Jag har ett 550L akvarium men detta är väldigt högt[:o] hela 80 cm! Det är inrett med btn moduler som bakgrund men även på botten som klippor. 2 moduler (M) är filtermoduler, alltså proppade med kuber och pump på 600L/H. Sedan har jag också ett fx6 under som har bra flås. Så problemet är fiskar, vilka passar?
Har hört att diskus gillar höga akvarium men har aldrig sett dom med sten-bakgrund. Tror de också gillar stilla vatten?
Malawi däremot passar mycket fint med bakgrund och strömmar men de brukar väl hålla till vid botten och sanden? Då blir det ju tomt högre upp eller finns det arter som simmar lite varsomhelst?
Vad ska jag göra?
Tror du fått ett ickeproblem på halsen.
Ta en helt vanlig fisk i en sjö eller å som gärna håller sig i bottentrakterna, den kan nog simma en och två meter upp ifrån botten...
Ciklider från Tanganyikasjön som lever i bränningszonen har nog 'varierbart' simdjup mellan ytan och tio meter under.
Så ett akvarium på 80 cm höjd kommer inte begränsa dina fiskar överdrivet mycket.
Höga fiskar som diskus och skalar BÖR ha lite höjd i akvariet så de kan välja att simma lite uppåt eller nedåt och inte bara i cirklar.
Bara för att du har normalt pumpkapacitet innebär det inte att det blir strömt i akvariet, om du tex placerar strilrör på utsläppen blir det mycket mindre strömt även fast du har bra flöde. Du kan även med inredning skapa 'lugna' vattenområden även om du har bra flöde i det stora hela.
Så fundera ut vad för fiskar som tänder ditt ljus, sedan gör du små anpassningar om det behövs för att justera till det sista. Med rejäl höjd så har du stora möjligheter att ha ALLA fiskar nästan istället för att begränsas av liten volym och låg höjd.