Inte helt nöjd..

#1 - 22 april 2011 06:51
Kört pmdd nu i 5 veckor tror jag...tyvärr måste jag säga att jag är inte övertygad än..i mitt kar i alla fall så har det klart blivit mer alger sen dess. Självklart växer växterna..otroligt bra!..men inte riktigt alla. Tex är alternantean behäftad med mkt mer alger även på bladen längst upp som borde växa. Så även ludvigia glandulosa.
Dom var finare för en månad sen.
Stenar o rötter har avsevärt mkt mer alger..likaså sanden o glaset, bakgrunden.
Akvariet är moget o inkört, filtret likaså..har inte ändrat nåt mer än just att börja dosera pmdd. Det bubblar om växterna o vissa med undantagen ovan växer mkt bra. O ja har en rätt stor växtmassa..
Matar ganska lite ..
Jag tror mina alger blir väldigt glada av den nitrat o fosfat jag ger, såklart. Jag tror inte att det rör sig om en sexuell förökning som ammonium kan trigga..för så illa är det verkligen inte..utan jag ser mer en klart tydlig ökning av algerna på plats, lokal tillväxt, sedan jag började med pmdd.
Jag kommer eventuellt prova nu en månad med bara mukrogödning o koldioxid o istället bara dosera nitrat o fosfat om det slutar bubbla. Dvs styra dosen efter bubblet..kanske fel men nåt måste göras.
#2 - 22 april 2011 07:13
Alternanthera och glandulosa kan vara nitratkänsliga. Otroligt att en skeptiker ska kunna hitta de två växter som eventuellt är en aningen nitratkänsliga *lol*

Vilka nivåer siktar du på och hur många watt per kvadratmeter?
#3 - 24 april 2011 13:51
Där har vi kanske förklaringen då!;-)..för särskilt alternathean såg mkt bättre ut i början. Ödets ironi..
Självklart kan jag vara utan denna växt om det för de andra 99% av växterna funkar:)..

Ljuset är endast 2 t5 or med refl båda på 10000k..

Skall jag byta vatten oftare?..bara låta de va o låta växterna få lugn o ro?..minska dosen pmdd så länge jag har förhållandevis lite växter?..öka dosen?..
Grejen e att det bubblar,så fotosyntesen verkar ju nöjd..o det skall nämnas att
Min nomaphila stricta är fantastisk..knallgröna algfria blad tät ända ner o inte ens där alger!..o de har nog i ärlighetens namn kommit efter pmdd..
#4 - 24 april 2011 13:54
37 watt(t5) per m2
#5 - 24 april 2011 15:00
Har liknande erfarenhet som dig Jonas. Efter 1,5 mån med pmdd så år tillväxten överlag bättre och jag får rätt bra bubbel trots mäsksystem och halvdant ljus. Dock går några få växter dåligt. Echinodorus magdalensis har stuntat helt och heteranthera zosterifolica har inte alls samma skjuts som tidigare.
#6 - 24 april 2011 17:53


Där har vi kanske förklaringen då!;-)..för särskilt alternathean såg mkt bättre ut i början. Ödets ironi..

Självklart kan jag vara utan denna växt om det för de andra 99% av växterna funkar..


Jag samlar lite på Alternanthera-problem av den här sorten. Vad har du för GH/KH?

Det brukar bara hända i kombinationen >10-20 ppm NO3 och lågt KH (säg mindre än 3) och ett jäkla flås på CO2/ljus.

Det kan funka att backa på PMDD-doseringen så man bara doserar en enkeldos tillsammans med sedvanligt 50% vattenbyte. Då hamnar man asymptotiskt på 10 ppm vilket ska vara lugnt.



37 watt(t5) per m2


Måste vara felräkning?
#7 - 24 april 2011 17:59
Instämmer i ovan. Efter 1,5 månad (?) med PMDD har jag så mycket skägg- och trådalger att jag inte ville flytta över växterna till nya karet. Synd för åtminstone en planta har blivit grandios. Så nog växer det alltid, tyvärr verkar även alger trivas.

Nu sa en kille på zoo-utiken att man kan dra ned på syresättningen genom att låta det vibrera mindre i vattenytan. Jag kör redan med easycarbo.

Hua, svårt detta med akvaristik!
#8 - 24 april 2011 20:37
Skäggalger brukar bero på CO2-svängningar, t ex om man har dålig ytcirkulation och gasnivåerna hoppar upp och ner. Så jag rekommenderar motsatsen: Mer ytrörelse. Det är en sak som är grymt underskattad i CO2-berikade akvarier, förmodligen för att folk är snåla med sin CO2.

Trådalger brukar vara snabbare på banan när man rätar upp näringsnivåerna så att växterna trivs. Det kräver lite is i magen eller att man skuggar delar av akvariet som är benägna att få trådalgsodling t ex med att odla ogräs på ytan som man sedan sakta plockar bort allteftersom trådalgerna ger med sig.
#9 - 25 april 2011 08:06
Sorry...felräknat ...156w per m2 vattenyta

Nitrat ligger mellan 0-10..då jag doserar normaldos..jag mätte för skoj skull..ligger väl runt 2-5 PPM
Så jag har svårt att tro att nitraten i sig i den låga halt skadar denna växt..??
Det jag ser är att algväxten generellt ökat sen jag började med pmdd o alternantean blad är rätt så algbeklädda. Faktum är att nu börjar även vattenspikbladet se mysko ut..:(...

Mitt kh är märkligt högt men det har det varit hela tiden, runt 7-9

Varför ger fosfatbrist prickiga grönalger?..har läst att detta är signifikant. Har det en del på cryptoc undulata..men det kom också efter pmdd, så nån fosfatbrist nu har jag ju inte.

Jag vill inte vara skeptisk men ser vad jag ser...jag har dock sett massor av fantastiska kar med pmdd regimen på nätet...så jag hoppas detta beror på nåt annat än pmdd..
#10 - 25 april 2011 08:11
Det finns en risk att jag inom kort ändrar min regim o minskar ngt på vattenbytesmängden, o håller mig till mukrogödning från tropica.
Testar detta i en månad. Tyvärr...
O beträffande pmdd mikrogödning så är jag nu helt säker på att det är ingen fällning utan växt av svamp eller bakterier som ger "tussarna"...han kunde väl skriva ut att man skall köra med destvatten..!
#11 - 25 april 2011 10:03
Jag funderar en smula...detta med pmdd o att det inte alltid ger den effekt man vill ha...för det går ju läsa rätt många som har problem o får alger efter att dom börjat. jag tror vi skall se det så här:
Nitrat kan själkvklart ge alger, o även fosfat..det är näringsämnen som algerna kan ta upp. Jag tror det är fel att gå ut med att säga nitrat ger inte alger..det är uttalanden jag läst lite här o var...snarare kanske det är så här: trots nitrat så har detta akvariet inte bekymmer med alger...
det jag menar är att visst funkar konceptet att nitrat o fosfat gör att växterna trivs o därmed konkurera ut algerna till stor del...men det förutsätter ju då just växter som tar upp nitraten, som trivs i andra avseenden. Pmdd dosering eller vilken n o p dosering som helst, tror jag kräver rätt mkt av växternas beredskap att ta upp detta...kanske dom måste ha rotat sig först?..en del växter har ju en startsträcka innan dom börjar växa?...ser vi en skillnad på nya o etablerade kar hur dom svarar på pmdd?..ser vi en skillnad beroende på hur länge man låtit växterna vara, rotat sig?...etc
Mina växter svara väldigt olika, en del inte alls..det enda som svarar väldigt pålitligt på pmdd tycks vara algerna....dom är ju mindre kräsna...
sen tror jag inte faktiskt på den teorin som framkastats, att alger skulle köra på maxhastighet redan vi mkt låga n o p nivåer o att det ur deras synpunkt därför skulle kvitta om man låg på 5 eller 15 i nitrat...i mitt kar ser jag tydligt ökad växt på platsen men mion ganska marginella nitratökning...o nån ammonium de tror jag inte att jag har som förklaring, med ett inkört filter, inkört kar, o mkt mkt sparsam matning.

