inte billigt

#1 - 11 januari 2007 08:44
det är inte helt billigt med akvarium.

jag har den "turen" att jag har fått mitt kar i present av släktingar och vänner.

men om jag inte hade fått det, så hade kostnaden blivit ganska betydande.

fram till nu har karet kostat ungefär 4700:-

Fördelat på följande:

Kar: 3300:-
Inredning: 600:-
Beredningsmatrial: 600:-
Övrigt: 200:-

Och då har jag ännu inte köpt vare sig växter eller fiskar.
Samt att det är lite mer "småkrafs" som skall till.

Som det ser ut just nu så skall det till ytterligare 2-4000 kr.
Beroende på vilka växter och mängd firre det blir.

Summa slutar på 6700 - 8700 kr.

Eller för min del 3400 - 5400 kr. Eftersom karet var "gratis"

Som sagt var, inte helt billigt.

Men det kanske skall sättas i relation till. dels vad man får, dels vad andra husdjur kostar.

Känner folk som har betalat 8-9000 för en liten hund.....

Jag klagar inte på kostnaden, den är budgeterad och genomtänkt.

Men jag kan tänka mig att det finns en del som inte tror att det kostar så mycket att "ha lite fisk i en tank....".
#2 - 11 januari 2007 09:25
Hehe, välkommen till klubben! Jag skaffade första karet i augusti och nu har jag 3 (spräckte ett igår...) och tänkte att det inte skulle bli så blodigt... Men jag hade så fel, så fel, vi har spenderat en bra bit över 10 000 nu, ocd då har jag dels fått ett par av karen, dels fått en hel del fisk och inredning......
#3 - 11 januari 2007 09:50
mmmm.....det är som sagt var inte helt billigt, men än så länge är det värt varenda krona.

funderar på om det vore bra om zoopet någonstans skulle kunna ha en information om vad det kostar att dra igång ett kar.

inte för att avskräcka någon, utan mer som information att det faktiskt kostar en del, vilket kanske skulle få mer eller mindre oseriösa att läsa på innan de köper sina guldfiskar till 12 liters kar....

alltså, man kanske är mer intresserad av att sköta saker och ting som kostar en del....

om ni förstår vad jag menar......
#4 - 11 januari 2007 10:05
All hobby kostar pengar!

Kensa skrev:
det är inte helt billigt med akvarium.

jag har den "turen" att jag har fått mitt kar i present av släktingar och vänner.

men om jag inte hade fått det, så hade kostnaden blivit ganska betydande.

fram till nu har karet kostat ungefär 4700:-

Fördelat på följande:

Kar: 3300:-

Inredning: 600:-

Beredningsmatrial: 600:-

Övrigt: 200:-

Och då har jag ännu inte köpt vare sig växter eller fiskar.

Samt att det är lite mer "småkrafs" som skall till.

Som det ser ut just nu så skall det till ytterligare 2-4000 kr.

Beroende på vilka växter och mängd firre det blir.

Summa slutar på 6700 - 8700 kr.

Eller för min del 3400 - 5400 kr. Eftersom karet var "gratis"

Som sagt var, inte helt billigt.

Men det kanske skall sättas i relation till. dels vad man får, dels vad andra husdjur kostar.

Känner folk som har betalat 8-9000 för en liten hund.....

Jag klagar inte på kostnaden, den är budgeterad och genomtänkt.

Men jag kan tänka mig att det finns en del som inte tror att det kostar så mycket att "ha lite fisk i en tank....".

