Inte gör rent filter om man matar ofta??

#1 - 10 maj 2007 10:42
Hej!!

jag har ett 135-liters med Goldens, Marmorguramis samt Silvermollys(konstigt mix, jag vet, men HÄNG inte upp er på det här, OK!!)

nu undrar jag, jag matar ofta nu, ca 2 ggr per dag för att mina Goldens skall växa bra

är det ännu viktigare att inte göra rent filtret/byta för mycket vatten nu när jag matar så ofta, med tanke på nitrithalterna??

(jag har en Powerhead 50, och har ett jäkla "blås" i akvariet!!)

//Kristoffer
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 maj 2007 10:50
Vad menar du - självklart är det viktigare att byta mer vatten och oftare samt göra rent filtret oftare när man matar mycket och inte tvärtom som du skriver.
#3 - 10 maj 2007 11:41
Stoffy34 skrev:
Hej!!

jag har ett 135-liters med Goldens, Marmorguramis samt Silvermollys(konstigt mix, jag vet, men HÄNG inte upp er på det här, OK!!)

nu undrar jag, jag matar ofta nu, ca 2 ggr per dag för att mina Goldens skall växa bra

är det ännu viktigare att inte göra rent filtret/byta för mycket vatten nu när jag matar så ofta, med tanke på nitrithalterna??

(jag har en Powerhead 50, och har ett jäkla "blås" i akvariet!!)

//Kristoffer

Det vigtigaste ær att byta mycket vatten. Gærna 75% i veckan. Det vigtigaste før att fiskarna ska væxa ær en bra vattenkvalitet, nitrit och nitrat hæmmar væxten på dom! Filtret ska du bara rensa nær draget ær rejælt nedsatt och du ska inte rensa allt filtermaterialet, då dødar alla du alla de nyttiga bakterierna!!
#4 - 10 maj 2007 11:52
om jag uppfattat det rätt så menar Stoffy att iom att det är i filtret nyttobakterierna sitter så undrar han om man ska rengöra filtermassan mer sällan för att de ska kunna "jobba" bättre...
alltså om man rengör filtret så kanske det inte rengör vattnet lika bra...

uppfattade jag rätt Stoffy?

jag rengör mitt filter när jag märker att genomströmningen minskat... blir en gång varannan månad.. men inte hela kasetten utan bara de översta svamparna.. (juwel compact H filter)
filtervadden byter jag en gång i veckan... (den finaste vita filtervadden)
#5 - 10 maj 2007 13:18
ok
ja men trodde att det var så som jag skrev
eftersom nitriten ökar vad jag förstått om man matar ofta
då trodde jag att man inte skulle byta lika ofta beroende på att de nyttiga bakterierna i vattnet skall bryta ner eventuell nitrit som uppstår när man matar ofta

är du med?

men då vet jag, tack!!

Kristoffer
#6 - 10 maj 2007 13:19
ok
bra då vet jag

dags att byta vatten nu då
byter ca 30 procent varannan dag

Kristoffer
#7 - 10 maj 2007 13:21
hej!
jo du uppfattade rätt

kramade ur filtermaterialet i går(har en aquaclear powerhead 50)

men då tror jag att jag vet, då behöver jag inte krama ur filtret på ett tag nu då!!

Kristoffer
#8 - 10 maj 2007 14:14
Kristoffer, innan du svarar vore det bra om du tryckte "svara med citat" Då ær det lættare att veta vem du menar;)
#9 - 10 maj 2007 14:31
Kjaer skrev:
Kristoffer, innan du svarar vore det bra om du tryckte "svara med citat" Då ær det lættare att veta vem du menar;)

ok

då skall jag göra det i framtiden!!

Kristoffer
#10 - 10 maj 2007 15:23
Stoffy34 skrev:
ok

då skall jag göra det i framtiden!!

Kristoffer

Bra;)
#11 - 10 maj 2007 16:38
stoffy: nej, nitrit behöver du inte oroa dig för efter att akvariet startats upp(såvida du inte får strömavbrott eller medicinerar med bakteriedödande medel). i ett någorlunda fungerande akvarium är nitrithalten i princip noll eftersom den väldigt snabbt bryts ned till nitrat. nitrat däremot kan ansamlas om man inte har gott om välmående växter eller gör vattenbyten.

om du matar mycket så bör du rengöra filtret oftare än om du matade mindre. dock ska man inte vara alltför energisk i sin rengöring av filtret, då man med lätthet kan råka göra sig av med en massa bra nitrifikationsbakterier.
#12 - 12 maj 2007 16:22
plorozen skrev:
stoffy: nej, nitrit behöver du inte oroa dig för efter att akvariet startats upp(såvida du inte får strömavbrott eller medicinerar med bakteriedödande medel). i ett någorlunda fungerande akvarium är nitrithalten i princip noll eftersom den väldigt snabbt bryts ned till nitrat. nitrat däremot kan ansamlas om man inte har gott om välmående växter eller gör vattenbyten.

om du matar mycket så bör du rengöra filtret oftare än om du matade mindre. dock ska man inte vara alltför energisk i sin rengöring av filtret, då man med lätthet kan råka göra sig av med en massa bra nitrifikationsbakterier.

Hej!

ok, tack för mycket bra råd!!!

nitrat är inte alls lika farligt väl??

Kristoffer
#13 - 12 maj 2007 18:51
stoffy: Nej, inte på långa vägar lika farligt.
en del fiskar är mer känsliga än andra för nitrat, men det handlar snarare om att de blir mer mottagliga för sjukdomar pga stress än att de blir förgiftade och dör.
#14 - 12 maj 2007 18:52
med "startats upp" så menar jag "efter att nitrifikationsprocessen fungerar felfritt, någon månad efter uppstart".
nitrifikationsprocess kallar man den process som sker när bakterier bryter ned ammonium till nitrit, och nitrit till nitrat. när den fungerar så är halterna av nitrit och ammonium i princip på noll.
#15 - 14 maj 2007 11:12
Det där med filterrengörningsfrekvenserna är ju lite av en "dum" fråga för rengöringsintervallet kan man ju inte bestämma själv fritt. När flödet blir lidande=rengöring..... Rengöra mer ofta? Hmm... Hjälper ju inte utan ett kompletterande filter skulle ju hjälpa upp om det behövs.

Annons