Jag är inte såld på detta dessvärre...kanske mitt kar inte är tillräckligt moget för pmdd...vissa lyckas grymt bra...det kan jag se med egna ögon..
så nåt mer är det..än bara att No P löser problemet...
#12 - 25 april 2011 10:22
defdac skrev:
Skäggalger brukar bero på CO2-svängningar, t ex om man har dålig ytcirkulation och gasnivåerna hoppar upp och ner. Så jag rekommenderar motsatsen: Mer ytrörelse. Det är en sak som är grymt underskattad i CO2-berikade akvarier, förmodligen för att folk är snåla med sin CO2.



Trådalger brukar vara snabbare på banan när man rätar upp näringsnivåerna så att växterna trivs. Det kräver lite is i magen eller att man skuggar delar av akvariet som är benägna att få trådalgsodling t ex med att odla ogräs på ytan som man sedan sakta plockar bort allteftersom trådalgerna ger med sig.

Mina alger är demokratiska, de sitter jämnt fördelat över hela karet. Zoobutikskillen trodde också att de 50% vattenbyten i veckan snarare lockar till sig mer alger. Vad tros om den teorin?
#13 - 25 april 2011 11:47


Sorry...felräknat ...156w per m2 vattenyta



Nitrat ligger mellan 0-10..då jag doserar normaldos..jag mätte för skoj skull..ligger väl runt 2-5 PPM

Så jag har svårt att tro att nitraten i sig i den låga halt skadar denna växt..??

<snip>

Mitt kh är märkligt högt men det har det varit hela tiden, runt 7-9


Dvs då har du inte prickat in någon av de tre saker som A. reineckii brukar strula med (mycket ljus, nitrat och lågt KH) så då känns det mer som den helt enkelt bara inte kommit igång av andra orsaker.
Kanske ljusbrist/CO2-brist isåfall?

Gissar att den isåfall inte var så ihopskrynklad som på min bild utan bara mer alger på gamla blad osv.



Det jag ser är att algväxten generellt ökat sen jag började med pmdd o alternantean blad är rätt så algbeklädda. Faktum är att nu börjar även vattenspikbladet se mysko ut.....


Den hade garanterat ökat mer utan PMDD.. Växter som svälter är riktiga algsvampar.



Varför ger fosfatbrist prickiga grönalger?..har läst att detta är signifikant. Har det en del på cryptoc undulata..men det kom också efter pmdd, så nån fosfatbrist nu har jag ju inte.


Om du har prickalger så doserar du förmodligen lite i underkant, vilket även stämmer bra med om du får algangripna äldre växtdelar.



Jag vill inte vara skeptisk men ser vad jag ser...jag har dock sett massor av fantastiska kar med pmdd regimen på nätet...så jag hoppas detta beror på nåt annat än pmdd..


Ja. Har du sett någon snygg växtburk som körts näringsbegränsat?

Du kan säkert rota reda på någon gammal farbror som kör sina växtburkar utan CO2/PMDD, men då kommer näringen från hög fisklast/övermatning/få vattenbyten istället..




för det går ju läsa rätt många som har problem o får alger efter att dom börjat.


Dom är försvinnande få om du betänker hur många som 1) inte klagar 2) berättar hur bra det funkar.

Får man det inte att funka så är det tyvärr ofta skit bakom spakarna. De olika typer av människor som misslyckas är sådana som 1) tror att dom kan göda lite som dom vill på känn 2) häver i kopiösa mängder PMDD för att dom tror att dom har Ferrari-akvairum 3) kör relativt växtfritt 4) Kör mer ljus än vad dom klarar av..



Nitrat kan själkvklart ge alger, o även fosfat..det är näringsämnen som algerna kan ta upp. Jag tror det är fel att gå ut med att säga nitrat ger inte alger..


Problemet är att du alltid har nitrat och fosfat i akvarier i nivåer som är långt över algernas behov och du kan inte göra något åt det..



det jag menar är att visst funkar konceptet att nitrat o fosfat gör att växterna trivs o därmed konkurera ut algerna till stor del...men det förutsätter ju då just växter som tar upp nitraten,


Du vet ju att det inte stämmer. När växterna trivs har du 5-10 ppm nitrat hela tiden i akvariet. Dom tar inte ifrån algerna något nitrat.

Hur förklarar du det?



Pmdd dosering eller vilken n o p dosering som helst, tror jag kräver rätt mkt av växternas beredskap att ta upp detta...kanske dom måste ha rotat sig först?


Växterna tar hellre upp näringen med sina blad.



en del växter har ju en startsträcka innan dom börjar växa?


Ja, har du kört växterna näringsbegränsat utan nitrat och fosfat en längre tid kommer det ta några veckor att få igång dom igen.



ser vi en skillnad på nya o etablerade kar hur dom svarar på pmdd?


Nej inte direkt. Etablerade kar har större förmåga att ta udden av ammoniumspikar vilket leder till större motståndskraft mot algodling. Men vad gäller växterna så brukar dom oftast bara behöver någon/ett par veckor innand om kommer igång.
I nyetablerade burkar innebär det att ofta algerna är snabbare igång än växterna. Men växterna svarar alltid ungefär lika snabbt på PMDD.



Mina växter svara väldigt olika, en del inte alls


Du kör ganska försiktigt med ljuset vilket gör att dom förmodligen svarar ganska långsamt. Speciellt om du är nybörjare på att lösa upp CO2. Där är det *ingen* som kan säga sig vara duktig nämligen - hur många års erfarenhet dom än har.

Är det något du ska titta över om du har algproblem är CO2:n. Är den okej så kommer du inte kunna stoppa växterna.

Det är ju så att växter inte vill dö. Dom vill växa.

Dvs får du dom inte att växa så gör du något general fel, och du har tre variabler som du gör fel på: Näring, Ljus eller CO2.



Mina alger är demokratiska, de sitter jämnt fördelat över hela karet. Zoobutikskillen trodde också att de 50% vattenbyten i veckan snarare lockar till sig mer alger. Vad tros om den teorin?


Utan CO2 är jag lite benägen att hålla med dom. Då är det betydligt bättre att skippa vattenbytena helt - om du är ute efter ett växtakvarium vill säga.
#14 - 30 april 2011 18:41
ok...utförligt svar defdac..tack för att du tar dig tid:)

Koldioxiden: jag kör ju med ph kontroller o reaktorn har inga problem med att lösa såpass mkt koldioxid att jag ligger på ph 6.95...vilket med mitt kh är en koldioxidhalt i vattnet runt 30 ppm...o då slår den ifrån ibland som ett tecken på att jag har en lagom bubbeltakt inställd skulle jag tro..dvs lite högre. Jag har mätt GH också, som ligger nht högre än KH...för en felkälla här skulle kunna vara att den alkalinitet jag mäter inte utgörs av karbonater till den majoritet som är brukligt...DÅ stämmer isåfall inte koldioxidtabellen..o det skulle betyda att jag kör för lite koldixoid. men, eftersom GH ligger mkt nära mitt KH, tilkar jag det som att min alkalinitet är i stort sett samma som KH värdet, o att koldioxidtabellen därmed stämmer rätt bra.

beträffande alternanthean så var den otroligt fin fram till jag började med pmdd...jag får inte ihop det.

dey jag menade med nitrat, var inte att växterna skall ta nitrat från algerna..utan jag var inne på växternas förmåga att ta upp nitrat. Alternenathena kanske är dålig på att ta upp nitrat...därför vinner algerna över växtbladen när vi får ett vatten med lite mer nitrat i..?...vissa av mina växter svarar nämligen jättebra på pmdd...

eller så är det som du skriver...jag har kört med låga näringsvärden så länge..så det tar ett tag innan växterna anpassar sig..läs lär sig ta upp nitrat...fast..nu är det ju ändå mer än 4 veckor sen..o jag ser en trend åt det sämre hållet för varje dag.

