Inredningstips till Amazonas BTN

#1 - 20 juni 2006 14:51
[FONT=Century Gothic]Har skaffat en BTN Amazonas bakgrund som ska sättas in i vårat 105l kar.[/FONT]
[FONT=Century Gothic]Vad passar bäst till den bakgrunden... vilka typer av fiskar och växter?[/FONT]
[FONT=Century Gothic]Skulle det se helt knasigt ut om man satte in fiskar som kanske inte härstammar från Sydamerika..[/FONT]
[FONT=Century Gothic]Thomas är sugen på dvärgciklider och de kommer ju från sydamerika.. så det borde fungera...[/FONT]
[FONT=Century Gothic][/FONT]
[FONT=Century Gothic]Någon som har andra tips?[/FONT]
#2 - 20 juni 2006 15:09
Dvärgciklider låter bra :) Och ett stimm små tetror. Pansarmalar och kanske ancistrus :)
I växtväg skulle jag köra på realtivt små svärdsplantor, typ bleheri och liknande.. Tigervallisneria är också fint :)
Köp också några mangrove rötter.. och rådasand är fint! :)
Eller förrästen.. är det en så här bakgrund du har? http://www.akvarielagret.se/btn/amaz80x40.html
Då är det kanske inte så fint med andra rötter i karet :P
#3 - 21 juni 2006 07:00
Hehe.. tack för svaret.. ja det var något sånt jag hade tänkt mig.. Vi har flera lite rådasand hemma.. så det ska vi definitivt ha! Japp.. det är jätteroten vi har :P
Har även mörka skifferstenar.. men det kanske ser sumt ut... bättre att plantera lite växter...
#4 - 21 juni 2006 08:40
I och med att bakgrunden är bergvägg också så rekomenderar jag nog inte sten. Det kan se konstigt ut om stenarna är mycket annorlunda mot för bakgrunden. Så plantera massa växter du istället! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 21 juni 2006 08:47
Visst skall man ha stenar och man kan även ha någon liten rot ytterligare - men se till att välja stenar/rötter som färgmässigt påminner lite om stenen/roten i bakgrunden så det inte bryter av för mycket.
Sedan bara för att bakgrunden heter Amazonas tycker jag gott att man kan ha andra sorters fiskar i akvariet om man nu känner för det. Men visst de fiskar som Lubbe föreslår är ju en bra kombination.
Man kan väl ha ha några högre växter utåt sidorna oc kanske någon solitär nära mitten men i övrigt så tycker jag att det passar bättre med lite lägre så man ser den snygga bakgrunden
#6 - 21 juni 2006 09:03
Kakaduaciklider är fina tycker jag.
#7 - 21 juni 2006 09:03
Vi får pröva oss fram innan vi slänger i några fiskar i alla fall.. Är nog mest inne på att bara ha ett gäng växter... Fast borde man inte kunna klä in rötter i mossa och ha dem lite längre fram i karet.. det skulle kanske bli tufft :)
#8 - 21 juni 2006 10:08
[quote=SockerSara]Vi får pröva oss fram innan vi slänger i några fiskar i alla fall.. Är nog mest inne på att bara ha ett gäng växter... Fast borde man inte kunna klä in rötter i mossa och ha dem lite längre fram i karet.. det skulle kanske bli tufft :)[/quote]
Ja, det skulle nog gå! :)
Annars finns som sagt också vallisneria att ha i ex. ett hörn eller två, och någon låg svärdsplanta, bleherin brukar (efter mina erfarenheter) inte bli så väldans hög :)
Sedan kan du ju kanske ha brasiliansk gräsplanta som täcker botten?
Och dvärgsvärdsplamntor är också fint, och vill du ha något med mer fär så finns ju papegojbladen, t.ex! Dessa brukar dock kräva CO2 tillförsel.
Självklart så kan du ju ha stenar och rötter, det jag menar är ju att det brukar vara svårt att hitta några som stämmer överens med bakgrunden! Men hittar du det så är det ju kanon!! :) Och att klä in dem i växter/mossa brukar bli väldigt effektfullt och vackert! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 21 juni 2006 11:16
[quote=Lubbe]Självklart så kan du ju ha stenar och rötter, det jag menar är ju att det brukar vara svårt att hitta några som stämmer överens med bakgrunden! [/quote]PLocka i naturen - gå till närmsta lite större å och plocka lite stenar från botten - de är garanterat i samma "stil" som bakgrunden
#10 - 21 juni 2006 13:39
Jag har faktiskt aldrig hittat något som överensstämmer med mina bakgrunder! Fast jag kanske letar för dåligt :p
Eller jo,! Jag har iof en sten som passar med bakgrunden i mitt lilla kar! Köpte den på zooaffär för några år sedan.. problemet är bara att jag inte sett de stenarna sedan dess! :p Så den stenen får vackert ligga kvar i det karet ;)
#11 - 21 juni 2006 14:16
Jag har hört att man inte bör använda natursten.. att den tydligen ska kunna släppa loss mineraler och så som kan vara sladligt för fiskarna... Och att de man köper i akvarieaffärer är tvättade och behandlade på något sätt....
Men det kanske är en stor lögn..
#12 - 21 juni 2006 14:48
Vissa stenar från naturen går inte att använda, har för mig att det var något slags skiffer? Och kalkhaltiga stenar är kanske inte så bra om du vill ha surt vatten :)
Annars så går de flesta stenar att använda, en bra idé är att koka och skrubba dem först bara :)
#13 - 21 juni 2006 15:03
[quote=SockerSara]Jag har hört att man inte bör använda natursten.. att den tydligen ska kunna släppa loss mineraler och så som kan vara sladligt för fiskarna... Och att de man köper i akvarieaffärer är tvättade och behandlade på något sätt....
Men det kanske är en stor lögn..[/quote]

djuraffärerna använder ju natursten så det blir ju billigare för dig att plocka dne själv. alunskiffer är ingen höjdare i akvariet då den innehåller det mesta i det periodiska systemet...
#14 - 21 juni 2006 15:35
Ja, så var det stenen hette! Alunskiffer! Visste väl att det var någon sorts skiffer! :)
#15 - 21 juni 2006 20:09
Okej... men ska man helst ha stenar som legat i vatten eller på torra land.. för det närmaste vattendrag jag har är Mälaren.. annars Märstaån som går från Arlanda till Mälaren.. och den lär inte vara så ren vad jag har hört... Är misstänksam om man får bort alla föroreningar/yttre påverkan på stenarna genom att bara koka och skrubba..
#16 - 22 juni 2006 06:37
bor du vid rosersberg? när jag gjorde lumpen där så och hade överlevnad fick vi absolut inte äta något i skogen då arlanda låg i närheten med alla flyg, kanske kan vara något att tänka på...
#17 - 22 juni 2006 06:51
Nej jag bor i Märsta, som du ser att det står...
Men det är ju ingen fara att äta bär och svamp och fisk som finns här runt Arlanda.. men jag har ändå hört att vattnet inte är det bästa... är ingen expert på stenar, men de kanske kan dra åt sig farliga ämnen som är svåra att få bort, om de ligger i vattendrag som kommer från Arlanda..
#18 - 12 juli 2006 22:30
Så här har jag inrett mitt 420 med miniamazonas.
http://www.nolbypride.se/gallery/cougar/rubin420.JPG
#19 - 12 juli 2006 22:57
Snyggt.... ;o)

Annons