[:o] Har också nyss börjat och upptäckt att det kostade mer än jag förväntat mej. Har haft många hobbys i livet och ingen har varit billig. Min hund kostade 10.000 i inköp, till det kom utrustning, veterinärvård och försäkring. Sen det löpande utgifterna förstås.
Mina två 60 liters kar köpte jag begagnade för 500 kronor. Det ena fullt utrustat dessutom.
Men då de båda har allt inplanterat blir det nog en nätt summa. Jag anser det är livskvalitet att ha intressen. De ger rätt mycket igen också så lycka till och välkommen.:)
#5 - 11 januari 2007 10:47
Akvariehobbyn är svindyr. Jag har just nu ett 135L, ett 100L, ett 45L, ett 17L och ett 12L. Det enda jag har betalat för är 100L = 100:- och sedan 12L = 25:-. Så jag har kommit relativt billigt undan men under årens lopp så har man kommit upp i ganska höga 5 siffriga belopp.
#6 - 11 januari 2007 11:23
mmm...
Trodde också att akvariestik var billigt innan jag började intressera mig för det... Men nu förstår jag att det kostar lika mycket att vara galen i fiskar som att ha en hund :P

Har man en guldfisk i en kupa så kostar det ju inte mycket... Men att vara intresserad av välmående fiskar och kanske variera besättningen lite i en större tank... Det blir dyrt :)
#7 - 11 januari 2007 11:25
Hmm varför räkna efter vad det kostar? :D
#8 - 11 januari 2007 11:32
hehe har oxå märkt att akvarie hobbyn är svin dyr...me njag har köpt mina kar billigt...mitt 160 liter gav jag 300 kr (inga tillbehör) för och mitt 37 liter 250 kr med alla tillbehör och mitt 100 liters fick jag av min granne.....men sen med alla fisk köp och tillbehör med åren har kostat mig skit mkt....under mina 9 år som akvarist så har jag nog lagt ut lite över 7-8000 kr.....
#9 - 11 januari 2007 11:50
solbacka...........

är man ekonom med nördintresse för excelformat så blir det lätt så......[:o]

du skulle se mitt excelformat på enbart elförbrukningen därhemma....
efter 1 år så är filen 12Mb stor....och där finns bara siffror...inga bilder...[:o]
#10 - 11 januari 2007 11:59
Gott om pengar?

solbacka skrev:
Hmm varför räkna efter vad det kostar? :D

:p Har man GOTT om pengar behöver man inte räkna efter. Det behöver inga höginkomsttagare!:D
#11 - 11 januari 2007 12:03
hmmm.....

vissa har tydligen inte hört att det är inte inkomsterna man blir rik på, utan förmågan att hålla utgifterna låga....

ledsen, kunde inte låta bli.

I vissa lägen så skulle nog jag och min hustru räknas till höginkomstarna.
Men bara för att man tjänar mer innebär inte det att man kan strunta i
utgifterna.
#12 - 11 januari 2007 12:24
oj oj det var inte så jag menar :) Jag är ingen höginkomsttagare :) Jag är undersköterska... jobbar 64% natt. Min man tjänar lite bättre...
Vi har också excel blad på el och bilarna så vi vet hur mycket det kostar :) Jag sköter ekonomin betalar räkningar och handlar det mesta... min man får lite fickpengar :D. han har inte heller riktigt koll på inkomster och utgifter utan tycker bara sådannt är jobbigt :D.
Vi har också hund, 3 katter, hus, 2 bilar 2 barn 9 och 12 år. Massor av utgifter, elen och bilarna är dyrast efter det huslånen...
Jag tänker innan jag köper något till min hobby och det är därför det är bara jag som har akvarie som hobby... därför kör jag mäsk co2 iställer för riktig t.ex.
Men jag skulle inte heller vilja veta vad jag har betalt för min hobby, det blir ju lite utgifter i taget... Men beloppet är i allafall 5 siffrigt. Finns ju en del som räknar ut hur mycket el akvarierna drar också...
#13 - 11 januari 2007 12:27
Sedan har jag och min man samma ekonomiska tänkande. Det är att när man dör så har man ingen nytta av pengarna på banken...
Man ska leva nu och här och ha roligt. Bara man har budgeten i balans så att pengarna räcker. Vi sparar också till våra barn och jag är ingen slösare. Handlar t.ex. inte så mycket kläder och klipper mig inte så ofta... har långt hår :)
#14 - 11 januari 2007 12:27
Billigt, nej kanske inte men iaf väldigt prisvärt :D
#15 - 11 januari 2007 12:31
Beredningsmatrial: 600:- ?????
#16 - 11 januari 2007 12:46
solbacka.....jag vet inte om du reagerade på mitt inlägg eller på det andra från Malinitzi.....jag skrev mitt inlägg som svar på Malinitzi's....dvs även jag skulle kunna räknas till de högre, så innebär det absolut inte att jag kan strunta i utgifternas storlek....i vissa fall är det tyvärr tvärtom....

