installation av uvc filter

#1 - 5 april 2006 13:28
god eftermiddag!!

har nu fått hem mitt uv filter. de blev ett Aquael uvc filter 11w

nu e ja ju helt grön när de gäller både uv filter och ytterfilter så ja vet inte riktigt hur ja ska göra.

i beskrivningen stod de bara hur man installerade de i ett speciellt filter.

jag har ett fluval 404

jag har förstått att ja ska koppla uv filter på utblåsslangen.. är de rätt??

ska ja bara kapa slangen i tu och sätta uv filter emellan?

finns det nåt upp o ner på uv filtret? de står inget om de i alla fall.
sen vet ja inte om ja vågar ha uv filter på rutan med sugpropparna. tänk om den ramlar ner så lampan går sönder.

sen en sista sak. passar fluvalslangarna på uv filtret? de följde ju med en addapter så de borde ju gå, men de va ju inte med några slangklämmor,,, håller de tätt ändå?

mvh
#2 - 5 april 2006 15:33
ingen som har uv filter?
vågar inte börja innan nån har svarat [:o]
#3 - 5 april 2006 15:54
Har själv inget Aquael eller Fluval, men normalt är väl att kapa slangen på retursidan och sätt UV't mellan, in och ut spelar ingen roll.
#4 - 5 april 2006 15:57
nej om det bara är o göra så är de ju inga problem, men tänkte på om de håller tätt oxå eftersom det inte är några slangklämmor eller nåt som håller slangen, utan man bara trår på den. thats it liksom.

sen en fråga till. antar att man måste tömma sitt 404 innan man kapar??? hur gör man de?
#5 - 5 april 2006 16:05
Om du är orolig för att det ska börja läcka kan du ju sätta dit slangklämmor. Better safe than sorry ;)
#6 - 5 april 2006 16:07
Kan du inte bara stänga av det, tömma slangen och sedan kapa den?
#7 - 5 april 2006 16:11
[quote=Opus]Kan du inte bara stänga av det, tömma slangen och sedan kapa den?[/quote]

ingen aning.. har aldrig haft ytterfilter mer än i 6dagar så ja vet inte hur de gungerar.
om man bara stänger av de o sen öppnar en slang borde de ju bli häverteffekt så att allt vatten rinner ut på holvet o de vill ja ju inte :)
#8 - 5 april 2006 16:14
Om du tar ut båda slangarna och lägger dom i en hink? eller ännu bättre ta med hela skiten, ytterfilter och slangar, till badrummet. Lite bättre att meka filter där ;)
#9 - 5 april 2006 16:14
[FONT=Comic Sans MS]Jag har ett uvc filter på mitt ena ytterfilter i 540 baljan.;) [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Fick klippa den slangen som går från filtret till akvariet och sätta dit uv filtret där och skruvade så klart dit slangklämmor för säkerhets skull.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Man kan ju ha osis och då blir det snorblött :p[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Har dock inte det igång mer än några timmar i veckan för jag har varken problem med alger eller att fiskarna verkar vara besvärade av parasiter. :) [/FONT]
#10 - 5 april 2006 16:21
hmm tänkte aldrig på att ja kunde ta ur båda slangarna :p

kanske skulle köpa slangklämmor då för säkerhets skull .

ja har ingen stans o ha uv filtret. 404:an står ju på golvet så uv filtret fåt typ hänga i luften då för klantig som ja e så bröt ja av ena ringen som ska sitta runt behållaren (sugpropparna) så ja vågar inte sätta den på utsidan på akvariet med bara en sån ring med sugproppar
#11 - 5 april 2006 16:24
Är filtret tungt, om inte är det väl ingen fara om det hänger ett tag i slangen, medan du hittar på nått bättre sätt att hänga upp det menar jag
#12 - 5 april 2006 16:28
den e faktiskt väldigt mycke större än ja trodde, den är nog en 5-6cm i diameter och ca 25cm lång, den väger väl inte sååå mycke men ja tror inte att ja vill chansa,, får väl ställa den på en pall eller nåt :rolleyes:
#13 - 5 april 2006 16:29
har mitt uvc på ingående vatten, returen är ju en tunn slang på mitt ytterfilter

spelar det någon roll om den sitter på ingående eller returen?

kanske spelar in att jag har en fet 36 w salt uv med stora anslutningar :)
#14 - 5 april 2006 16:36
[FONT="Comic Sans MS"]Mitt hänger som du ser på bilderna ovan helt fritt, stöder kanske lite lite på ett stag på ställningen under akvariet.

