Inspiration sökes!

#1 - 23 februari 2006 12:50
Hej!

Jag har ett 54 liters kar som har varit igång i drygt ett år.. Men mitt akvarium ser sååå platt och trist ut.. Jag har funderat på att köpa nån rot.. kanske några högre växter och flytväxter.. Vad tror ni? Just nu har jag en slottsruin och några "buskar".. Väldigt trist.. Någon som har några mer förslag än det som jag tänkte göra?
Jag skulle också behöva lite intressanta fiskar..(ej neontetror) till mitt akvarium.. Jag har just nu 5 blackmolly en gul algätare och ett dvärggurami par..
Tack på förhand!:p
p.s Någon kanske har några bilder på ett kar i ungefär samma storlek?
#2 - 23 februari 2006 13:35
först o främst kan du ju ta upp slottet o slänga den. för den hör inte hemma i ett akvarium (min åsikt)
sen om du vill ändra helt så skulle du ju kunna byta ut dina fískar till snäcklekare, o ha fin sand o massa tomma snäckskal i botten.
ja kollat på andra som har snäcklekare och det verkar va väldigt roliga fiskar och kräver inte så stort utrymme.
#3 - 23 februari 2006 14:02
Okej.. Snäcklekare? Det har jag aldrig hört talas om.. Finns det några bilder på dem? :S
#4 - 23 februari 2006 14:05
[quote=bananwoody]Okej.. Snäcklekare? Det har jag aldrig hört talas om.. Finns det några bilder på dem? :S[/quote]

det finns om du söker i artbeskrivningen
#5 - 23 februari 2006 14:07
Men jag vet inte riktigt.. Jag läste om dem.. Jag tycker att det låter lite mkt med dubbelt så många snäckskal som fiskar.. blir inte det lite plåttrigt :S
(Jag vill helst inte slänga ut mina gamla fiskar) Men slottet ska bort! Vad tror du om en rot? Hur ska man göra? Kan man plantera höga växter bakom och små växter runt och framför?
#6 - 23 februari 2006 14:09
Akvariet på din zoon var snyggt ;P
#7 - 23 februari 2006 14:12
nej de blir inte plottrigt.. tycker det är väldigt fint med snäckskal. men de e ju en smaksak.
ja visst kan du ha en snygg rot i. men du får va beredd på att den kan färga vattnet ganska mycke i början. kan även koka den massa gånger o lägga den i blöt så att den inte ska färga så mycke.

tycker inte att min inredning är vidare fin, så ja ska riva ut allting o göra om allt , för nu blir de discus i de karet.
#8 - 23 februari 2006 14:19
Gud va coolt! Jag har alltid velat haft discusar! :P Fast det får vi nog vänta ett tag med tror jag :P
Jag tror jag ska åka och köpa en rot i helgen :P
Hur stor ska den vara då? Jag vill ju inte ha en föör stor.. Jag har ingen aning om vad som passar..
#9 - 23 februari 2006 14:28
[quote=bananwoody]Gud va coolt! Jag har alltid velat haft discusar! :P Fast det får vi nog vänta ett tag med tror jag :P
Jag tror jag ska åka och köpa en rot i helgen :P
Hur stor ska den vara då? Jag vill ju inte ha en föör stor.. Jag har ingen aning om vad som passar..[/quote]

det spelar nog ingen roll hur stor roten är.. bara den får plats :) ta den som du tycker är finast. det är ju ändå du som ska kolla på den :)
själv tycker jag det är fint med en stor rot som går ända upp till vattenytan. mén ja menar inte att den precis ska få plats i karet, utan en som ligger på botten o att det sticker upp om du förstår.
om doim har kan du ju köpa en sån trasselrot som ja har.. dom gör sig väldigt bra i akvarium tycker ja

lycka till!
#10 - 23 februari 2006 14:49
Okej! Vi får se vad det blir :P Vad kostar en rot ungefär.. om den är 30 cm lång?
#11 - 23 februari 2006 14:51
Jag tycker det är snyggt om man planterar på roten, Anubias barteri t.ex. fungerar jättebra till det, har det själv i mitt minsta akvarium. Annars håller jag med andreassofus att slottsruiner och dylikt inte är så snyggt.