sedan håller jag med Långås....det är prisvärt....än så länge iaf.
#17 - 11 januari 2007 12:51
nitrivec stor flaska, aquatan stor flaska, nitrittestare, + ett par andra kemimojänger som jag la in under rubriken beredning
#18 - 11 januari 2007 12:53
Ekonomisk...

solbacka skrev:
Sedan har jag och min man samma ekonomiska tänkande. Det är att när man dör så har man ingen nytta av pengarna på banken...

Man ska leva nu och här och ha roligt. Bara man har budgeten i balans så att pengarna räcker. Vi sparar också till våra barn och jag är ingen slösare. Handlar t.ex. inte så mycket kläder och klipper mig inte så ofta... har långt hår :)

:) Jo, förstod hur du menade. Ibland vill man inte veta hur mycket man egentligen lagt ut. Men så har vi det här med ett ekonomiskt tänkande. Min dotter anser att jag är FÖR ekonomisk, vad hon nu menar. Men då jag har låg pension har jag varit tvungen att dels prioritera vad jag vill ha för hobbys och dels vad jag vill unna mej. För henne rinner pengarna mellan fingrarna litet för ofta. Att ha pengar på banken kan vara en buffert för en låginkomsttagare men också en trygghet. Men på akvarierna och min hund lägger jag gärna ut det jag kan. Intressen ger kunskap!;)
#19 - 11 januari 2007 13:19
Kensa skrev:
solbacka.....jag vet inte om du reagerade på mitt inlägg eller på det andra från Malinitzi.....jag skrev mitt inlägg som svar på Malinitzi's....dvs även jag skulle kunna räknas till de högre, så innebär det absolut inte att jag kan strunta i utgifternas storlek....i vissa fall är det tyvärr tvärtom....

sedan håller jag med Långås....det är prisvärt....än så länge iaf.

Jag tror nog att jag reagerade på Malinitzi´s inlägg, ville förklara att jag inte är höginkomsttagare :D

Om hobbyn är prisvärd är jag faktiskt lite tveksam till... Mitt diskuskar är det i allafall inte..det är mest till bekymmer och oro. Och en hel del pengaförlust :(
Däremot är det intressant med växter och fiskarna i mitt SA kar. Jag har lärt mig massor :) Mina multisar är ännu till glädje, köpte de igår :D. De var inte dyra heller... Sanden billig också...

Kanske med tanke på mina diskus som jag inte vill veta hur mycket pengar jag har lagt ut.. och inte berättar det för min man heller :D
#20 - 11 januari 2007 13:30
Malinitzi skrev:
:p Har man GOTT om pengar behöver man inte räkna efter. Det behöver inga höginkomsttagare!:D

min erfarenhet säger mig att det är just höginkomsttagarna som håller reda på sånt, de är gnidiga små jäklar
#21 - 11 januari 2007 13:39
eftersom jag i tidigare inlägg har sagt att jag förmodligen är en höginkomstare....så säger jag bara......

Tack för den käftsmällen,,,,,,,,;)
#22 - 11 januari 2007 14:18
Kensa skrev:
nitrivec stor flaska, aquatan stor flaska, nitrittestare, + ett par andra kemimojänger som jag la in under rubriken beredning

Det låter mycket

Jag har sammanlagt köpt en liten flaska beredningsmedel i mina 4 år som akvarieägare. Tror den kostade 35kr.

