Inspiration önskas!

#1 - 16 januari 2004 11:06
Barnen har två tomma kar, ett på 65 l och ett på 25 l. De är idag fyllda med grus, växter och vatten. I det större funderar Anna på snäcklekare efter ihärdigt "forskande". Hur skulle det gå? Och vad bör tänkas på? Kan vi ha några andra firrar tillsammans med dem?
Vad kan vi pytsa i den lilla? Vi är öppna för alla förslag!
#2 - 16 januari 2004 11:12
Hej till det lilla skulle ja satsa på guppies med tanke på att dom är lätta och att det finns så många varianter med fina färger.
krysse
#3 - 16 januari 2004 11:28
snäcklekare är ganska anspråkslösa. En art blir väll bra i 65L.

fin sand på botten, ett gäng snäckor, hårt vatten med ph på runt 8. Skulle nog gå bra att stoppe ner en liten julle eller två, tex Transcriptus.

i det lilla skulle ja stoppa en kampfiskhane. med veckovisa rejäla vattenbyten behöver ni inte ens köra med filter då. (jobbit med filter till så små kar)
#4 - 16 januari 2004 11:32
Jag har bra filter till båda karen, lite "överdoserade" båda två..:)
Vill kampfisken vara själv då? Läste tråden om kampfisk i 30 l.. Hur är deras naturliga miljö? Grisig pöl.. eller hur var det?..[:-29]
Snäcklekare.. vilket skikt lever de i? Tänkte om man kan komplettera beroende på det.
#5 - 16 januari 2004 11:36
om du menar vilket skikt de lever i akvariumet så är det oftast 5 cm från botten. (L.multi)
#6 - 16 januari 2004 11:39
Då borde man väl kunna ha några som håller sig i det övre skiktet också!? Eller tänker jag fel nu? [:-56]
#7 - 16 januari 2004 11:51
nä du tänker rätt, levandefödare kan vara ett bra komplement då de har ungefär samma krav på vatten och håller sig i ytan. Jag sa jullar då de är de enda andra tanganyika som är små nog.

Snäcklekare lever hårt knutet till sina snäckskal som oftast är 95% nergrävda i sanden.

I princip alla bettor lever i grunda träsk och sumpmarker. En hane har inga problem med att vara själv, det där med att de skall vara par jämt och ständigt är ett tänkande vissa akvarister fått för sig.

Annons