När det gäller ny fisk är det nästan bättre att ta en sväng till zooaffären och tittar, hittar du några du tycker om kan du fråga personalen om dom går ihop med dom fiskar du har idag i ditt akvarium.
#12 - 23 februari 2006 14:51
brukar va kg pris på rötter. ingen aning om vad en sån rot väger, men mangrove rötter ligger väl på ca 50kr kg i alla fall i värmland
#13 - 23 februari 2006 14:53
opus. du vet att man inte får ha andras bilder som bild väl? bara bilder man tagit själv eller bilder som man har fått tillåtelse från ägaren :)
ett litet tips bara
#14 - 23 februari 2006 15:08
Här finns bilder på mitt gamla 54 l kar: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=140791&gid=173124
Kanske kan var till någon hjälp? :) De finaste bilderna är sist, så såg det ur precis innan det sprack.. :/ menmen.. var riktigt nöjd med det då! :)
#15 - 23 februari 2006 15:13
Tack för bilder mm.. Att man kunde plantera på roten.. det hade jag inte tänkt på :P Det blir säkert jättesnyggt!!
Gud vad jag längtar tills i helgen.. Då kanske jag hinner komma iväg till nån zooaffär :P
#16 - 23 februari 2006 16:28
här har du några bilder på mina snäckisar!! det funkar bara fint med dom
#17 - 23 februari 2006 16:34
Okej... Kan man inte få se bilderna större? Fint akvarium annars
#18 - 23 februari 2006 17:03
här är en bild på mitt nya 60 liters. Innerfiltret ska ersättas med ett ytterfilter som inte syns sen. http://www.familjeliv.se/krypin/miiaoo/galleri.php
#19 - 23 februari 2006 18:06
Fint! Byt ut filtret bara.. Så att det inte syns :P
Du hade en sån rot som jag ska köpa! :D
#20 - 26 februari 2006 08:40
JKag har köpt en rot nu!! Det blev jättefint! :D
#21 - 26 februari 2006 11:41
[QUOTE=miiaoo]här är en bild på mitt nya 60 liters. Innerfiltret ska ersättas med ett ytterfilter som inte syns sen. http://www.familjeliv.se/krypin/miiaoo/galleri.php[/QUOTE]

Uj sicken snygg rot du hade Miiaoo! Det där gav mig massor med idéer; passar ju perfekt i ett sånt högt sex(?)-kantigt kar. De är väl annars ganska svåra att inreda på ett vettigt sätt antar jag.
#22 - 26 februari 2006 16:47
Här är 2 olika fiskarter som kan trivas i små akvarier:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=987
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1054

Annars är ditt akvarium lite väl trångt för black molly. De kan ju bli hela 10 cm och behöver minst 70 liter. Så jag vet inte om det är så bra att du skaffar ännu fler fiskar...

Javaormbunke är en lätt växt som går att plantera på både rötter och stenar: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=39
#23 - 26 februari 2006 16:52
[QUOTE=bananwoody](Jag vill helst inte slänga ut mina gamla fiskar)[/QUOTE]

Klart att man inte ska *slänga ut* sina fiskar ;) Men man kan alltid omplacera dem till nån annan som vill ge dem ett bra hem :)
#24 - 26 februari 2006 19:07
Okiedokie! :D
Kan jag inte ha kvar mina blackmolly tills de har vuxit till sig? Just nu är hanarna inte mer än fem cm och honorna 4..
De är så söta!! De ska få yngel snart!

Batski, länkarna med fiskarna som skulle kunna trivas i mitt kar fungerade inte :(
#25 - 26 februari 2006 20:09
de är nog enbart för gold-medlemmar
#26 - 26 februari 2006 23:20
[QUOTE=bananwoody]Okiedokie! :D
Kan jag inte ha kvar mina blackmolly tills de har vuxit till sig? Just nu är hanarna inte mer än fem cm och honorna 4..
De är så söta!! De ska få yngel snart![/QUOTE]

Hmm, jag vet inte faktiskt. Vissa fiskar utvecklas sämre om de bor för trångt. Men jag tycker du ska stääla frågan under "Levandefödare" så kanske du får fler kunniga svar. Du kan alltid skaffa dig ett större akvarium :D

[QUOTE=bananwoody]Batski, länkarna med fiskarna som skulle kunna trivas i mitt kar fungerade inte :([/QUOTE]

Oj förlåt. Man kan ju inte se dem om man inte är goldmedlem.