Och jag har en samling akvarier som du ser i min signatur :)
#23 - 11 januari 2007 14:24
Jag har köpt en hel del tester.. nitrit, nitrat, ph, kh, ph/co2 även i början aquatan fast det har jag slutat med. I alla akvariestarter använder jag nitrivec eller andra filterbakterier. Tja det blir 4 siffrigt tror jag :)
#24 - 11 januari 2007 19:40
Jag tycker inte det är så fruktansvärt dyrt med akvarium.
Köpa nya grejor är ju svindyrt, men beg. marknaden kan man ju fynda ordentligt på.
Köpte ett 96 liter kar häromdagen inkl. allt utom inredning. Allt som allt hamnar jag runt 1000-1200:- med 7-10 fiskar.

Sen förstår jag ju dom som har flera kar och verkligen grejar som fan. Föder upp yngel och köper nya grejor och så, men ett sällskaps akvarium behöver ju inte bli så dyrt.

Tycker jag!!
#25 - 11 januari 2007 20:17
Nej, inte ETT sällskapsakvarium....

Harnello skrev:
Jag tycker inte det är så fruktansvärt dyrt med akvarium.

Köpa nya grejor är ju svindyrt, men beg. marknaden kan man ju fynda ordentligt på.

Köpte ett 96 liter kar häromdagen inkl. allt utom inredning. Allt som allt hamnar jag runt 1000-1200:- med 7-10 fiskar.

Sen förstår jag ju dom som har flera kar och verkligen grejar som fan. Föder upp yngel och köper nya grejor och så, men ett sällskaps akvarium behöver ju inte bli så dyrt.

Tycker jag!!

:D Men det är BEROENDEFRAMKALLANDE. Först blir det ETT. Sen ett till och ett till och ett till osv. Då börjar det kosta skjortan, tro mej. Jag köper mitt på tredje på lördag.... Hade jag inte räknat med!!!!:(
#26 - 11 januari 2007 20:24
Malinitzi skrev:
:D Men det är BEROENDEFRAMKALLANDE. Först blir det ETT. Sen ett till och ett till och ett till osv. Då börjar det kosta skjortan, tro mej. Jag köper mitt på tredje på lördag.... Hade jag inte räknat med!!!!:(

Jag håller med.. farlig hobby :D. Det började med ett litet 35l....
Nu är det 350l + 275l + 100l.... men jag skulle vilja ha ett större asien också :) (var?) och ett litet 6 kantigt på toaletten :):)
Bilagor:
#27 - 11 januari 2007 20:29
Vattenberedningsmedel kan du oftast strunta i om du tar det lungt med introduktionen av fisk. Så där var en onödig utgift.

Tyckte gruset var ganska dyrt oxå men det kan vara jag som minns fel, det är länge sen vi köpte sådant de senaste karen kom med grus.

Växter, fiskar och inredning kan man ta pö om pö. Vill man riktigt fynda är det fiskauktioner som gäller. Bra köp brukar man oxå kunna hitta här bland annonserna på zoopet.
#28 - 11 januari 2007 20:32
Malinitzi skrev:

Hmm, är nog också beredd att hålla med där...[:o]
#29 - 11 januari 2007 21:01
Ska räkna ihop vad allt till akvariumen (förutom mat och koldioxidanläggningen) har kostat i mars när vi har haft akvarium i två år.
Själva akvariumen har dock bara kostat oss 3000-4000kr (300l+300l+112l+50l+30l)
#30 - 11 januari 2007 21:06
Ja gör det...

_Lena_ skrev:
Ska räkna ihop vad allt till akvariumen (förutom mat och koldioxidanläggningen) har kostat i mars när vi har haft akvarium i två år.

Själva akvariumen har dock bara kostat oss 3000-4000kr (300l+300l+112l+50l+30l)

:) och bli inte förvånad om det skenar iväg - du är varnad här[:o]
#31 - 11 januari 2007 21:15
Var inne på Blocket nyss och såg en annons om akvarium. Apropå kostnader.
420 liter inkl det mesta för 4.600 kr. Nypris 18.000 kr.