Jag har ingen förklaring på detta...det jag sett sedan jag skrev, är ytterligare algväxt, fler växter stannat upp..grönt vatten..mkt mkt snabbare algåterväxt på rutorna...o jag har ändå rätt mkt växtmassa..o jag har snabbväxare..o jag har rätt koldioxidnivå med en bra reaktor som utan problem löser koldioxiden till mitt inställda ph...jag har ett högt kh som möjliggör mer koldioxidlösning...jag har ett kh som sannolikt utögrs av just ett Kh o inte andra joner....
så...jag får inte ihop det...är mkt ledsen över detta, för jag vill såklart också ha den där sprudlande PMDD burken!..

Nåväl...nu har jag gjort så här...slutat med pmdd, byter 30% vatten i veckan..doserar bara mikrogödning, halv dos till o börja med...
Jag har utöver detta avlägsnat alla algiga blad...vilket har resulterat i att Alterna har stympats rejält...
Det jag redan ser är att vattnet är klarare, o mindre återväxt av alger på rutor o rötter...det bubblar fortfarande...fast i ärlighetens namn ngt mindre....
jag provar detta nu..bli inte besviken defdac..jag måste lära mig av mig själv...jag kommer säkert prova igen, men måste få båten på rätt köl...karet såg faktiskt väldigt fint ut när jag körde med bara koldioxid o mikrogödning...
#15 - 30 april 2011 19:25


för en felkälla här skulle kunna vara att den alkalinitet jag mäter inte utgörs av karbonater till den majoritet som är brukligt...DÅ stämmer isåfall inte koldioxidtabellen..o det skulle betyda att jag kör för lite koldixoid


Ja, ett vanlig fel är om man har ett annat buffertsystem i vattnet - t ex om man filtrerar över torv eller har jordbotten.

Är man osäker kan man ta sitt akvarievatten i en liten kopp och blåsa i 5 minuter med ett sugrör och mäta pH:t. Då har man ca 60 ppm CO2 i vattnet och man kan jämföra med CO2-tabellen om det ser ut att stämma. En "Krausekalibrering". Droppchecker funkar också men då får man vara medveten om att den är ganska seg att reagera - däremot ser man ju efter några timmar om droppcheckern verkar visa samma pH som man rattat in på controllern.

Jag föredrar att gå på bubbeltakt helt. Jag vet ungefär vilken bubbeltakt som får mina fiskar att flåsa vid ytan vid en viss cirkulation och kör lite lägre än det. Jag vet även att min reaktor (ytterfiltret) är relativt konstant med att lösa upp gas så oavsett vad pH:t är så vet jag att det kommer ner CO2 till växterna.



beträffande alternanthean så var den otroligt fin fram till jag började med pmdd...jag får inte ihop det.



dey jag menade med nitrat, var inte att växterna skall ta nitrat från algerna..utan jag var inne på växternas förmåga att ta upp nitrat. Alternenathena kanske är dålig på att ta upp nitrat...därför vinner algerna över växtbladen när vi får ett vatten med lite mer nitrat i..?...vissa av mina växter svarar nämligen jättebra på pmdd...


Det är en verkligt knepig växt. Som sagt så verkar en del ha en ganska snäv övre gräns för nitratvärdena för att den inte ska stunta/krulla ihop sig. Sedan visar Tom Barr en Alternanthera han drivit upp med 50 ppm NO3 och blir förvirrad.

Jag skulle behöva köpa växten igen och testa vidare. Ludwigia glandulosa tycker jag också reagerade på liknande sätt.



Alternenathena kanske är dålig på att ta upp nitrat...därför vinner algerna över växtbladen när vi får ett vatten med lite mer nitrat i..?...vissa av mina växter svarar nämligen jättebra på pmdd...


Ja, om det är någon form av nitratkänslighet så kan det vara så. Jag har dock oftast sett det som ihopskrynkling av nya skott.



Jag har ingen förklaring på detta...det jag sett sedan jag skrev, är ytterligare algväxt, fler växter stannat upp..grönt vatten..mkt mkt snabbare algåterväxt på rutorna...


Det stående tipset är att inte fokusera på algerna utan på växternas vigör. När dom börjat växa med den hastighet bra CO2-halt och bra näringsnivåer med PMDD ger dom möjlighet till så brukar det inte ta lång tid innan algerna ger med sig.

Du kommer ju inte kunna näringsbegränsa bort algerna ändå om du inte allvarligt ska sätta käppar i hjulen för växterna.



jag provar detta nu..bli inte besviken defdac..jag måste lära mig av mig själv...


Visst är det så. Jag själv har aldrig godtagit det Tom Barr predikat utan att testa de teorier han framlagt själv först.

En lite förutsägelse vad som kommer hända i fallet med enbart mikrogödning och CO2: Växterna kommer börja växa markant saktare med lite mindre syreutveckling och mer alger på gamla blad. Äldre blad kommer sakta bli sämre och i skuggiga partier kommer dom lossna och skapa betydligt mer mulm. Kaliumbrister iform av små prickhål kommer vara vanligt.

När det gått några månader och du nollat kvävenivåerna tillräckligt länge är risken för Cyanoodling maximal. Om dom inte redan börjat krypa fram längs framrutan så kommer dom göra det vid första bästa ammoniuminstabilitet.

Efter några år av dålig tillväxt, Cyanoslamsugande var och varannan dag och ett cyanoluktande akvarierum kommer du tillslut börja snegla på KNO3-påsen...
#16 - 30 april 2011 19:42
Justja. Jag har en konstig/flummig teori till ang. det här med ihopkrullning av nya skott. Jag sett fenomenet i A. reineckii och L. glandulosa som sagt, men även i Ludwigia arcuata och Eusteralis stellata (numera Pogostemon stellata?). Teorin kommer från E. stellata eftersom den under vissa förutsättningar totalstuntar och bildar en knopp - och sedan sprutar den ut en jäkla massa sidoskott runt knoppen. Liknande med L. arcuata. Det får mig att tro att växten inducerar stuntningen själv för att gå in i en vegegativ-föröknings-överväxel. Resultatet av stuntningen är ju inte en döende växt utan 10-20 nya snabbväxande stängslar.

I angränsande område har jag sett växter som sprutar ut "luftrötter" och sedan går av på mycket lämpliga ställen så att de nya fragmenten kan flyta iväg och fastna på en ny plats att breda ut sig. "Fragmentation dispersal" kallar Tom Barr det. Detta har dock främst varit under tiden då jag nollade fosfatnivåerna i jakten på att göra livet surt för Cyanobakterier - dvs knappast under en tid då växten hade det gott ställt. Det var snarare ett sätt att "rymma" från en näringsmässigt fattig plats..

Om inte off-topic så kanske ytterligare lite förutsägelser när du fått cyanoodlingen och börjat sniffa på KNO3:n och bara nollar fosfatnivåerna ;)
#17 - 30 april 2011 19:47
KNO3-påsen är en favvo här. Ger mindre alger för mig, även i burkar utan CO2. Annars en spontan reflektion: jag är övertygad om att PMDD i sig inte triggar alger. Däremot, är något annat vajsing så är PMDD bränsle för alger. Återigen spontant, kolla CO2. När du kollat det, gör det igen. Och en gång till. Med CO2 hade jag aldrig kört med enbart mikrogödning som Tropica. En period med inställning av gödningsregimen månne, men det är ett vetenskapligt bevisat faktum att växter behöver ett gäng ämnen för att växa. Jepp, alger kan komma med på köpet i starten (en del av Amanos tidiga burkar visar finfina algodlingar), men som jag ser det handlar det om att landa i en "ny balans".

