vad tros om den teorin?
Utan CO2 är jag lite benägen att hålla med dom. Då är det betydligt bättre att skippa vattenbytena helt - om du är ute efter ett växtakvarium vill säga.