Inredningstips tack!

#1 - 11 juni 2008 14:42
Hej!

Jag har ett akvarium som är ca 80 liter. Det är för närvarandet inrett med en grotta, ett döskalle huvud (dinousarie), några strandsnäckor, en pump liknande en ubåt samt en dykare, en "bubbelsten" som ger bubblor i vattnet, sen har jag även ett par växter men många växter trivs inte alls så vad ska man egentligen ha för växter? Har ni nått tips på växter som trivs i de flesta akvarium och med de flesta fiskar?
En växt jag har trivs bra men vill ju inte köpa likadana växter utan nöjet är ju att ha lite olika.

Vad tror ni annars om min inredning verkar den bra?
#2 - 11 juni 2008 14:50
Jaa den är nog bra men vad ska du ha för fisk ? Det beror på vad för fisk du ska ha alla vill inte ha likadant?! MVH Simon
#3 - 11 juni 2008 14:57
Jag har redan fisk i det och det är dom som förstör alla växter. Tror jag iaf.

*Ancitrus
*Ballongmolly
*Platy
*Pansarmal
*Guppy
*Neontetror
*Praktbotia
*Svärdbärare

Ja de e nog alla sorter...
#4 - 11 juni 2008 15:30
Snäckor gör vattnet basiskt och hårt. Det är få växter som trivs i sådant vatten, släng ut snäckorna och gör ett delvattenbyte. Så ska vi se att de kommer att trivas bättre i framtiden!
#5 - 11 juni 2008 16:18
Jasså är det inte bra att ha snäckor i Akvariet? Det är ju många som har det... Dom är ju vackra.. Hade ingen aning om att det inte var bra... Det är alltså vanliga snäckor typ från stränder som har blivit kokade...

Men tror ändå att det e fiskarna som tuggar på växterna... Dom förstör iaf en del av dom sen kan det kanske bero på snäckorna oxå då kanske... Har sett att en ballongmolly gillar att "bita" på en av växterna iaf...
#6 - 11 juni 2008 17:25
Den här pump liknande ubåten eller om det var tvärt om, är det ett innerfilter?
#7 - 11 juni 2008 18:33
Det är en pump som liknar en Ubåt... Ja den har ett innerfilter i sig... Gör rent både det filtret och det andra filtret varje gång jag gör ett vatten byte...
#8 - 11 juni 2008 20:49
Hmm, varför inte en natur-identisk Gibbiceps som innerfilter, Tacky!! Snälla bilder!
#9 - 11 juni 2008 20:54
lillajag86 skrev:
Det är en pump som liknar en Ubåt... Ja den har ett innerfilter i sig... Gör rent både det filtret och det andra filtret varje gång jag gör ett vatten byte...

Låt bli att göra rent ditt filter så ofta. Räcker du gör det när du ser att flödet blir svagare. De goda bakterierna sitter i filtret.
#10 - 11 juni 2008 22:22
Hur många fiskar har du av varje sort?

Ger du växterna någon näring?
Gör heller inte rent filtret i vanligt kranvatten utan använd det vattnet du tömmer ut från akvariet vid delvattenbytet den gången du behöver göra rent filtret.
#11 - 12 juni 2008 00:25
lillajag86 skrev:
Jag har redan fisk i det och det är dom som förstör alla växter. Tror jag iaf.

*Ancitrus

*Ballongmolly

*Platy

*Pansarmal

*Guppy

*Neontetror

*Praktbotia

*Svärdbärare

Ja de e nog alla sorter...

Jag skulle nog våga påstå att du har lite väl mycket fisk för att vara ett kar på 80 L...
#12 - 12 juni 2008 06:36
Solid skrev:
Jag skulle nog våga påstå att du har lite väl mycket fisk för att vara ett kar på 80 L...