DE DU!
#32 - 11 januari 2007 22:25
aj aj jag tittar sällan på blocket nu.... försöker hålla mig därifrån :D
#33 - 11 januari 2007 22:32
nypris på mitt saltvattenskar var ca 18000kr med lampor och testkit,, men ja köpte det för 6000kr som tur var.. men sammanlagt har jag lagt ut en bra bit över 30.000kr på mina akvarium.. inklusive fisk o allt kraft som man köper.
#34 - 12 januari 2007 09:30
Malinitzi skrev:

Det är samma sak här, jag började i augusti med ett sk sällskapskar, som utökades med ett kar för cikliderna, som sen utökades med ett karantär kar, och sen blev det ett stort för cikliderna, och så råkade det som blev över då gå sönder...... Så just nu letar jag efter ett som mina fjärilar ska bo i, det var meningen att de skulle ha det som gick sönder..... Och så vill jag också ha ett 6kantigt, som jag har tittat ut redan..... osvosv......:D
#35 - 12 januari 2007 09:39
mmmm....det är såpass beroendeframkallande att jag i min iver redan har planerat för 4 ytterligare kar utöver det som jag håller på att starta nu...

hustrun min tycker dock att jag skall slutföra andra renoveringar i huset innan dess....exempelvis sätta upp lister i de rum som har nya väggar och golv...fixa badrummet så att det går att komma in....fixa grovköket så att det går att tvätta och torka.....bygga färdigt det halvfärdiga trädäcket i vår....fixa fasaden till utbyggnaden (fast den ramlar nog ner av sig själv snart)....fixa hallens väggar så att man inte blir störd av det extremt fula marmorfusket på väggarna....fixa så att det går att elda i den öppna spisen....fixa kortväggarna på ovanvåningen (tydligen gillar hon inte gipsskivor...)....osv osv osv....

blir en svår förhandling senare i år tror jag......[:o] [:o] [:o] [:o]
#36 - 12 januari 2007 09:43
Klok hustru!

Kensa skrev:
mmmm....det är såpass beroendeframkallande att jag i min iver redan har planerat för 4 ytterligare kar utöver det som jag håller på att starta nu...

hustrun min tycker dock att jag skall slutföra andra renoveringar i huset innan dess....exempelvis sätta upp lister i de rum som har nya väggar och golv...fixa badrummet så att det går att komma in....fixa grovköket så att det går att tvätta och torka.....bygga färdigt det halvfärdiga trädäcket i vår....fixa fasaden till utbyggnaden (fast den ramlar nog ner av sig själv snart)....fixa hallens väggar så att man inte blir störd av det extremt fula marmorfusket på väggarna....fixa så att det går att elda i den öppna spisen....fixa kortväggarna på ovanvåningen (tydligen gillar hon inte gipsskivor...)....osv osv osv....

:D Håller med hustrun jag, bäst du uppfyller hennes önskemål - vem vet hur det går annars:D Lycka till!:D
#37 - 12 januari 2007 15:22
Hehe, börjar man så är det KÖRT!!

Här började det med ett 62-liters, där jag var dum & okunnig nog att stoppa i en eldstjärt...som växte....och så blev det ett 115 - liters till eldstjärten (för att GÖRA SIG AV med den är ju inte att tänka på!! ;) ). Efter det började mina platys i 62-liters att yngla av sig...så då bidde det ett litet 20-liters yngel/karantänakvarium...som blev permanent men inte var så vackert.
Så då köper man ett snyggare lite större 6-kantigt för att få loss yngel/karantänakvariet till det det var tänkt för...........

O.s.v o.s.v - det är en EVIGHETSMASKIN!!!! :D :rolleyes:
#38 - 12 januari 2007 15:30
Redan som sjuåring....

Healena skrev:
Hehe, börjar man så är det KÖRT!!

Här började det med ett 62-liters, där jag var dum & okunnig nog att stoppa i en eldstjärt...som växte....och så blev det ett 115 - liters till eldstjärten (för att GÖRA SIG AV med den är ju inte att tänka på!! ;) ). Efter det började mina platys i 62-liters att yngla av sig...så då bidde det ett litet 20-liters yngel/karantänakvarium...som blev permanent men inte var så vackert.