Hilsen,

/P
#18 - 30 april 2011 19:56
Det sagt tror jag det är fenomenalt att man testar att köra helt utan KNO3 och KH2PO4 ett tag om man seriöst vill sniffa på de riktigt svåra växterna och lite intrikatare växtakvarium. Bara för att se vilken sjuk skillnad det blir. Först börjar man med KNO3 för första ahaupplevelsen, och senare med KH2PO4 för att få se hur snabb "snabb tillväxt" faktiskt är.
#19 - 1 maj 2011 16:31
ja...vi får se..det kan säkert bli så..att jag plockar fram påsarna..men jag kommer bara göra det om problem uppstår...är det nåt jag lärt mig, så är det att ändra aldrig på nåt som funkar, ty verkligheten ljuger aldrig...så stämmer era teorier, komme rjag få cyano, samt extremt dålig tillävxt på växter, o sedermera alger. Jag vill nästan själv att det skall bli så, för det är tilltalande koncept med pmdd.

jag vet inte hur jag kan kolla koldioxiden mer än det jag gör...dvs att ph värdet ligger rätt, ph mätaren är kalibrerad, den tror jag mäter korrekt. Magnetvnetilen slår av o på lite då o då, ph ligger superstabilt mellan 6.9-7, ...detta ger ett Co2 runt 30 ppm. Hur kan jag kolla detta mer menar ni?...eftersom reaktorn tämligen enkelt håller detta ph, tplkar jag det som att den löser koldioxiden korrekt. det bubblar om växterna...det gjorde det inte innan jag körde koldioxid.
postar en bild under min projekttråd...så ser det ut nu, en vecka efter jag slutat med pmdd....det ser faktiskt bättre ut nu...jag kan inte skriva annat, tyvärr...

men, jag uppskattar era tips, o kommer fortsätta vara öppen för pmdd...det jag egentligen vill..är att hamna i situationen med en frodande pmdd burk...gillar innerst inne inte att köra på gränsen till för låga näringsnivåer..
#20 - 1 maj 2011 16:57
Jonas,
Jag tycker du skall testa utan PMDD. Man kan aldrig vara säker om man inte ser skillnaden själv.
Vad gör det om du får lite cyano eller alger, egentligen? Då lär du dig hur du skall hantera dem.
Jag håller på att plocka ned mina burkar inför Sverigeresan och har observerat ett par saker. Ingenting nytt men i alla fall.
Mina simpla växter, hornsärv och vattenpest började gå ned, av och ser allmänt risiga ut. Tidigare växte de mer än 1 dm i veckan men nu bara några cm. Jag var naturligtvis lite fundersam på varför men efter en tur till sjön de kommer ifrån så såg det lika dant ut där. Naturlig förklaring alltså.
Undantaget var en rufs hornsärv i min grönvatten burk. Jag har inte haft i någon näring i den för att se vad som händer. Så döm om min förvåning när jag plockade upp riktigt tät och buskig hornsärv. MYCKET finare än i de andra burkarna. Vad tror ni DET kan bero på?
Nåväl i dag åker de flesta fiskarna och växterna tillbaks till sjön.
#21 - 2 maj 2011 04:47
Hornsärv är en fenomenal växt. Blir nog aldrig riktigt klok på den. Växer bra under de mest skiftande betingelser, men ibland när man vill göra något extra för den så stuntar den... *s*
#22 - 2 maj 2011 06:30


Så döm om min förvåning när jag plockade upp riktigt tät och buskig hornsärv. MYCKET finare än i de andra burkarna. Vad tror ni DET kan bero på?


Det är som med L. sessiflora. Den blir fantastiskt vacker och tät i lowtechs med lite ljus, men ranglig och ful i hightechs där den växer skiten ur sig.
#23 - 2 maj 2011 20:23
defdac skrev:
Det är som med L. sessiflora. Den blir fantastiskt vacker och tät i lowtechs med lite ljus, men ranglig och ful i hightechs där den växer skiten ur sig.

Ja det är nog en tendens. Dom växer skiten ur sig med PMDD ljus och CO2. Den i grönvatten står i fullt solljus utomhus men ingen direkt gödning.
Sikten är ungefär 1 cm!
Men nu åker allt ut fiskarna är i sjön och växterna i soporna. Förutom en tätplanterad burk med lite fisk som skall hem till en kompis.
#24 - 6 maj 2011 06:59
Tack för alla inlägg, har skummat igenom dom:)..
O särskilt intressant med koldioxidtestet defdac skrev om:)!..

Kört i kanske 10 dar nu utan pmdd eller är det kanske två veckor..tiden går..vissa växter växer långsammare men vissa oförändrat snabbt. Generellt mindre alger men visst, ngt mindre bubbel..fast bubblar ändå så jag blir nöjd. Helheten nu är jag mer nöjd med o karet ser åter riktigt bra ut. Självklart är jag sugen på att testa lite nitrat..kanske en lägre dos..?...
Jag skall posta ett foto i denna tråd senare, först lite jobb på sjukan;-)..

Ha de fint, o vilken källa till kunskap detta forum är!:)
#25 - 6 maj 2011 07:09
För dom som funderar över om PMDD ger ökad algväxt jämfört med ammonium och vanligt kranvatten kan följa det här experimentet:
http://www.flickr.com/photos/defdac/5683294092/
#26 - 6 maj 2011 07:15
Jag kan inflika att i mitt nya akvarium har jag hittills inte fått några alger. Kör med pmdd som tidigare och med daglig dos av easycarbo. Jag har snabbväxare som växer något otroligt. Jag tror att största skillnaden är att dels har algerna inte fått fäste, dessutom är det helt nya kraftiga T5-rör i detta kar. Så ljuset är påtagligt kraftigare än i det gamla. Vilket växterna borde gilla.
#27 - 6 maj 2011 07:22
Här är en bättre länk till mitt experiment (kommer visa alla bilder från dag till dag). Uppdaterade precis med en ny bild. Ammoniumglaset med GDA ser grönt och fint ut, medans PMDD-glaset är helt algfritt 8)
http://www.flickr.com/search/?w=all&q=algexperiment&m=tags
#28 - 6 maj 2011 11:00
Fast jag funderar över en sak där defdac...ditt experiment är mkt intressant, för precis den jämförelsen söker jag...men, vi måste väl ha någon sorts dosekvivalent för att göra jämförelsen rättvis...alltså, lika många kväveatomer i vardera glas...förhållandet i mol räknat mellan ammonium o nitrat är ju 1:1...jag skulle alltså vilja göra ett experiment som detta där jag har exakt samma moltal kväve, ett i form av nitrat, ett i form av ammonium. Algerna tar ju säkert lättare upp ammonium...men om man väntar tillräckligt länge..borde inte algerna med tiden ta upp allt nitrat också till slut?...dvs vi ser efter viss tid ingen skillnad?..förutsatt att kvävdeosen är exakt densamma...?


Här är en bild tagen för 5 minuter sen från mitt kar...inga alger...eller ja, tittar man noga finns där på en del blad...men ändå helt ok...det växer mkt bra nu...o min hemianthus callitrichiodes börjar vakna till liv...den såg ganska trött ut för en vecka sen..men å andra sidan rätt nyinköpt, så det kan bero på det också.

/Jonas
#29 - 6 maj 2011 11:22


men, vi måste väl ha någon sorts dosekvivalent för att göra jämförelsen rättvis...alltså, lika många kväveatomer i vardera glas...förhållandet i mol räknat mellan ammonium o nitrat är ju 1:1...


Både ja och nej. Får jag inga alger inom rimlig tid med 10 ppm NO3, men algkaos med 0.2 ppm NH4 så tycker jag att vi kan avfärda det här med att alger går igång på nitrat helt.



Här är en bild tagen för 5 minuter sen från mitt kar...inga alger..


Det hade varit betydligt mer intressantare om du visade bilder på en punkt i akvariet du är missnöjd med när du kör fullfjädrad PMDD vs utan.

