Installation av värme och vatten

#1 - 17 februari 2008 09:19
Funderar lite på hur jag ska installera utrustningen i mitt akvarium. Har skaffat en tetratex ex1200, med den följer ju intag och utsläpp. Dessutom vill man ju ha värmaren på ett bra sätt. Jag fick med en begagnad aquael 200w.

Jag har testat lite torrinstallation, och kommit fram till följande:
[ATTACH]10459[/ATTACH]

Sett bakifrån: [LIST]
[*]Sug på vänster sida
[*]Blås på höger sida med strålröret längs halva akvariet
[*]Värmaren snett under strålröret[/LIST]För bästa cirkulation vill man väl ha in och ut separerade så gott det går? Tanken med värmaren är att det värmda vattnet ska stiga (hur var det med gymnasiefysiken) och dras med av det nyfiltrerade vattnet, och det sitter snett för att sprida verkan så mycket som möjligt.

Har jag tänkt fel någonstans här? Och en sån värmare kan väl sitta helt under ytan, det verkade så på manualen på aquaels hemsida.
#2 - 17 februari 2008 09:41
Verkar som en bra placering.
Jag skulle dock satt värmaren nära insuget för filtret ...detta för att värmaren då värmer det vatten som passerar filtret och vattnet kommer således ut nyfiltrerat och uppvärmt.
Visst kan den värmaren sitta helt under vatten.
De flesta på marknaden av kända/okända märken kan vara helt nedsänkta i vatten idag.
#3 - 17 februari 2008 14:13
Allt går, men personligen skulle jag nog velat ha både insug och utblås på samma sida, tror att vattnet skulle ta genaste vägen från utblås till insug och inte passera hela akvariet annars.
Värmaren kan man väl sätta varhelst vattnet cirkulerar bra, eller... ?
#4 - 17 februari 2008 17:13
ser bra ut men sätt gärna doppvärmaren lodrätt i ett hörn, det ser bättre ut och värmer då flera skikt vatten då kallt och varmt har en tendens att dela upp sig... fast pumpen blandar ju ganska bra så det är väl mest estetiskt:)

Annons