H*n kanske har en av var ;) :p...
#13 - 12 juni 2008 06:45
Om fiskarna äter upp dina växter så kan du ge dem mer vegetabilisk föda.
Köp algtabletter och mata dem med så kanske de slutar knapra på växterna.

rent estetiskt är inredningen i ett akvarium upp till ägaren.
Smaken är som baken.
#14 - 12 juni 2008 07:25
Om redan har hårt vatten så gör inte snäckorna någon större skillnad. De flesta växter fungerar väl också i hårt vatten som vi har här i Uppsala. Om du vill ha mjunkare vatten däremot så bör man undvika kalkhaltig sten och snäckor.
#15 - 12 juni 2008 08:34
Jag har inte många av varje sort så jag tycker inte det ser mkt ut....
#16 - 12 juni 2008 08:34
Dom får nån algtablett några gånger i veckan...
#17 - 12 juni 2008 08:36
Nej jag ger inte växterna någon näring.. Vart får man tag på det?
Okej ska tänka på att inte göra rent filtren så ofta och även bara göra rent dom med akvarievattnet.. För det är något jag inte har tänkt på kan jag erkänna...

När jag gör rent filtren så e dom väldigt skitiga iaf.. Men dom kanske ska vara de?
#18 - 12 juni 2008 08:37
Hur vet man om man har hårt vatten lr inte? Har aldrig riktigt förstått mig på de där?
#19 - 12 juni 2008 08:38
Vad är en Natur-identisk Gibbiceps?
#20 - 12 juni 2008 09:10
Mina fiskar får vegetabilisk föda varje dag...
#21 - 12 juni 2008 09:13
lillajag86, du har aldrig tänkt på att ändra ditt inlägg istället för att spamma med 5 st på raken? :confused:
#22 - 12 juni 2008 09:28
Okej så du menar att jag ska ge dom någon algtablett varje dag? Jag brukar även ge dom gurka,ärtor o ska även börja med broccoli,brysselkål o zuccini kan jag ta och komplettera med det?
#23 - 12 juni 2008 09:30
Va menar du med det? Jag kan ju svara alla i samma inlägg det brukar jag oxå göra ibland.. Men just nu fick ni egna personliga svar/frågor
#24 - 12 juni 2008 10:20
lillajag86 skrev:
Va menar du med det? Jag kan ju svara alla i samma inlägg det brukar jag oxå göra ibland.. Men just nu fick ni egna personliga svar/frågor

Då är det bättre att du svarar med citat så att man ser vem du svarar.
#25 - 12 juni 2008 11:47
lillajag86 skrev:
Nej jag ger inte växterna någon näring.. Vart får man tag på det?

Okej ska tänka på att inte göra rent filtren så ofta och även bara göra rent dom med akvarievattnet.. För det är något jag inte har tänkt på kan jag erkänna...

När jag gör rent filtren så e dom väldigt skitiga iaf.. Men dom kanske ska vara de?

Kolla efter växtnäring i din zoobutik eller på nätet om du ska ha det.

Filter ska vara gojsigt. Det är i gojset bakterierna finns.
#26 - 12 juni 2008 17:05
Okej då vet jag det nu iaf... Då ska jag sluta göra rent dom så ofta.. Men hur ofta ska man rengöra dom då??

Ska även ta å kolla efter växtnäring till mina växter då kanske dom blir glada igen....
#27 - 12 juni 2008 18:21
lillajag86 skrev:
Okej då vet jag det nu iaf... Då ska jag sluta göra rent dom så ofta.. Men hur ofta ska man rengöra dom då??

Ska även ta å kolla efter växtnäring till mina växter då kanske dom blir glada igen....

När du märker att pumpen inte klarar pumpa runt vattnet som innan, då är det dags. Sen lär du dig ganska snart hur ofta det blir och då kan du rensa precis innan du märker att flödet minskar.

Att säga exakt hur ofta är svårt eftersom det beror på olika saker tex. hur mycket man matar, hur mycket fisk man har mm..
Bilagor:
#28 - 13 juni 2008 08:57
Nina82 skrev:
När du märker att pumpen inte klarar pumpa runt vattnet som innan, då är det dags. Sen lär du dig ganska snart hur ofta det blir och då kan du rensa precis innan du märker att flödet minskar.