Lägg märke till lite overkill i rengörning.

540 liter med vf diskus och altumskalarer = 3 ytterfilter på sammanlagt 18 liter filtermaterial. :D
Behövs dock om vattnet ska hålla sig rent och fräscht ;) [/FONT]
#15 - 5 april 2006 16:37
[quote=robban]har mitt uvc på ingående vatten, returen är ju en tunn slang på mitt ytterfilter

kanske spelar in att jag har en fet 36 w salt uv med stora anslutningar :)[/quote]

[FONT=Comic Sans MS]Finns nog risk att du "nuukar" lite fler goda bakterier på väg in i filtret än om du hade haft det på utslangen till akvariet. :([/FONT]
#16 - 5 april 2006 16:38
[quote=andreassofus]den e faktiskt väldigt mycke större än ja trodde, den är nog en 5-6cm i diameter och ca 25cm lång, den väger väl inte sååå mycke men ja tror inte att ja vill chansa,, får väl ställa den på en pall eller nåt :rolleyes:[/quote]

Går det inte att kapa slangen nära ytterfiltret och sedan fästa uv filtret på ytterfiltret?
#17 - 5 april 2006 16:41
[FONT="Comic Sans MS"]Slangen från ytterfiltret till uvc hos mig är max 15 cm lång.[/FONT]:)
#18 - 5 april 2006 16:47
drd, hehe vilken anläggning. :)
min slang är 1,5m tror ja så de e inga problem.

ingen som kunde svara på om man va tvungen o tömma hela filtret innan ja kapar slangen?
#19 - 5 april 2006 16:48
[FONT="Comic Sans MS"]Behövs inte tömma pumpen. Kapa till det snabbt som attans bara på utslangen till karet så e det lugnt :)[/FONT]
#20 - 5 april 2006 16:57
[quote=drd][FONT=Comic Sans MS]Behövs inte tömma pumpen. Kapa till det snabbt som attans bara på utslangen till karet så e det lugnt :)[/FONT][/quote]

hehe ok ja ska försöka med de :p
hoppas de går bra.
ska ja bara ha igång den ett par timmar nu i början oxå eller kan den va igång ett tag????
#21 - 5 april 2006 17:29
Det är nog lika bra att ha igång den över natten iaf.

När jag installerade mitt UVC, så hade jag det igång första dygnet ungefär. Därefter använder jag endast det när jag har rengjort rutor eller efter vattenbyte.

Följde det inte med några fästen för att skruva i väggen? Det är väldigt praktiskt att hänga upp på väggen...
#22 - 5 april 2006 17:31
[quote=cactus]Det är nog lika bra att ha igång den över natten iaf.

När jag installerade mitt UVC, så hade jag det igång första dygnet ungefär. Därefter använder jag endast det när jag har rengjort rutor eller efter vattenbyte.

Följde det inte med några fästen för att skruva i väggen? Det är väldigt praktiskt att hänga upp på väggen...[/quote]

nope inga fästen till väggen.. bara till akvriet.
#23 - 5 april 2006 18:23
[quote=robban]har mitt uvc på ingående vatten, returen är ju en tunn slang på mitt ytterfilter

