Inspirationskällor såsom appar och dyl

#1 - 19 september 2012 11:54
Var inne på zoopet igår och tittade runt lite. Läste någon tråd där man vid ett tillfälle nämnde den danska tropica-sidan www.tropica.com Väl inne på den mycket inspirerande sidan (kolla in deras olika layouts!) såg jag att de hade en app till smartphones.
Nu vet inte jag huruvida man får göra reklam för olika firmors utbud här på forumet, men i och med att det diskuteras hej vilt vilka filter man ska/inte ska köpa så chansar jag. Jag rekomenderar denna appen (sök på tropica). Huvudsakligen riktar den sig till personen som skall starta ett akvarium, med jämna intervall skickar appen push-notice om att "Idag skall du göra följande - ansa växterna, byt 30 % av vattnet etc etc". Detta enligt 90-dagars-modellen med start på planteringsdagen. Även för den som inte är intresserad av vilken jä**a dag man ska byta vatten "det bestämmer väl inte appen!" så får man en hel del tips gällande plantering, ansning, algbekämpning mm i de olika undermenyerna som finns.

Jag rekomenderar alltså appen Tropica (kostar gratis).
Frågan är - hur stort är utbudet i övrigt? Har sökt runt lite men inte hittat något.

Jag har dessutom letat efter någon form av dokumentär-serie. Jag tänker mig en tio-avsnitts-serie i stil med:

Avsnitt 1 - Start av akvarium, vilka olika typer finns, utbud gällande olika tekniska lösningar etc.
Avsnitt 2 - Biotoper av alla dess slag
Avsnitt 3 - Hur att hålla levandefödare
Avsnitt 4 - All världens tetror
Avsnitt 5 - I akvarieväxternas värld
Avsnitt 6 - Corydoras-släktet och dess hemligheter
etc
etc

Har vi några tips?

Robert
#2 - 2 oktober 2012 06:14
Finns det ingen här på forumet som har liknande tankegångar som jag?
#3 - 2 oktober 2012 07:34
Här finns det lite diskussioner åtminstone, mest appar för saltvatten:

http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?37117

Annons