Rent spontant skulle jag säga att vattenspikbladen, Hygrohphilan och HC:n ser kvävebegränsade ut 8)

Men håll din regim ett tag så får du dels ökad risk för Cyano (för låg kvävehalt för länge) och kiselalger och hårda prickalger (för låg fosfathalt för länge). Det är bäst om man upptäcker sånt själv.
#30 - 7 maj 2011 13:11
Nja.._alltså, bildens syfte var att visa tt nu har jag inga problem. Tig inga bilder när det såg tråkigt ut..den diagnostiken klarade jag själv. Det var tydligt.
Vet inte om jag håller med dig om att dessa växter du nämner ser knä begränsade ut..som ser dom irl..gamla blad ser fina ut o en mkt snabb tillväxt på alla växter som är känt snabbväxare. Det intressanta är att även Ludvika glandulosa ser bättre ut. För första gången sen start sker ingen tillväxt av alger på bakgrunden eller ens stenarna i nån större utsträckning.
Jag funderar lite över om det kan vara fosfaten som ställde till det?..för mkt fosfat..??..jag vet att du nog inte tror det defdac men jag ser trots allt en tydlig förbättring nu.

Jamen de va ju det jag menade..ang ammonium o nitrat halterna..om jag bara snabbt räknar i huvet nu så motsvara väl 1 gram ammonium 16 gram nitrat. Ett glas med samma mängd kväve fast i olika former borde ge lika mkt alger. Varför nitratglaset inte ger det OM du har samma molmängd kväve som ammonium..det skulle jag vilja ha en förklaring på ..
#31 - 7 maj 2011 13:15
Ang Hc har du säkert rätt..den har inte tatt fart..kan vara begränsad..men är å andra sidan rätt nyinköpt o blivit bättre sista veckan ..om än lite seg
#32 - 7 maj 2011 15:07


ag funderar lite över om det kan vara fosfaten som ställde till det?..för mkt fosfat..??..


Det som ställde till det var att algerna reagerade lite snabbare på bättre levnadsvillkor än dina vid tillfället näringsbegränsade växterna. Det du ser nu är efterdyningarna av bra näringsnivåer som sakta kommer klinga ut allteftersom akvariet blir alltmer kväve och fosfatbegränsat.

Om du inte tillsätter extra K via K2SO4 så är det nog emellertid de bristerna du kommer upptäcka först på äldre blad på Hygrophila polysperman. Små knappnålshål.



Varför nitratglaset inte ger det OM du har samma molmängd kväve som ammonium..det skulle jag vilja ha en förklaring på ..


Så du tror inte att ammonium kan vara mer lättillgängligt och signalsubstans för bakterier/alger och därmed trigger?

Nitrat är betydligt långsammare och mer komplicerat att använda så de som kan bygga stora komplicerade fabriker kommer ha avsevärd fördel eftersom det är en så stor kvävekälla - speciellt med PMDD, men även i överbefolkade fiskakvarier.

Ett glatt växtakvarium kan gladeligen snappa 5 ppm nitrat om dagen. Hur mycket gav dina fiskar nu igen hmm...
#33 - 7 maj 2011 15:33
.. och som sagt. Det hade varit intressant att se den där skillnaden i alger som du var väldigt känslig för. Man har väldigt olika uppfattning om sådant och en del får panik över ett halvt millimeter stort algstrå längst bak i akvariet. Nu säger jag inte att du är sådan, men däremot måste man som växtakvarist lära sig ungefär vilka algsvängningar man kan förvänta sig i vissa villkor. Det tar några år och några uppstarter/omdesigner för att lära sig.

Mina omdesigner eller stora gödningsregimförändringar följs ofta av kisel- eller trådalger typ Pitophora, Spirogyra eller Oedogonium. Jag kan ta udden av detta helt genom att täcka ytan med ogräs typ polysperma rosanervig som jag sedan sakta gallrar ut.
#34 - 26 maj 2011 20:07
Uppdatering:
Jag har verkligen försökt med PMDD, IGEN, men kan inte blunda för de samband som i alla fall i mitt kar sker...det blir mer alger med pmdd..igen.
Körde utan ett tag...rent o snyggt, men lite trådalger...men hyffsad tillv på växterna mm....tänkte att nu kör jag ett race till med pmdd...lite lägre dos...så trådalgerna försvinner, så jag får lite mer fart på växterna...
redan två dar senare nu sker exakt samma sak som förra gången: alger växer på vattenspikbladet...mer trådalger generellt...samt algväxt på polyspermabladen....
det är ett mkt tydligt tidssamband för mig med pmdd dosering o mer alger...jag har provat i halv dos, full dos, trekvarts dos...lite mindre fosfat men normal mängd nitrat..inget ger det resultat jag vill...

eftersom jag såg god tillväxt på bara mikrogödning...förstår jag inte varför jag skall dosera makro...visst...kan jag på det sättet gasa på växterna lite till så varför inte...MEN det verkar vara s att växterna väser på med ganska hög hastighet utan makrogödning..o med tillsats av makro får jag obetydlig ökning av växthastigheten men däremot en tydlig ökning av tillväxthastigheten på algerna.
jag vet att defdac säger att det är precis tvärtom...men det finns fler än jag som fått alger med pmdd...men visst..kanske ännu fler som inte fått lager med pmdd förvisso...MEN det speglar sannolikt att det är inte ritkigt så enkelt o digitalt som det under stundom presenteras här...
Alger är trots allt fortfarande vän av nitrat o fosfat...o jag tror fortfarande att man kan se en proportionell ökning av algväxt vid ökning av näringsnivåer långt förbi ultralåga nivåer...
Att vissa kar svara på det sättet vi vill...bara ökning av växttillväxten, men ej algtillväxten...tror jag beror på något vi inte hittills riktigt kunnat sätta fingret på. Jag tänkte ett tag att växtmassan var viktig...men jag har sannerligen en stor växtmassa nu som borde trigga igång på pmdd...jag har koldioxid..o nivåerna där är nog allt korrekta..så jag har koll på KH värdet, elektronisk ph mätning, dvs jag ligger rätt så stabilt på ca 25 ppm co2...
Tyvärr...jag kommer nu sluta helt med pmdd...eller möjligen prova en variant till...byta vatten två ggr i veckan, samt köra med en fjärdedelsdos...

/Jonas
#35 - 26 maj 2011 21:35
Jag har varit lite slarvig med skötseln men ser också samma samband som du, väldigt tydlig ökning av alger i mitt kar som varit ruggigt stabilt tidigare. Jag ska nu göra en rejäl rensning av karet för att få bort överskottet mulm jag dragit på mig, sen ska jag sköta karet exemplariskt och hålla det ett par månader. Blir det ingen bättring då ger jag också upp pmdd.
#36 - 27 maj 2011 02:12
Skippa fosfatet helt ett tag och se vad som händer. Går annars inte att komma ifrån att växter behöver ett gäng näringsämnen för att växa. Får de inte det så stuntar de, förr eller senare. Om det växer bra utan PMDD, var kommer näringen ifrån då och hur länge kommer det växa bra?

Hilsen,

/P
#37 - 27 maj 2011 05:53


o jag tror fortfarande att man kan se en proportionell ökning av algväxt vid ökning av näringsnivåer långt förbi ultralåga nivåer...


Hur fixar du ultralåga nivåer om du har fisk?



jag har provat i halv dos, full dos, trekvarts dos...lite mindre fosfat men normal mängd nitrat..inget ger det resultat jag vill...


På 20 dagar? Det skulle jag säga är den tid det kommer ta innan du uppnår steady state med Estimative Index. Det är ju försjutton bara 3-4 vattenbyten.

Man får ofta snabbare reaktion på alger som liknar växter i storlek (trådalger), kanske tom så digitalt som du beskriver det inom ett par dagar. Överlag så skvallrar trådalger om att man har näringsnivåer som även växterna gillar.



MEN det speglar sannolikt att det är inte ritkigt så enkelt o digitalt som det under stundom presenteras här...


Det är helt sant. Det är inte enkelt, och det tar lite mer is i magen än att fippla och experimentera vilt med nivåer under 20 dagar. Snacka om kaos.

Nej. Kom tillbaks när du fixat steady state med en normaldosering PMDD och Estimative Index under några månader och spana in de gröna nyanserna på dina växter..



