Insjunken mage på Snowball LDA33

#1 - 17 april 2006 15:35
Hello!

Någon som kan hjälpa mig fort?

Någon som har en Snowball LDA33 som kan tipsa mig om vad man ska mata den med? Såg idag nått jag inte sett förut att den har väldigt insjunken mage.

Matar fiskarna med (alla) röda frysta mygglarver, flingor, algtabletter, nån gång också ärtor, men har inte vart så jätte poppis..

Vet nån vad jag ska göra, och vad jag ska ge honom?

Fort!! =)
#2 - 17 april 2006 15:44
speciell mat till malar och grönsaker.... gurkot är uppskatade likaså squash.
#3 - 17 april 2006 15:45
Har räk-pellets här hemma... malarna älskar dom..
#4 - 17 april 2006 15:47
Min älskar broccoli och potatis.
#5 - 17 april 2006 15:49
[quote=lipton]Min älskar broccoli och potatis.[/quote]

stekt potatis...??;) :D
#6 - 17 april 2006 16:03
Min LDA-33 (eller va de nu heter idag) äter frusen artemia, brysselkål och maltabletter men är inte särskilt förtjust i gurka och squash längre (åt det tidigare men rör knappt det längre)
#7 - 17 april 2006 16:34
Ok

Okey, tack för alla tips, hoppas det inte är för sent, den är verkligen insjunken, den verkar övrigt lite "slö o hängig".:(

Släppte ner både ärtor, algtabletter och mygglarver precis där den var, men det var helt ointresserad.

Kanske måste vara natt och släckt för att den ska äta?

Ska jag ösa ner en massa olika saker inatt efter jag släckt?

Eller kan det vara nått annat? Har haft den i ett par månader, har vart ok förut, och den ser fortfarande bra ut i färg o prickar, utom magen då.

Nån som har tips?:confused:

Ska prova med potatis, och tynga ner gurka o sallad.. Nån som har ptovat morot nån gång?
#8 - 18 april 2006 08:31
Prova med räkmix,det är lätt tuggat.
MvH Richard
#9 - 18 april 2006 08:45
Musslor och räkor i småbitar älskar våra malar,jag(Thomas) har läst att fiskbullar är ok gör annars egen räkmix.Hoppas att det löser sig alltid tråkigt när fiskarna mår dåligt.
#10 - 18 april 2006 10:27
Röda mygg är inte så speciellt bra alla gånger. Ofta funkar den, men ibland är den halvrutten då den fryses. Det kan vara orsaken till att den inte mår bra.
#11 - 18 april 2006 10:32
har förmodligen inget med kosten att göra utan jag tror den har parasiter i sig....

Annars är lämpligt för dom en omväxlande diet utav algtabletter, räkmix, frysta mygglarver, cyklops och artemia, även grönsaker såsom rå squash, potatis och sötpotatis.

De kan vara mycket känsliga i början innan de acklimatiserat sig ordentligt och uppvisar ofta nedsatt motståndskraft efter importen och typiskt för detta släkte är en mycket kraftigt insjunken mage som ibland beror på invärtes parasiter och bör därför de första 2-3 veckorna hållas i karantän i så lugn omgivande miljö som möjligt i ett akvarium med god cirkulation (syresättning) med lite högre temperatur runt 28-30 C samt utfodras med lite kraftigare mat som frysfoder men även räkmix för att komma i god kondition, vid kraftiga symptom kan även medicinering vara nödvändigt. Men bästa alternativet är att vara noga vid inköpet och se till att få friska välmående fiskar och undvika de som uppvisar symptom som insjunken mage och är även ögonen insjunkna i huvudet så är den redan dömd att inte överleva.

Har själv råkat ut för detta...inget trevligt alls.

