Det förstår t.o.m. jag - men det vore intressant att veta.
Jag tycker juryn gjorde ett kalasjobb och likaså Folke. Enbart detta faktum gör att jag nog att jag ställer upp nästa år.
Det enda jag inte gillade var att jag inte visste huruvida jag skulle bedöma det fototekniska eller vad fotot föreställde. För vissa foton juryn hade plockat ut var faktiskt ganska dåliga fototeknikmässigt - men däremot var alla foton roliga/spännande/vackra ur en akvaristiskt synpunkt *exakt* som du ville Kjell - och detta var styrkan med tävlingen *tummen upp*.
Sannolikt (inget bestämt) så blir det separata tävlingar för Zoopet och NCS.
Ja precis! Jag satt och spånade jättelänge över vilka förändringar jag skulle vilja se i tävlingen, och det var nog främst kategoriindelningen som tillslut mynnade ut i problemet att det trots allt var NCS som anordnade tävlingen:
Att pracka på ciklidister en massa grönsaker och annat tjafs känns inte bra.
En kategoriindelning jag skulle gilla är antingen extremt grov (macro, närbild, porträtt, helvy) eller typ utrustning, inredning, fisknärbild, fiskporträtt, fiskkomposition (hur vackert fisken placerar sig i miljön man gjort och samspelt med andra fiskar/stim), växtkomposition, växtnärbild, växtporträtt, biotop (riktighet).
Naturligtvis ska samma bild få vara med i olika kategorier.
Kanske månadstävlingar utan kategoriindelningar där alla kan rösta och att sedan månadsvinnarna går till en final.
Det är riktigt bra idé! Med så många besökare kommer det säkerligen dyka upp riktiga godbitar.
Det tror jag även skulle trigga folk att försöka ta bättre och bättre bilder och kanske t om mynna ut i en ny uppsättning akvariefotoartiklar som tar hänsyn till de extrema fördelar en digitalkamera har (ISO-ändring on the fly, oändligt mycket film utan kostnad) och de betydligt mer avancerade möjligheterna man har i det digitala "mörkrummet".