Installera eheim 2080 i ett juwel 450 vision

#1 - 29 oktober 2009 21:14
Hej

Jag har precis börjat planera monteringen av mitt nya eheim 2080 filter. Jag har ett juwel 450 vision. Insugen tror jag inte är något större problem, den får vara bakom min BTN bakgrund, men strilröret, var ska man sätta det? Min BTN bakgrund går enda upp till vattenkanten baktill på karet så där kan jag inte sätta det, då skulle det ju bara spruta rakt in i på baksidan av bakgrunden (det skulle fått plats). Röret är för långt för att ha på kortsidan. Om man skulle sätta det framför BTN bakgrunden så fattar jag inte hur jag ska fästa röret. Någon som har liknande grejer? Hur har ni löst det?
#2 - 29 oktober 2009 21:20
Jag kommer att ha liknande problem, men har inte kommit dithän ännu.
jag funderade lite på att sätta ett egettillverkat strilrör bakom modul, men med slangar där det normalt är hål och för varje slng borra ett litet hål i modulen och limma fast slangen där med silikon och därefter döja lite med sand i silikonet. Känns lite jobbigt och statiskt dock...
#3 - 29 oktober 2009 21:32
Jag vet inte riktigt hur dina grejer ser ut, men om där är ett "utblåshål" i bakgrunden skulle man väll kunna tillverka ett eget strilrör som inte är för långt, sticka det igenom hålet i bakgrunden och fästa det i utblåset bakom bakgrunden? Som sagt vet jag inte riktigt hur det ser ut så jag kan ha tänkt helt galet.

mvj Tim
#4 - 30 oktober 2009 09:26
Ni kan se karet här

Det finns någon storts utblåshål men den är nere till höger bakom de svarta stenarna, nästan nere vid botten. Den är dessutom täckt av någon sorts nät. Jag inbillar mig att jag inte kan ha utblåset så lågt för att då får jag problem med syret.Det ser ju ut som att jag måste försöka göra hål någonstans längst upp på bakgrunden och försöka fästa röret där. Hur gör man hål på en BTN bakgrund utan att tömma hela karet?
#5 - 30 oktober 2009 09:52
Det hålet är nog snarare menat som insughål och nätet för att inte suga in firrar.
#6 - 30 oktober 2009 09:54
Ja, det stämmer nog nu när du säger det. Där kan jag ju sätta det ena av de 2 insugen iallfall. Det andra tänkte jag ha längst till vänster i hörnet där mitt externa filterinsug är idag.
#7 - 30 oktober 2009 09:56
ZZulan skrev:
Ni kan se karet här

Det finns någon storts utblåshål men den är nere till höger bakom de svarta stenarna, nästan nere vid botten. Den är dessutom täckt av någon sorts nät. Jag inbillar mig att jag inte kan ha utblåset så lågt för att då får jag problem med syret.Det ser ju ut som att jag måste försöka göra hål någonstans längst upp på bakgrunden och försöka fästa röret där. Hur gör man hål på en BTN bakgrund utan att tömma hela karet?

Töm delar så att övre delen av BTN bakgrunden blir ovan ytan och borra med vanlig träborr eller stålborr. Dock brukar en träborr vara lättare då den har en liten pigg som gör att du inte glider omkring med borren då du borrar:)

Ett alternativ som Yoink föreslår är då att sätta hela strilröret rakt ut från bakgrunden (längt mot sidan av karet) och koppla in det mot slangen bakom BTN. Det blir då rejält synligt men det kan ju vara ok. Annars sätta strilröret bakom BTN och borra många små hål där du leder ut varje strilström via tunnars slangar. Detta syns knappast alls, men då måsta du tillverka en del grejor själv.

Annons