Så då köper man ett snyggare lite större 6-kantigt för att få loss yngel/karantänakvariet till det det var tänkt för...........

O.s.v o.s.v - det är en EVIGHETSMASKIN!!!! :D :rolleyes:

:) Mitt barnbarn, 7 år, är eld och lågor och letar själv begagnade akvarium på nätet. Hans mamma är förtvivlad och ångrar nog att hon köpte hem ett 45 liters, som naturligtvis redan är för litet med tanke på alla invånarna där som slåss om litrarna. l liter vatten = 2cm fisk. Han har redan räknat ut hur stort nästa akvarium skall vara på och pengar har han sparade...... Det ska börjas i tid det som krokigt skall bli!!!!!:D :D :D
#39 - 12 januari 2007 16:02
Kensa skrev:

så ni håller också på att renovera :D Tur att min man som gör det mest så jag kan hålla på med mina akvarier :D
fast det ligger på is nu under vintern... vi har tagit en paus. Till våren ska huset målas och ett badrum renoveras (från grunden). Även ett trädäck ska byggas fast det blir nog inte till sommaren utan kanske nästa...
#40 - 12 januari 2007 17:03
solbacka skrev:
fast det ligger på is nu under vintern...

Vad vitsigt det där blev! :D

Och Kensa, vilka konstiga prioriteringar din fru har? Nog måste väl ytterligare några akvarium gå före det där? :confused: :D
#41 - 16 januari 2007 16:10
om jag inte lagt pengarna på akvariehobbyn så hade jag lagt dem på onödig skit... under mina 20 år med akvarier kring mig har jag ingen som helst koll på vad jag bränt på min hobby.. och lika bra är nog det...

pengar är färskvara, på hög gör de ingen nytta... det enda som är värt något för mig är upplevelser, som att tex ha en hobby... och upplevelser går inte mäta i pengar, visst man kan ha koll på vad man lagt, men vad man får ut går inte att mäta i den skalan...

jag har inte mycket pengar, svinlåg lön i jämförelse med andra jobb men jag tycker ändå jag lever ett rikt liv...

(FAN jag måste sluta vara ernst kirschsteiger/steffo törnkvist i en person)
#42 - 16 januari 2007 16:19
Mycket "sund" inställning Vandal!

/Adam
#43 - 16 januari 2007 16:43
Vandal skrev:
om jag inte lagt pengarna på akvariehobbyn så hade jag lagt dem på onödig skit... under mina 20 år med akvarier kring mig har jag ingen som helst koll på vad jag bränt på min hobby.. och lika bra är nog det...

pengar är färskvara, på hög gör de ingen nytta... det enda som är värt något för mig är upplevelser, som att tex ha en hobby... och upplevelser går inte mäta i pengar, visst man kan ha koll på vad man lagt, men vad man får ut går inte att mäta i den skalan...

jag har inte mycket pengar, svinlåg lön i jämförelse med andra jobb men jag tycker ändå jag lever ett rikt liv...

(FAN jag måste sluta vara ernst kirschsteiger/steffo törnkvist i en person)

Helt rätt. imorgon kan de va försent:)
#44 - 16 januari 2007 16:51
rödtoppen skrev:
min erfarenhet säger mig att det är just höginkomsttagarna som håller reda på sånt, de är gnidiga små jäklar

Jo de e därför dom är rika dom jäklarna:mad:
#45 - 17 januari 2007 12:46
för att spä på det här med kostnader för diverse kar, så har jag nu kommit på att själva vattnet är inte gratis ju....i varje fall inte förr oss som betalar för vattnet.....vi som bor i egen villa eller liknande....