å jag har koll på KH värdet, elektronisk ph mätning, dvs jag ligger rätt så stabilt på ca 25 ppm co2...


Hehe det är inte så enkelt som att skaffa en pH-controller för att få bra CO2-nivåer. Om inte organiska syror från gamla blad sabbar buffersystemet så kan det vara dålig cirkulation som gör att CO2:n måste nå växterna mha diffusion osv osv osv osv osv..

Växtakvarier är verkligen inte så digitala som du tror...
#38 - 27 maj 2011 06:24
Algpotentialen ökar enormt med PMDD och mycket ljus. Har man inte bra CO2-nivåer eller om man inte hejdar sig med ljusnivåerna så kommer algerna reagera direkt om man har ostadiga förhållanden i akvariet (vilket man har om man har fisk).

Med Estimative Index kan man få bort alla osäkerhetsfaktorer vad gäller näringsnivåer, det handlar inte om man vill att det ska växa snabbare utan snarare växa stabilt utan att växterna oförklarligt stuntar och skapar ännu större svängningar i CO2/ammoniumnivåer. Kör man inte med NPK så kommer växterna köra på fisens mosse och det blir skitsvårt att veta vilka näringsbrister som sätter käppar i hjulen för växterna.

När man väl börjar se på växter vilken brist man har så har det gått alldeles för lång tid. Då har man haft en lång period av dålig tillväxt och man har då även haft förändringar i CO2/ammoniumnivåer som redan väckt ett potentiellt algmonster till liv.

Anledningen att steady state är så viktigt under en längre tidsperiod är för att växterna inte är digitala/statiska i sin inre struktur. Dom växlar upp/ner enzymsystem beroende på de rådande förhållandena och detta tar flera veckor eller längre om man kör utan CO2.

Att köra på fisens mosse är det i särklass svåraste sättet att köra ett växtakvarium. Det finns dom som lyckas, men det har mer med tur att göra än att man prickar in doseringarna exakt eftersom det inte är digital feedback på en gödningsförändring.

Du får gärna försöka jonas, absolut. Du kommer lessna relativt snabbt (som i växtakvariesammanhang handlar om ett par år). Men att dra ner den bästa gödningsregimen som just nu finns inom växtakvaristiken pga haffsigt utförda tester tycker jag är väldigt fel.
#39 - 27 maj 2011 06:51
Anledningarna till att Estimative Index är den bästa gödningsregimen som någonsin uppfunnits för växtakvaristiken är flera:

*) Metoden grundar sig i kemostaten - en apparat man använder i labb när man vill odla kulturer under helt kända näringsnivåer. Eftersom få orkar sätta upp några kubik PMDD-resorvoar i hemmet så är Estimative Index en slags kompromiss på det ultimata sättet att odla. Man godtar att nivåerna kan sjunka till för växterna för låga nivåer i slutet på veckan, men man vet ändå att snittet kommer stabilisera sig. Svider det när jag säger PMDD-reservoar så byt ut överallt där jag skriver PMDD med "komplett näringslösning". Du kan köra Estimative Index med vilken näring du vill som inte innehåller ammonium. Jag kommer kalla din näring för PMDD om den är komplett - för då kommer den innehålla precis samma saker som PMDD. Får du dina växter att växa felfritt så kommer ditt akvarium att innehålla samma ämnen som PMDD så då kör du PMDD vare sig du vill eller inte. Din botten kommer mineralisera PMDD åt dig. Du har liksom inget val om du ska få växter att växa.

*) Metoden funkar över ett otroligt brett spektrum av växtakvarier och växter och akvarister, men kanske främst för dom som vill vara i samma division som mr Takashi Amano himself. Att kunna odla alla typer av växter i alla möjliga arrangemang utan att behöva bekymra sig om huruvida näringen är för låg eller inte.

*) Metoden är superenkel. 50% vattenbyte i veckan med en näringsdosering. Detta är kanske den största fördelen för det är få som kan misslyckas med skötseln i sig.

Det metoden garanterar är stabil tillväxt på växterna som har visat sig vara ett säkert kort att ta udden av algodlingar. Utan växter har du även ett garanterad stabil tillväxt på alger..
#40 - 27 maj 2011 14:37
defdac,
man tackar - har klurat på detta under dagen, och lurat på ett rätt långt inlägg kring osäkerhet i detta. Nu satte du bra ord på det mesta, så jag slipper, för tillfället... *s* (jepp, jag är övertygad om PMDD:s fördelar på allvar, och ffa EI som gödningsregim - det tänket är grymmast hittills. Däremot lite oense kring användandet av begreppen, men det spelar ingen roll här - poängen är densamma).

Man kan bara inte springa ifrån att växter behöver ett visst antal ämnen för att växa bra. Mycket enkelt, i grunden. Även helt enig i att man inte kan lita på tekniken för CO2-nivåer. Har hittills inte hittat någon omväg kring detta (som jag litar på, inte testat allt), förutom manuellt trixande och observationer.

Hilsen,

/P
#41 - 2 juni 2011 07:10
Hmm..ja..det ni säger är typ att detta funkar inte för mig för att växterna behöver rätt mkt tid att acklimatisera till pmdd regimen..kanske de..men jag tror ni förstår ändå att om man direkt ser en avsevärd försämring..för det är det, jag har gamla bilder att jämföra med...då skall det väldigt mkt till att bara se på i låta det vara i ngr månader..!...min erfarenhet från akvaristik är att om man ser en diffus förämring skall man göra nåt innan det är försent. Många akvarium går såpass långsamt åt ett sämre håll att man struntar i o slarvar med att på ett tidigt plan rycka in..o sen tre månader senare ser det för jävligt ut!..
Hur skall jag kunna övertygas att det kommer bli snyggt om flera månader när det de första vid det här laget kanske två månaderna inte går åt rätt håll..
Men visst..kanske för att jag inte varit konsekvent..men tror ni verkligen att om jag struntat i den tydliga försämringen o bara kört på med fullgod pmdd idag hade haft ett Algfritt kar..?..för nu är det nog i alla fall tre månader sen jag började...
Det är inget lätt koncept att sälja in defdac där man skall stilla se på att det växer alger i tro om att det skall bara vända sen!..
Är du säker på att växter behöver så himla lång tid på sig att styra om sin metabilism till höge näringsnivåer?! För det är den enda förklaringen som finns..har du nån vetenskap bakom det hur fort växter sätter sig så att säga..?...

Det som sker i mitt kar är att det går alltid väldigt snabbt åt det bättre så fort jag hoppar över en pmdd dosering..det ser jättebra ut nu med utebliven dosering igen..bubblar en hel del..mkt snabb tillv..river ut mkt växter..
Vi får väl se..men jag vågar helt enkelt inte chansa på att slänga i pmdd o hoppas att det bara sådär mirakulöst skall vända efter x antal veckor..mina växter är inte nya..säkert acklimatiserade nu faktiskt.

De där med koldioxid förstår jag inte vd ni menar. Jag är tämligen säker på att min alkalinitet motsvaras till de sedvanliga 90% av karbonater..eftersom GH ligger obetydligt högre än alkaliniteten. Skulle min alkalinitet bestå av en signifikant mängd andra joner skulle det typ vara hydroxidjoner..som kan bildas vid kraftig denitrifikation framkallat av koll lös..sådan använder jag inte så nej..min alkalinitet motsvaras nog rätt bra av karbonaterna..o då är det faktiskt ingen rocket science med koldioxid...tabellen stämmer då o min ph mätare mäter rätt..kollat den med dropptester o kalibrerar den ofta. Kanske jag haft lite för höga co2 nivåer!?..jag har gått ner Till ett ph på 7 som ger ett co2 runt 25ppm i mitt kar. Reaktorn löser gasen bra, o som bevis på det är att magnetventilen stänger av lite då o då trots inte alltför hög bubbeltakt.