Att säga exakt hur ofta är svårt eftersom det beror på olika saker tex. hur mycket man matar, hur mycket fisk man har mm..

Okej då ska jag försöka hålla koll på pumparna och ser jag att dom ser lite "svaga" ut så gör jag rent filtren... Å då med akvarievatten! NU har jag lärt mig hur det ska gå till!!

Tack för din hjälp!
#29 - 13 juni 2008 09:16
Nu startade det här som en strikt inredningsfråga så varför den här tråden som hitintills avhandlat både foder, växtnäring och nu senast en blandad teknik samt vattenvärdes fråga inte hamnar i "mitt första akvarium" är för mig en gåta..

Kom igen, jag har passerat 40 med stormsteg och har rätt att vara grinig på heltid, nu ska jag dricka kaffe..

[SIZE=1][COLOR=Black](Om du ska ha växtnäring så gå in på http://www.haack.se/pmdd/ och beställ, du får 3 små påsar med blandningsinstruktioner och blandar ut lite av pulvret från varje påse med vatten i tomma 0,5 liters pet flaskor som du sätter etikett på och ställer i kylen, det enda jobbiga med växtnäring är när den tar slut och det gör inte pmdd på väldigt väldigt länge, lycka till..)[/COLOR][/SIZE]
#30 - 13 juni 2008 09:20
lillajag86 skrev:
Okej då ska jag försöka hålla koll på pumparna och ser jag att dom ser lite "svaga" ut så gör jag rent filtren... Å då med akvarievatten! NU har jag lärt mig hur det ska gå till!!

Då ska jag ge dig lite mer huvudvärk;), Det spelar ingen roll om du sköljer rent filtermaterialet med kranvatten eller akvarievatten och du kommer att få samma resultat. Fördelen med kranvatten är att du ser när filtret blivit så rent som du vill ha det och det slabbar även mindre:).
#31 - 16 juni 2008 18:35
Gaffel skrev:
Nu startade det här som en strikt inredningsfråga så varför den här tråden som hitintills avhandlat både foder, växtnäring och nu senast en blandad teknik samt vattenvärdes fråga inte hamnar i "mitt första akvarium" är för mig en gåta..

Kom igen, jag har passerat 40 med stormsteg och har rätt att vara grinig på heltid, nu ska jag dricka kaffe..

[SIZE=1][COLOR=Black](Om du ska ha växtnäring så gå in på http://www.haack.se/pmdd/ och beställ, du får 3 små påsar med blandningsinstruktioner och blandar ut lite av pulvret från varje påse med vatten i tomma 0,5 liters pet flaskor som du sätter etikett på och ställer i kylen, det enda jobbiga med växtnäring är när den tar slut och det gör inte pmdd på väldigt väldigt länge, lycka till..)[/COLOR][/SIZE]

Ja de e faktiskt lite konstigt.. Visst borde dom ha flyttat den men för mig gör det inget att jag inte måste leta efter den :P.. Jag ville ju egentligen bara ha hjälp med min inredning men fick så mkt annan hjälp oxå.... :)
#32 - 16 juni 2008 18:36
ansjo skrev:
Då ska jag ge dig lite mer huvudvärk;), Det spelar ingen roll om du sköljer rent filtermaterialet med kranvatten eller akvarievatten och du kommer att få samma resultat. Fördelen med kranvatten är att du ser när filtret blivit så rent som du vill ha det och det slabbar även mindre:).

Okej så nu kan man skölja i kranvatten iaf... Jag har följt dina råd hittills å de har gått bra så jag håller mig till dina åsikter :)... Så fortsätter med kranvattnet...
#33 - 17 juni 2008 00:02
Hårt vatten betyder att oftast man har ett högt Ph dvs mycket kalk eller att man har andra lösta mineraler/salter i vattnet. Du kan göra en sökning på google om hårtvatten och bli lite klokare av det. Har du kommunalt vatten kan du alltid ringa vattenverket och höra med dem om vad ni har för vatten hårdhet.

Annons