Inredningstips för 220liters till Ps sp "Acei"

#1 - 30 december 2006 10:32
nån som har lite inredningstips till mitt 220 liters akvarium? Hade tänkt mig att ha Pseudotropheus sp. "acei" (Ngara) White-tail, jag har 3st nu, jag har minst 1 hane och 1 hona och den andre e jag osäker på, men hur många bör man ha i en grupp? Ska man ha sand eller småsten som botten?
#2 - 30 december 2006 10:34
Jag hade köpt till mej nåra mer acei sen kanske nån till art..
acei lever ju bland lite små rötter å annat i sjön så ja hade nog stoppat ner lite små grenar kanske.
#3 - 30 december 2006 10:38
okej men stenar och växter då?
#4 - 30 december 2006 13:53
Jag skulle inte stoppat i några grenar i akvariet då man får tänka på att de sänker ph värdet. I en stor sjö gör inte några träd någon skillnad. Men i ett akvarium gör även en liten gren ganska stor skillnad. Jag tror att det bästa är att inreda som vanligt när det gäller malawi. Mkt sten och gömställen. Du kan använda dig av lerkrukor för att skapa grottor och gömslen. Stenar kan du ta nästan vad som helst. Kalksten höjer ju ph:t vilket är bra. Dock är det kanske inte estetiskt eller naturligt rätt. Växter har jag i alla fall inte haft någon vidare framgång med. Skall du ha några är det anubias o kanske javaormbunkar fästa på stenar som gäller.
Jag hade köpt till kanske 7st "aceier" och kompletterat med någon annan art som Palleh skriver. Om Ngara white tail är den form jag tror är den svart o vit. Då skulle Golden vara ett snyggt komplement. Både snäll o vacker!

Ursäkta att det blev lite mkt, hehe. Lite jobbigt att läsa kanske.

MVH Simon B:) !
#5 - 30 december 2006 15:22
palleh o Simon B bara bra med mycket info, så mycket ni kan :)

jag har en mangrooverot sen innan, man kan kanske neutralisera den med lite kalksten då?

har funderat på nån kruka o nån kokosnöt med javamossa på att ha i där oxå

okej runt 10 acei och hur många golden? 5-10st?

här e 2 av dom 3 som jag har:

http://s53.photobucket.com/albums/g62/Tiffster_MK1/Fiskarna/?action=view&current=2stpseudotropheusaceiNgara.jpg
#6 - 30 december 2006 17:22
om man hár en riktigt inkörd gren så tror ja att de inte skull göra så mkt om man kompleterade med kalksten som tiffster säger..
å golden skull nog bli utmärkt
#7 - 30 december 2006 18:23
okej =)

hur många golden ska jag börja med?
#8 - 31 december 2006 10:35
Sant som du säger Palleh. I och för sig har jag också haft mangrove o fiskarna verkade inte bry sig så mkt. Ärligt talat tror jag att malawi inte är så känsliga när det gäller vattnet. Jag har inte upplevt det i alla fall.

Kör 10 av varje tycker jag. Det blir mindre stress på fiskarna då dom sprider ut sina aggressioner på varandra. Nu är ju golden och acei visserligen inte särskilt aggressiva men ändå. Det blir snyggare med många fiskar av varje med tror jag.

#9 - 31 december 2006 10:37
okej tack för all info =) gott nytt år!
#10 - 31 december 2006 10:43
Varsågod och detsamma!:)

#11 - 8 mars 2007 21:42
förra veckan hittade jag 3st små Ps Acei-yngel som hade simmat in i pumpen, dom har små ränder på ryggen precis som dom stora har :)
nu har jag dom i yngelbox för det 4e ynglet som jag inte fick tag på har nog blivit uppätet :(

Annons