Jag är imponerad o tacksam över era långa svar o försök att förklara o hjälpa. Självklart skall jag begrunda varianten att köra pmdd fullt ut en längre period o blunda för algerna en period o hoppas att det är tid o acklimatisering som behövs...men just nu vet i tusan..med all respekt..jag ser vdad jag ser..

Mest skulle jag vilja veta om det finns belägg för att växter behöver så lång acklimatiseringstid för tex ökade näringnivåer..o alger uppenbarligen inte..är det så eller är det bara en teori du har för att förklara varför pmdd inte alltid funkar??
#42 - 2 juni 2011 07:31
Jag är lite kluven till att övertala dig att fortsätta med KNO3/KH2PO4 - samtidigt som jag vill att du får se effekten och hjälpa så är du nog den bästa kandidaten man kan tänka sig för att leta dig fram själv, och kanske komma på något nytt medans du gör det.

CO2 är inte rocket science, men som Justins pappa uttryckte det "Science and Mother Nature are in a marriage where Science is always
surprised to come home and find Mother Nature blowing the neighbor.". Typiskt insiktsfull som bara en pensionerad läkare kan vara. Är det något som fått mig ödmjuk över hur svårt det är vad gäller växtakvarier är att få ner bra med CO2.

Med CO2 och bra med ljus kommer du få kväve/fosforbegränsning förr eller senare även med bra fisklast. Det kan dock vara bra att lära sig tolka växterna och andra tecknen på dessa brister genom hands-on erfarenhet vilket du kommer få om du utesluter KNO3/KH2PO4.

Men det är inte att rekommendera generellt.
#43 - 2 juni 2011 14:55
ok..ja...som sagt..egentligen så vill jag att konceptet skall funka såklart för mig också...kanske jag varit inkonsekvent...funderar faktiskt på, efter att läst dina inlägg igen...köra superkonsekvent då da;-)..o helt skita i om det blir alger...med en dåres envishet köra på....jag är alltså inte ironisk nu utan överväger detta...det är väl det rådet du ger mig...ska jag?..
#44 - 2 juni 2011 16:05
Medelväg kanske? Smyga igång väldigt försiktigt med en tiondels dos första veckan och sedan efter tio veckor kör du fulldos.
Jag orkar sällan smyga in en förändring utan tar eventuell algodling efter rescape/gödningsförändring.
#45 - 2 juni 2011 19:54
CO2 nivåer är svårt. Riktigt svårt. Jag tänkte det var enkelt först, tills jag testade mer, läste lite om defdacs funderingar, kollade upp Barr och testade igen. Svårt. Man kan testa med Krauses test, dvs ett vanligt dropptest för pH och det vatten man använder till burken. Mät pH. Blås ned i provet ett bra tag och se färgskiftningen. För mig landar det ofta på två steg i pH, från t ex 8 till 6. Det är max vad du kan lösa med CO2 och undre gränsen handlar om fiskdöd, rätt så rakt av. Efter det, testa burken (försiktigt med provet så du inte luftar ut CO2). Igen, efter det, ev. manuellt pill i burken mot mer CO2.

Jag är mer för det med "så länge det ser bra ut", fast jag har inga direkta argument för det. Hittar du en regim för hur det funkar för dig, så kör på den - men var grymt noga med att notera skillnaderna. Jag håller med defdac i att med CO2 så blir nitrat/fosfat en bristvara rätt snabbt. Samtidigt, de som är duktiga på att se skillnaderna här, kan också göda "mellan tummen och pekfingret". De ser vad som är fel, och korrigerar det. Kruxet är att denna metod (jag kan den verkligen inte fullt ut, men har greppat en del) inte kan läras ut. Man måste _se_. Svårt. Därmed en generell metod, EI. Då vet man att inget saknas. Jag är lika lyrisk över den metoden precis som defdac (nu när jag greppat den, tackar för smällarna). Finns en del mer att tillägga, men ungefär så.

Hilsen,

/P
#46 - 17 juni 2011 07:04
[ATTACH=CONFIG]45377[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45378[/ATTACH]Hej vänner:)

Jag skulle kunna ändra rubriken nu till "Nu är jag nöjd"....Allt funkar, kliniskt ren sten o rena rötter..som ni ser på bilden...lite trådalger på en del blad, men inte farligt o dessa ansas bort. Jag kör fulldos nu...jag har fått en del kritik för mitt dattande hit o dit...där vill jag förtydliga att det rör sig hela tiden bara om dosjutseringar i spanet halvdos till fulldos...nån gång hoppat över helt...när jag såg att det blev en akut föräsmring dagen efter pmdd dosering. jag tror att det kanske är så här att ett omoget kar, som mitt nog varit fram tills ungefär nu...svarar annorlunda..kanske man skall köra lägre dos eller inte pmdd alls i början??...det verkar helt klart så att vissa kar lämpar sig bättre än andra för pmdd i fulldos...jag tror det har med karets mogandsgrad att göra. jag tror att mitt kar är där nu, när pmdd kommer funka. Jag tror också att mitt "mixtrande" inte varit skadligt...utan kanske tvärtom...skulle jag inte gjort nåt, hällt i fulldos från dag 1 o framåt...struntat i mina iaktagelser...så hade jag haft en kraschad burk idag...detta riktar jag som moteld till dom som kritiserat mig för att reagera för snabbt på försämringar...
FÖR...inom akvristik tror jag det handlar om att just snappa upp "kliniska" tecken på en försämring o agera på ngt sätt...för detta med tiden är ingen universallösning...den kan lika gärna driva ett system åt fel håll...det beror ju på vilken riktning förändringen har i en burk...o som sagt..mina små justeringar har inte varit ngr stora "spadtag" direkt...mkt handlar om min petighet o nolltolerans mot alger...
jag köper inte helt rakt av detta med att "gör ingenting"..ta de lugnt...låt tiden gå...IBLAND stämmer detta...men ibland är det tvärtom...man ser tecken på en begynnande negativ biologisk process..då gäller det att agera innan man passerar "point of no return"...
Nu kommer jag som sagt köra fulldos MDD...beställa nya påsar..dom är snart slut..

Sen har jag höjt koldioxiden lite...ligger nog på 30-35 ppm utofrån det KH värde jag har..som förresten ligger rätt högt runt 7.

/Jonas
#47 - 17 juni 2011 07:16
Jag tror också att mitt "mixtrande" inte varit skadligt...utan kanske tvärtom...skulle jag inte gjort nåt, hällt i fulldos från dag 1 o framåt...struntat i mina iaktagelser...så hade jag haft en kraschad burk idag...detta riktar jag som moteld till dom som kritiserat mig för att reagera för snabbt på försämringar...


Det stämmer. När jag gör omdesigner så låter jag burken krasha med världens största algodling för jag orkar inte hålla på att fippla. Sedan riktar jag bort fokuset helt från algerna till växterna och låter det ta den tid det tar för att växterna ska tränga undan algerna.

Senast startade jag dock med fullsmetat med snabbväxare på ytan som helt tog udden av den initiala algodlingen, vilket faktiskt var ganska trevligt som omväxling..

Men att småstyra individuella näringsnivåer har sällan funkat under någon längre tidsperiod. Det brukar vara enklare att göra stora yviga penseldrag och få upp en mycket grov men stabil grund för näringsnivåerna där små individuella förändringar inte spelar någon roll inom ett så stort spann som möjligt. Kan man sedan vara säker på att man har tillräckligt med ljus för de växtarter man valt kan man lägga all energi på att jaga CO2-nivåerna. Vilket behövs.
#48 - 17 juni 2011 07:25
Intressant defdac...ja..detta är kanske en väg...är det de som trots allt skett i min burk??...
Inspekterade burken precis med stereolupp..o det är smått fantastiskt: på de ställen jag haft problem (dock aldrig stora problem)...så är det kliniskt rent från alger...stenen är overkligt rent o rötterna också...så här är jag nöjd..o van att se stabila akvarium..känner ingen looken från saltet när allt funkar:)
Jag gjorde en förändring som kan stämma tidsmässigt: slet ut den vita filtersvampen som är i slutet på hela filteraparaten...den är ju bara ett mekaniskt filter, o trots att jag gjorde rent den mkt ofta, var den mkt brun varje gång. kand en ha varit en ammoniumproducent??...
det är nämligen ganska påtag skillnad i karet på väldigt kort tid så att säga...
#49 - 17 juni 2011 08:08


trots att jag gjorde rent den mkt ofta, var den mkt brun varje gång. kand en ha varit en ammoniumproducent??...