kanske spelar in att jag har en fet 36 w salt uv med stora anslutningar :)[/quote]ett uvc-filter skall vara kopplat på utblåset av det "vanliga" filtret då får uvc,n bäst effekt eftersom det finns färre partiklar i vattnet som ju precis har fastnat i ditt vanliga filter, typ mat,växtdelar och liknande, då e det ju fullatack på algerna, i uvc-filtret som inte behöver tappa effekt på att lysa igenom räkmix och annat
#24 - 5 april 2006 18:28
behöver hjälp snabbt.
nu håller ja på o koppla in mitt uv filter, men slangen som är till ytterfiltret passar inte till uv filtret.
kan ja ta en annan slang till de??
har en genoimskinlig luftslang som passar, men den är smalare än den slangen som följer medn har de betydelse?
#25 - 5 april 2006 18:37
ta den slangen som passar
#26 - 5 april 2006 18:58
de blir ju bara skit av allt ju.
lyckades klämma på den tillhörande slangen efter massa våld, ändå håller den inte helt tätt :confused: förstår verkligen inte varför. får göra om de o se.
sen när ja skulle sätta igång allt så är det ju inget tryck i ytterfiltret???
lät som de va massa luft i men de sluta efter en stund, ändå är de inget tryck. varför inte??
#27 - 5 april 2006 19:04
kanske en otroligt dum fråga men; kan det finnas 'pluggar' i hålen till uvc filtret som man måste ta bort?
#28 - 5 april 2006 19:25
Säkert luft i filtret !
Vad är det för sorts ytterfilter du har ?
#29 - 5 april 2006 19:29
tror det är ett 404
#30 - 5 april 2006 19:38
[quote=Opus]kanske en otroligt dum fråga men; kan det finnas 'pluggar' i hålen till uvc filtret som man måste ta bort?[/quote]

vad för pluggar? vart ska dom sitta o va har dom för nytta menar du? eller va ska hända när ja tar bort dom?

får fortfarande inte ena slangen tät som går in i uv filtret, först o främst givk ju slangen knappt på o sen har ja slangklämma, ändå läcker de :confused:
de kommer ju inte mycke men de kommer max en pytte droppe var 15 sekund kanske. har en hink under :)
vet inte hur ja ska få de tätt.

några tips??
#31 - 5 april 2006 19:41
jag menade någon form av transportskydd.
#32 - 5 april 2006 19:43
vad var det för slang du använde till slut?
#33 - 5 april 2006 19:48
transportskydd till vadå? förlåt för dom dumma frågorna [:o]

ja fick på slangarna till slut men de va inte lätt ska ja säga.
sen drog ja åt slangklämman hårt som f*n så nu tror ja de blev tätt.

inte kul om ja kommer hem med 400l vatten på golvet [:-9]
#34 - 5 april 2006 19:52
Vissa saker brukar ha någon form för transportskydd, spelar ingen roll, om det har varit pluggar i hålen skulle inget vatten komma förbi. Vad är det för material i slangen in till uv filtret? Hårt eller mjukt?
#35 - 5 april 2006 19:56
ah nu förstår ja va du menar, nej de va inga pluggar för de kommer allt vatten igenom. de va nog bara luft för nu e de bättre, den hostar nångång då o då bara :)

slangen är en räflad sak i plast som är ganska hård. inte töjbar skulle ja säga.
fick använda våld för o få på den
#36 - 5 april 2006 20:00
Byt slang till en silikonslang, jag har det till mitt Rena filter och jag tror den kommer att fungera perfekt.
#37 - 5 april 2006 20:15
mmm ja fick byta slangen nu till en luftslang för när ja drog åt slangklämman gick de hål på den :(

men med den nya slangen verkar de va tätt (än så länge)
de gör väl inget om ja inte har nåt strilrör???
nu har ja ju bara slangen rätt ner i akvariet
#38 - 6 april 2006 12:57
hur länge tar de innan man märker något resultat??
uv filtret har nu varit igång i ca 16 timmar. men ja märker ingen skillnad.. har inte blivit klarare eller mindre alger eller nåt
#39 - 6 april 2006 14:01
Alger som redan finns i akvariet försvinner nog inte, men sväv alger och parasiter stryker nog med.
#40 - 6 april 2006 14:09
[quote=Opus]Alger som redan finns i akvariet försvinner nog inte, men sväv alger och parasiter stryker nog med.[/quote]

oki på så vis ja.. inte trådalger heller??
hur ska ja få bort dom då?? dom är ju inte så lätta o få mort när dom sitter på rötterna o så.
#41 - 6 april 2006 14:36
Tar nog bara död på saker som passerar filtret
#42 - 6 april 2006 14:37
Nån, algätare kanske, eller skrubba bort dem ;)
#43 - 6 april 2006 14:39
mmm fast ja hoppas dom försvinner ändå.. de gjorde dom i mitt 160l
där hade ja svävalger så ja inte såg bakgrunden plus fullt med håralger o massa alger.
men nu efter några veckor så är de borta.

ja har inte gjort nåt så ja fattar inte varför.

