Inspiration

#1 - 9 mars 2009 09:33
Hej allihopa :)

Funderar på att köpa mig ett akvarium, 400l-500l.
Har tänkt att rikta in mig på en världsdel och skaffa ciklider som passar med varandra. Problemet är väl att det finns så många fina fiskar så det är svårt att välja :p

1. Tips på hemsidor där man kan köpa akvarium

2. Vilket är att föredra, limmade kanter eller kanter med alu-ram? (spelar det någon större roll?)

3. Finns det någon sida där man kan se lite olika världsdelsakvariumbilder? Skulle hjälpa rätt mycket att komma igång och veta vad man ska satsa på.

Lutar väl visserligen lite åt Afrikanskt eller Sydamerikanskt :P

MVH Adam
#2 - 9 mars 2009 10:50
coraxvtl skrev:
2. Vilket är att föredra, limmade kanter eller kanter med alu-ram? (spelar det någon större roll?)

3. Finns det någon sida där man kan se lite olika världsdelsakvariumbilder? Skulle hjälpa rätt mycket att komma igång och veta vad man ska satsa på.

1. Har aldrig köpt på internet, brukar gå ner på stan och ragga priser hos akvarieaffärn :) Men annars finns t ex
www.guldfisken.se
www.pwss.se
www.akvariumbutiken.se
www.akvariecenter.com (lule?)

2. Kanterna är alltid limmade ;) Det spelar ingen roll, det handlar om vad du tycker är snyggast.

3. Kolla goldmedlemmarnas akvarium; http://www.zoopet.com/akvarium/index.php där finns inspiration :)

EDIT: Hmm, du kanske måste vara goldmedlem för att kolla på goldmedlemmarnas akvarium :/
#3 - 9 mars 2009 19:19
2. Man tycker ju att ett med aluminiumram borde sitta ihop bättre, och vara mer stöt-tåligt? Men det kanske inte spelar någon roll i praktiken.
#4 - 9 mars 2009 19:52
Sjöhane skrev:
2. Man tycker ju att ett med aluminiumram borde sitta ihop bättre, och vara mer stöt-tåligt? Men det kanske inte spelar någon roll i praktiken.

det tycker jag med, skyddar kanterna ger mer limyta men är inte lika snyggt som ett svartlimmat helglas[:-35]

helglas brukar ha mer i vägen när man ska ner i det.
#5 - 9 mars 2009 21:27
flygrc skrev:
det tycker jag med, skyddar kanterna ger mer limyta men är inte lika snyggt som ett svartlimmat helglas

Visst blir inte akvariet kantstött med aluram, men hur ofta är ett akvarium kantstött? Man flyttar det kanske inte alltför ofta. Förresten, tappar man ett akvarium så spricker det hur som helst ju [:o]

Så jag skulle ändå satsa på ett utan aluram och köra med svart silikon :d
#6 - 9 mars 2009 22:39
Det är ju lätt snyggare utan ramar, tycker jag iaf.
#7 - 10 mars 2009 15:23
Helglas är snyggast tycker jag

Har precis skaffat ett helglas med svart silicon ( http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=128382&page=2 ), är supernöjd. Det är ju en smaksak vad som är snyggast. Men det är sant att det blir lättare kantstött. Det är ju inte bara när man flyttar det som det kan bli kantstött, utan om man slår i det med något när det står på plats!

Lycka till!
#8 - 21 mars 2009 08:09
Har det blivit något köp än?
#9 - 29 mars 2009 05:02
Nej det har det faktiskt inte. Det kommer inte än på ett tag. Ska kolla runt lite och samt läsa på en hel del :)
#10 - 29 mars 2009 08:04
ja har ett 720 liters ramkar..Å ja kan inte rinktigt se varför det ska va så mycket tåligare än ett helglas? tror det mest är för det mentala välbefinnandet egentligen..Ramen verkar iaf bara va en utsmyckning.. Klart det kan hjälpa lite .. men helgalsen ä nog lika säkra..
snyggare är dom nog helt klart..
Nu ska mitt ramakvarium byggas in så det kvittar..men skulle ja ha det helt öppet hade det blivit helglas..

eller varför inte ett bullet?
det är ju ran iofs ser ja..
men den rundade änden är läcker

http://www.aquastyle.se/prod/bullet.htm
#11 - 29 mars 2009 08:45
mitt kar e utan ram, transparent silikon, och tejpad med svart ''tyg'' tejp runt kanterna (för mitt e gammalt och hyffsat kantstöt, typ 4 generationer nästan :d )

Annons