Jag brukar ta det bruna (mulm) som tecken på att man har fungerande nitrifikation/nedbrytning. Detta tar ju dock en del syre och blir det för mycket mulm tror jag det snabbt kan bli instabilt med svajjiga ammonium/syrenivåer.

Filtret är mest "backup" då friska växter förhoppningsvis inte ger något fritt ammonium att mineralisera. Frågan är om man vill att döda växtdelar ska ligga och pyra ammonium på bottnen eller i filtret, och för egen del passar det bäst på bottnen eftersom jag ändå gör mina veckovattenbyten och exporterar ut det - tillskillnad från ytterfiltrena som jag öppnar mycket sällan.

*går och gör rent sina filter*
KaOl
#50 - 17 juni 2011 21:58
Det har varit väldigt intressant att följa er diskussion om ärendet. :) Mycket bra skrivet, defdac, jag är så nöjd med att få läsa så mycket info om akvarieskötsel. :) Hade ett 200l akvarium ca 20 år sen som tonåring (använde ingen separat växtnäring då...) o nu har jag börjat igen, MYCKET har ändrats från de dagarna kan jag säga...jösses, men det är bara läsa på som man kan ta hand om sina småttingar på det bästa sättet. Så jag ser mig definitivt som nybörjare. :D

Jag använder själv pmdd och är mycket nöjd, har haft tur och det har funkat från den dagen jag började - när det gäller alger vill säga. :) Vet inte vad som fattas, då min alternanthera cardinalis blir hålig på bladen och lite "avfärgad" eller grön- och brun -fläckig på nåt vis, dock. :( Växten(erna) får mest ljus i karet, MEN jag använder inte co2, eftersom jag har inte "hunnit" bekanta mig till om hur man gör... [:o] :confused: vad är det enklaste sättet att göra det? mäsk: hur bygger man ett sånt? eller co2flaska: hur gör man då? :confused: :)
Samt tänkte fråga om det är ett måste att byta vatten varje vecka med pmdd? Varför måste man göra det? :) Jag har hittills bytt 30% varannan vecka men ändå fyllt på med pmdd. Tagit värdena o de ser "normala" ut, dvs som de alltid gör i mitt akvarium.

Ja, det enda som alltså är "fel" är väl växten ovan, samt h.polysperma är lite blek, eller brunaktig på bladen... :confused: någon brist antar jag, men vilken...? [:o]
#51 - 18 juni 2011 07:13
KaOl skrev:
Det har varit väldigt intressant att följa er diskussion om ärendet. :) Mycket bra skrivet, defdac, jag är så nöjd med att få läsa så mycket info om akvarieskötsel. :) Hade ett 200l akvarium ca 20 år sen som tonåring (använde ingen separat växtnäring då...) o nu har jag börjat igen, MYCKET har ändrats från de dagarna kan jag säga...jösses, men det är bara läsa på som man kan ta hand om sina småttingar på det bästa sättet. Så jag ser mig definitivt som nybörjare. :D



Jag använder själv pmdd och är mycket nöjd, har haft tur och det har funkat från den dagen jag började - när det gäller alger vill säga. :) Vet inte vad som fattas, då min alternanthera cardinalis blir hålig på bladen och lite "avfärgad" eller grön- och brun -fläckig på nåt vis, dock. :( Växten(erna) får mest ljus i karet, MEN jag använder inte co2, eftersom jag har inte "hunnit" bekanta mig till om hur man gör... [:o] :confused: vad är det enklaste sättet att göra det? mäsk: hur bygger man ett sånt? eller co2flaska: hur gör man då? :confused: :)

Samt tänkte fråga om det är ett måste att byta vatten varje vecka med pmdd? Varför måste man göra det? :) Jag har hittills bytt 30% varannan vecka men ändå fyllt på med pmdd. Tagit värdena o de ser "normala" ut, dvs som de alltid gör i mitt akvarium.



Ja, det enda som alltså är "fel" är väl växten ovan, samt h.polysperma är lite blek, eller brunaktig på bladen... :confused: någon brist antar jag, men vilken...? [:o]


hej
Man byter vatten för att på det sättet sätta en maxgräns över vilket näringsvärdena aldrig kan gå...byter du 50% i veckan kan näringsnivåerna aldrig bli högre än din dosering ggr 2...byter du mindre som tex 30% så blir den teoretiska maxnivån ca 3 ggr högre än din dosering(rätta mig defdac om så behövs..;-)..)..i worst case alltså...men worst case uppstår aldrig, för du har ju växter som förbrukar.
Teorin bakom det är lagenom att när ngt ämne tar slut stannar tillväxten oavsett hur mkt du har av ett annat ämne...tex om kalium tar slut så spelar det ingen roll för tillväxten av alger eller växter om du har 100 eller 1 i nitrat...det växer inte för det...den halt som det finns minst av sätter hastigheten på tillväxten. Man vill alltså genom sin dosering se till att det aldrig blir noll av ngt näringsämne. Då får man alltså dosera lite i överkant så man har marginaler...o de då förmodade överskottet hanteras med stora vattenbyten för at sätta en teoretisk maxgräns över vilka näringsnivåerna aldrig kan gå.

Tillväxten vid tillgång på samtliga näringsämnen gäller både alger o växter...så tanken är att ha så mkt växter så dessa konkurerar ut algerna...o konkurensen är nog mest sådan att växterna slukar ammonium snabbt som tusan...o just ammonium behöver algerna för att fortplanta sig...så genom att ha mkt växter minimernas algerna sexuella förökning.

MEN...du tillhör en av flera som inte får det att fungera helt...så gällde mig också...min teori är att ett omoget kar...där kommer pmdd funka lite för bra på algerna då växterna inte hunnit acklimatisera sig o svarar inte lika snabbt på pmdd gödningen som algerna. Sen tror jag det finns fler för mig okända mekanismer till varför mogna kar tycks funka bättre med pmdd än andra...MEN tänk på..det gäller ju alla kar oavsett pmdd eller ej...ett nytt kar får alltid alger...självklart är inte pmdd ngn rocket science som kan trolla bort den mognadsfasen. Jag tror personligen men min ringa erfarenhet av just pmdd...att man skall vänta med pmdd tills karet mognat.

/Jonas

PS: starta gärna detta i en ny tråd..
#52 - 18 juni 2011 08:40


Jag använder själv pmdd och är mycket nöjd, har haft tur och det har funkat från den dagen jag började - när det gäller alger vill säga.


Det här kan tolkas på två olika sätt. Jag valde det att tolka det som att PMDD:n funkar bra och du fått minskning av alger, men att du fortfarande har lite problem med ett par växter som fortfarande uppvisar brister?

Effekten av PMDD tar ganska lång tid att utvärdera i ett akvarium utan CO2, kanske ett par månader? Det låter som du har någon form av makrobrist, förmodligen kaliumbrist, och håller du den gödningsregim du kör nu med 30% vattenbyte och fulldos PMDD så borde den ge med sig.
KaOl
#53 - 18 juni 2011 19:56
Nej, jag har aldrig haft alger, bara kiselalger när akvariet var nytt. Det försvann fort med färre vattenbyten. :) Så jag är mycket glad över att mitt kar fungerar så bra som det gör. Det enda som överhuvudtaget har varit "problem" är de två växtarter jag pratade om, men det kommer nog lösa sig - ska göra som du defdac sa.

p.s. jag faktiskt tänkte att starta ett nytt tråd innan jag skrev här, men eftersom jag ville berätta er detta var intressant att följa valde jag skriva här istället. :)











Annons