[quote=grebom]De kan vara mycket känsliga i början innan de acklimatiserat sig ordentligt och uppvisar ofta nedsatt motståndskraft efter importen och typiskt för detta släkte är en mycket kraftigt insjunken mage som ibland beror på invärtes parasiter och bör därför de första 2-3 veckorna hållas i karantän i så lugn omgivande miljö som möjligt i ett akvarium med god cirkulation (syresättning) med lite högre temperatur runt 28-30 C samt utfodras med lite kraftigare mat som frysfoder men även räkmix för att komma i god kondition, vid kraftiga symptom kan även medicinering vara nödvändigt.
Men bästa alternativet är att vara noga vid inköpet och se till att få friska välmående fiskar och undvika de som uppvisar symptom som insjunken mage och är även ögonen insjunkna i huvudet så är den redan dömd att inte överleva.
Har själv råkat ut för detta...inget trevligt alls.
Lycka till[/quote]
Okey, tack så mkt, ska prova allt ni tipsat om.. Igår så släckte jag ner lite tidigare o la lakan över så det skulle bli svart, o sen la jag lite olika saker, sallad, gurka, lite mygglarver, lite räkmix, ett par algtabletter, och små potatisbitar, o lite halvmosade ärtor.
Tog bort det som inte var uppätet idag.. Har inte sett magen på honom nu, men ska försöka.
När jag köpte fisken, vad kan det vara 1½-2 månader sen, då såg den jätte fin ut, och har suttit o kollat ganska mkt på den och alltid tyckt den sett frisk ut, fina ögon o så, så det var första gången ett par dar sen som jag såg magen på den o blev orolig, har hört o läst här att den blir så om den inte äter. Men har försökt variera ganska mkt, men den äter oftast inte av det öven om man släpper den precis brevid. Den sitter o glaset, stockarna, sten, o ibland stora växtblad.
[quote=grebom]
kraftiga symptom kan även medicinering vara nödvändigt.
[/quote]
Om jag ska isolera den, och i värsta fall även medicinera, vet du vilken medicin man ska ha? Känns både tråkigt för fiskens skull, men även att man betalat 400 för den :(
[quote=grebom]
invärtes parasiter och bör därför de första 2-3 veckorna hållas i karantän i så lugn omgivande miljö som möjligt i ett akvarium med god cirkulation (syresättning)
[/quote]
Har en likadant som det jag har den i nu, med bara ca 20 små malawi ciklider, ännu ca 2-5 cm stora. Ingen mal eller nått med 2 st 600l/h pumpar som är riktade mot ytan så det rör sig rejält. Tror du att det skulle vara bättre än i den andra med invänarna du ser nedan? Min pakistan botia är inte direkt snäll mot nån av malarna Lda33, och L027, han jagar alltid bort dom från där han vill vara. Men L027an har jag haft i ett par år utan problem.
Tack för alla som hjälper till :) Hoppas att den klarar sig bara..