Insugsproblem

#1 - 25 februari 2007 20:29
Hejsan!
Tillverkade häromdagen ett insug till min bakgrund av filtermatta som jag doppade i silikon och sedan rullade i grus likt den metoden man använder på BTNs hemsida. Problemet är bara det att det verkar som om det blev alldeles för tätt då pumpen omedelbart började sänka vattennivån bakom bakgrunden när jag satte dit insuget:/ Vad gör jag för fel?
#2 - 25 februari 2007 20:38
ett tips slopa det. jag testade samma som du jag gav upp. vill man göra så så föreslår jag ett större insug annars fins det andra knep jag målade min matta med rätt typ av färg. annat knep är att sätta ett raster eller myggnät funkar bra de med
#3 - 25 februari 2007 20:46
Doppar inte de filtermattan i torv? Har för mig att det var så och torven är väl i sig genomsläpplig?
#4 - 25 februari 2007 20:57
Piscator skrev:
Doppar inte de filtermattan i torv? Har för mig att det var så och torven är väl i sig genomsläpplig?

Nja inte i dett fall det är inte sanden i sig som är problemet eller torven doppar man det i silicone så har det en förmåga att täta hålen i mattan så siliconet är det större problemet (men det han inte beskriver är hur grov filermatta han använder)
#5 - 25 februari 2007 21:01
Dalis skrev:
Hejsan!

Tillverkade häromdagen ett insug till min bakgrund av filtermatta som jag doppade i silikon och sedan rullade i grus likt den metoden man använder på BTNs hemsida. Problemet är bara det att det verkar som om det blev alldeles för tätt då pumpen omedelbart började sänka vattennivån bakom bakgrunden när jag satte dit insuget:/ Vad gör jag för fel?

Vad för filermatta har du? du bör köra med det grövsta möjliga. sen hur mycket silikon använder du försök doppa det i mindre ska bara va då ytan blir klibbig inte så siliconet går in i mattan.
#6 - 25 februari 2007 21:24
Använde blå pp10.
Kan nog vara som ni säger at jag hade för mycket silikon. jag klämde ut en liten "pöl" och vred runt biten ganska ordentlgt i den:/
#7 - 5 mars 2007 19:58
Dalis skrev:
Använde blå pp10.

Kan nog vara som ni säger at jag hade för mycket silikon. jag klämde ut en liten "pöl" och vred runt biten ganska ordentlgt i den:/

oj du ska bara vadda lite så att sanden/torven fassnar inte mer sen kan du testa att öka insuget såga upp hålet lite större men bara om det sjunker på baksidan.
#8 - 5 mars 2007 20:28
De filtermattor jag stiftat bekanskap med har blivit bruna alldeles av sig själva med tiden. Kan det vara ett alternativ?
#9 - 5 mars 2007 21:11
köp vit matta o måla annars.

myggnät sätter lätt igen sakta men säkert ... hadde de på mitt förra o va ett H-vete när ja fick lite alger ....
#10 - 6 mars 2007 00:15
jag har gjort på ett annat sätt snodde en av min frus damstrumpor som va bruna sen gick jag ut på stan hehehe näää jag satte filtervadd inuti och petade in det i hålet går även att lägga filtermatta i.
#11 - 6 mars 2007 07:20
Du gick allt ett varv på stan, Mattias :) Var de fiskmönstrade?
#12 - 6 mars 2007 16:52
Piscator skrev:
Du gick allt ett varv på stan, Mattias :) Var de fiskmönstrade?

hehe jo tror nog de va det folk hadde en förmåga att skratta åt mig så jag gick över till akvarie delen i stället där klär de bättre

Annons