Här är iaf några bilder (som du kan se :)) på dvärgkardinalfisken: http://images.google.se/images?hl=sv&q=Tanichthys%20micagemmae&btnG=Google-s%C3%B6kning&sa=N&tab=wi

och här på Dvärgrasbora: http://images.google.se/images?svnum=10&hl=sv&lr=&q=Boraras+maculatus&btnG=S%C3%B6k
#27 - 27 februari 2006 19:15
Okej! Tack :D Är de svåra att sköta? Förökar de sig? Gillar de hårt vatten? (jag har väldigt hårt vatten där jag bor..vi mätte kalkhalten med en mätsticka och stickan for upp till max direkt :O Vi bor i uppsalatrakten :P)
#28 - 28 februari 2006 00:37
[QUOTE=bananwoody]Okej! Tack :D Är de svåra att sköta? Förökar de sig? Gillar de hårt vatten? (jag har väldigt hårt vatten där jag bor..vi mätte kalkhalten med en mätsticka och stickan for upp till max direkt :O Vi bor i uppsalatrakten :P)[/QUOTE]

Dvärgkardinalfisken trivs i relativt neutralt vatten. Jag har ingen egen erfarenhet av dem. Jag tror inte de är så svåra att sköta, men de kan lätt bli stressade ihop med andra större fiskar. De gillar strömt vatten och gärna en del växter.

Dvärgrasboran trivs i något surare vatten än dvärgkardinalfisken.

Ingen av dessa arter föröker sig lika lätt som ungfödare.
#29 - 28 februari 2006 02:17
Kom att tänka på en mycket trevlig fiskart som skulle trivas i ditt akvarium och med relativt hårt vatten. Endlers:

http://www.aquariumhobbyist.com/endlerslivebearer/
http://www.timstropicals.com/Inventory/Livebearer/EndlerInfo.asp

De är ungfödare, föröker sig lätt och ska vara lättskötta. Vet inte varför jag inte tänkt på dem tidigare.

Det är inte alltid man hittar dem i affärer, men de kan nog beställa in dem. Annars kan man alltid annonsera efter dem. Det finns säkert flera akvarister som vill hitta hem åt sina endlersyngel.

OBS! Man ska INTE ha dem i samma akvarium som vanliga guppy.
#30 - 28 februari 2006 17:06
Okej :P Varför inte tillsammans med andra guppy?
Bråkar de då?
#31 - 28 februari 2006 17:33
[QUOTE=bananwoody]Okej :P Varför inte tillsammans med andra guppy?
Bråkar de då?[/QUOTE]

Nej, men de kan korsas med varandra och förstör stammen. Inte alls bra. Inte minst med tanke på att endlers är nästan utrotade i det vilda.

Och sen blir det även mycket svårare att hitta hem åt såna korsade yngel.
#32 - 28 februari 2006 18:10
Okie dokie :P De var iallafall jättefina! Kan man bara fråga på nån akvarieaffär om de kan beställa hem sånna? :S
#33 - 28 februari 2006 18:17
[QUOTE=bananwoody]Okie dokie :P De var iallafall jättefina! Kan man bara fråga på nån akvarieaffär om de kan beställa hem sånna? :S[/QUOTE]

Ja det kan du göra. Var bor du nånstans? Jag kan tänka mig att det just nu är det någon som sitter och letar hem åt sina endlersyngel nånstans :) Så kolla annonserna. Det kan vara väldigt trevligt med fiskar som är privatuppfödda.

Som med alla ungfödare bör du ha fler honor än hanar.
#34 - 1 mars 2006 17:10
Okej, ska kolla :P
Tack för all hjälp allesammans!!

Annons