Med uppstarten, tvätt av grusen, påfyllning, och vattenbyte varje vecka enligt konstens regler, så kommer jag under 1:a året göra av med 4200 liter vatten.....................................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Med en kostnad på 0,11 Kr/liter så blir det 462:-
#46 - 17 januari 2007 13:21
Hmm jag som har egen brunn har ju ett annat problem på sommaren och det är att vattnet riskerar att ta slut om jag ska göra sådanna våldsamma vattenbyten som jag gör...Byter 500l i veckan..
#47 - 17 januari 2007 15:32
Jo, men du kan ju vattna i trädgården med det vatten som du tar från karet :) Välgödslat med fiskbajs och halvfullt av PMDD :D Då sparad du vatten i den änden.. :p
#48 - 17 januari 2007 20:08
Håller med alla som påstått att det lätt skenar iväg. Jag håller just nu på att planera ett 300 liters malawi. Har ingenting, så jag måste köpa allt.. Det lär nog sluta kring 5-6000 kr. [B)] Även fast jag köper ett begagnat akvarium med ställning och ramp.

Men som någon sa tidigare. Så tycker även jag att allt som man kan fixa så att livet blir lite roligare att leva är värt ganska mycket. Därför tycker jag absolut att det är värt att köpa akvarium.

Men om man sedan slåt ihop akvariehobbyn med mitt intresse för fiske så lär det under år 2006-2007 slut på omkring 15, 000 kr. Och jag är 16 år gammal, pröjjsar givetvis allting själv. Men så slipper jag oroa mig om elräkningar och sån skit ;) Pengar rakt ner i fickan :)

Mvh. Simon
#49 - 17 januari 2007 20:56
Piscator skrev:
Jo, men du kan ju vattna i trädgården med det vatten som du tar från karet :) Välgödslat med fiskbajs och halvfullt av PMDD :D Då sparad du vatten i den änden.. :p

Det var en bra ide´ tack :) Vi samlar regnvattnet som kommer från stuprören till vattnande... fast det blir dåligt vattnat här på solbacka...
#50 - 17 januari 2007 20:58
Hehe tur att vattnet här ingår i hyran. Enbart på mitt 135L akvarium så gör jag av med 39420L vatten per år. Om vi antar att vattnet skulle kosta 0,11kr/L så skulle det bli en räkning på 4336kr/år dvs 361,35kr/mån:p
#51 - 17 januari 2007 21:38
Kensa skrev:
för att spä på det här med kostnader för diverse kar, så har jag nu kommit på att själva vattnet är inte gratis ju....i varje fall inte förr oss som betalar för vattnet.....vi som bor i egen villa eller liknande....

Med uppstarten, tvätt av grusen, påfyllning, och vattenbyte varje vecka enligt konstens regler, så kommer jag under 1:a året göra av med 4200 liter vatten.....................................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Med en kostnad på 0,11 Kr/liter så blir det 462:-

Kostar vatten 110 kr kubikmetern ?
#52 - 17 januari 2007 22:31
Här i Göteborg har vi inte bara "billiga" akvarium utan även billiga tillbehör såsom vatten:

[COLOR=#a16252]Vad kostar vattnet?[/COLOR]
Göteborgs va-taxa är bland de lägsta i Sverige. Vi betalar mindre än ett öre för en liter dricksvatten.
För det priset får vi inte bara friskt dricksvatten levererat i tappkranen, utan blir också av med avloppsvattnet och får det renat på ett miljöriktigt sätt.

Från VA-verket GBG Hemsida.......

Bakteriekultur på flaska dyrt/billigt............
#53 - 18 januari 2007 07:29
Jo, det kostar så mycket i svedala kommun.
Och det är den löpande kostnaden.
Den fasta kostnaden ligger på ~200 kr / månad.
#54 - 18 januari 2007 11:03
Akvariet är värt varje krona jämför pris när det gäller att ha hund.varför räkna då kan det bli dyrt.:D

Sedan vad gäller vatten det är billigt men några 110 kr /kubiken nä det tror jag inte alls. kommat har nog hamnat fel;)

mvh erik l
#55 - 18 januari 2007 12:04
11,55 kr kubikmetern = 0,011 kr l kostar vattnet här i Skellefteå kommun
#56 - 18 januari 2007 18:25
asso, jag fattar inte vad ni menar jag köpte ett150l för 1000kr och fiskar och växter och mat för 579kr och inget mera

Annons