Lycka till
#12 - 18 april 2006 10:34
Alla malar tål inte röda mygglarver det har med något med deras tarmsystem att göra läste jag någonstans vet ej hur det är med snowball
#13 - 18 april 2006 10:46
[QUOTE=Thomas&Anna]Alla malar tål inte röda mygglarver det har med något med deras tarmsystem att göra läste jag någonstans vet ej hur det är med snowball[/QUOTE]

Det är sant men denna malen tål det.
#14 - 18 april 2006 12:40
[quote=grebom]De kan vara mycket känsliga i början innan de acklimatiserat sig ordentligt och uppvisar ofta nedsatt motståndskraft efter importen och typiskt för detta släkte är en mycket kraftigt insjunken mage som ibland beror på invärtes parasiter och bör därför de första 2-3 veckorna hållas i karantän i så lugn omgivande miljö som möjligt i ett akvarium med god cirkulation (syresättning) med lite högre temperatur runt 28-30 C samt utfodras med lite kraftigare mat som frysfoder men även räkmix för att komma i god kondition, vid kraftiga symptom kan även medicinering vara nödvändigt.

Men bästa alternativet är att vara noga vid inköpet och se till att få friska välmående fiskar och undvika de som uppvisar symptom som insjunken mage och är även ögonen insjunkna i huvudet så är den redan dömd att inte överleva.

Har själv råkat ut för detta...inget trevligt alls.

Lycka till[/quote]

Okey, tack så mkt, ska prova allt ni tipsat om.. Igår så släckte jag ner lite tidigare o la lakan över så det skulle bli svart, o sen la jag lite olika saker, sallad, gurka, lite mygglarver, lite räkmix, ett par algtabletter, och små potatisbitar, o lite halvmosade ärtor.
Tog bort det som inte var uppätet idag.. Har inte sett magen på honom nu, men ska försöka.

När jag köpte fisken, vad kan det vara 1½-2 månader sen, då såg den jätte fin ut, och har suttit o kollat ganska mkt på den och alltid tyckt den sett frisk ut, fina ögon o så, så det var första gången ett par dar sen som jag såg magen på den o blev orolig, har hört o läst här att den blir så om den inte äter. Men har försökt variera ganska mkt, men den äter oftast inte av det öven om man släpper den precis brevid. Den sitter o glaset, stockarna, sten, o ibland stora växtblad.

[quote=grebom]
kraftiga symptom kan även medicinering vara nödvändigt.
[/quote]
Om jag ska isolera den, och i värsta fall även medicinera, vet du vilken medicin man ska ha? Känns både tråkigt för fiskens skull, men även att man betalat 400 för den :(

[quote=grebom]
invärtes parasiter och bör därför de första 2-3 veckorna hållas i karantän i så lugn omgivande miljö som möjligt i ett akvarium med god cirkulation (syresättning)
[/quote]
Har en likadant som det jag har den i nu, med bara ca 20 små malawi ciklider, ännu ca 2-5 cm stora. Ingen mal eller nått med 2 st 600l/h pumpar som är riktade mot ytan så det rör sig rejält. Tror du att det skulle vara bättre än i den andra med invänarna du ser nedan? Min pakistan botia är inte direkt snäll mot nån av malarna Lda33, och L027, han jagar alltid bort dom från där han vill vara. Men L027an har jag haft i ett par år utan problem.

Tack för alla som hjälper till :) Hoppas att den klarar sig bara..
#15 - 19 april 2006 13:35
Den lever fortfarande men..

Malen lever fortfarande, men har inte blivit bättre vad jag kunnat se.

Vet inte hur jag ska göra? Ska jag slänga i den i det andra akvariumet? Det är lite lugnare tror ja, o bättre cirkulation.

Får se hur man gör, hoppas det klarar sig bara.

Vet nån vilken medicin man ska ge mot parasiter i magen som nämnts att det kan vara?
#16 - 19 april 2006 18:09
kolla i djuraffren

mot flagellater (hexamita heter flagellaten) finns nåt i affären som jag köpte.
#17 - 20 april 2006 10:45
Försent!! R.I.P

:(:( :( :( :( R.I.P :( :( :( :(
Imorse så hittade jag malen död! så det var lite för sent.. Kännde på mig att det skulle hända... Jäkla skit.. Både för malens skull och för mina 400..

Men men, får kolla in en ny. Ha en det ska jag bara...

Men har nån några tips eller nått speciellt man ska tänka på när man köper en LDA33..

Några speciellt behov dom har?

Tacksam för alla svar.

Annons