kanske har kommit i ballans eller nåt
#44 - 6 april 2006 19:48
vad finns det för nackdelar med att ha igång uv filtret hela tiden?
Bilagor:
#45 - 6 april 2006 20:09
[quote=andreassofus]vad finns det för nackdelar med att ha igång uv filtret hela tiden?[/quote]
Du tar även död på bakterier som erfordras i ett friskt akvarium!
#46 - 6 april 2006 20:13
[quote=laerni]Du tar även död på bakterier som erfordras i ett friskt akvarium![/quote]

de har du rätt i.
hur länge kan ja köra de nu i början utan att de ska bli problem?
#47 - 7 april 2006 06:07
Kör ett par timmar om dagen nu i början och sedan endast då du får problem!
#48 - 7 april 2006 12:10
[quote=laerni]Kör ett par timmar om dagen nu i början och sedan endast då du får problem![/quote]

hmm min har varit igång i snart 2 dygn :)
tyckr inte ja märker nån skillnad
#49 - 7 april 2006 12:21
Jag hade mitt på 24/7 när jag körde bara diskus sen så skall de inte vara så bra för växterna har jag hört nån typ av påverka på fosfor tror jag.
Bakterierna sitter för det mesta i filtret och i sanden, så den enda gången jag kan tänka mig att det finns en chans att påverka negativt är vid uppstart.
#50 - 7 april 2006 12:34
[quote=NiXoN]Jag hade mitt på 24/7 när jag körde bara diskus sen så skall de inte vara så bra för växterna har jag hört nån typ av påverka på fosfor tror jag.
Bakterierna sitter för det mesta i filtret och i sanden, så den enda gången jag kan tänka mig att det finns en chans att påverka negativt är vid uppstart.[/quote]
ja har oxå bara discus och corydoras.
har inga växter i karet.
borde inte vattnet ha blivit lite klarare på 2 dygn??
#51 - 7 april 2006 12:37
Beror på vad grumligheten innehåller? Kan det vara damm från sanden som inte lagt sig ännu? Vad har du för sand?
#52 - 7 april 2006 12:41
[quote=laerni]Beror på vad grumligheten innehåller? Kan det vara damm från sanden som inte lagt sig ännu? Vad har du för sand?[/quote]

akvariet har varit igån sen november så de har nog lagt sig ;)

har engelsk sjögrus/sand

tror de kan va mat o så kanske? men de e lite konstigt att de inte lägger sig på botten.

kollar man från kortsidan så ser man ju igenom men de är ju lite vit grått brunt aktigt.. o lite tefärgat av rötterna men det är ju absolut inte klart :(
#53 - 7 april 2006 12:44
Är det 400-liters karet?
#54 - 7 april 2006 13:12
[quote=laerni]Är det 400-liters karet?[/quote]

ja de stämmer gott..
#55 - 7 april 2006 14:11
Säker på att uvc lampan fungerar? ;)
Om det handlar om infusorier så tycker jag att du borde ha märkt en klar skillnad vid dehär laget.
Hur snabbt flödar vattnet genom filtret? Tänkte bara om exponeringstiden blir för kort, vi brukar vara extremt nogranna på jobbet när det gäller flödet.
Jag brukar ha flödet på max 500l/h genom mitt 11w uvc.
Matar du med oxhjärta och annat som geggar?
#56 - 7 april 2006 14:21
[quote=NiXoN]Säker på att uvc lampan fungerar? ;)
Om det handlar om infusorier så tycker jag att du borde ha märkt en klar skillnad vid dehär laget.
Hur snabbt flödar vattnet genom filtret? Tänkte bara om exponeringstiden blir för kort, vi brukar vara extremt nogranna på jobbet när det gäller flödet.
Jag brukar ha flödet på max 500l/h genom mitt 11w uvc.
Matar du med oxhjärta och annat som geggar?[/quote]

de lyser då blått i ena öppningen där slangen går in i alla fall, men inte i andra öppningewn men man ser väl bara från ena hållet kanske, för halva röret kan väl inte va trasigt?
ja har i och för sig pumpen på max men ja tycker inte de blåser så mycke ändå men ja kan prova o sänka denl lite.
vet inte om ja har infusorier men det är ju inte så där kristallklart o fint ändå.

ja matar med artemia, vita mygg, o räkmix o granulat

Annons