Inredningsförslag, Malawi 375L

#1 - 29 november 2005 14:59
Hejsan på Er!

Jag har precis kommit igång med mitt nya 375L Malawi. Men, så står jag lite still med inredningen.

De stenar som är i ska inte vara med. De är bara där just nu för att ge lite skydd.

Jag är inne på ganska stora stenar. Kanske gåa kantiga stenar.

Sedan vet jag inte riktigt om jag ska behålla den svarta bakgrunden eller om jag åter igen ska köpa en Aquael ODA bakgrund. De är ju så snygga. Fast har den i två andra akvarier. Visserligen så ser de inte riktigt lika ut.

Ska även tillägga att jag har Praktbotier i min Malawibiotop :)

Peppra på med förslag. Gärna bilder!!!

Tack på förhand
Daniel.
#2 - 29 november 2005 15:05
Jag skulle haft kalkstenar, dels för att dom är fina och att dom höjjer pH plus att dom passar i deras biotop om ja minns rätt? stora kalkstenar är ju lätt o få tag i.

helt rätt med praktbotior i karet! dom är en av dom bästa fiskarna! :)
#3 - 29 november 2005 15:07
Jag har som sagt granit i mitt malawi fast inte jätte stora utan ungefär så stora som dom du har nu. Jag tycker det passar skit bra:) har en mörk grå bakgrund och de passar jätte bra ihop:) jag har nån bild på zoonen där du kan se hur det ser ut (tror jag iaf). Lycka till.
#4 - 29 november 2005 15:11
Är lite inne på kaltsten. Mycket för att den är ganska så ljus. Samt också för att den inte väger så otroligt mycket. Då kan man lasta på med stora bumlingar.

Var kan man då hitta kalksten i närheten av Linköping?
#5 - 29 november 2005 15:25
Dessa är stenarna som för tillfället är i mitten av akvariet. De tycker jag är rätt snygga. Fast de är på tok för små. Någon som vet vad det kan vara för sten?
#6 - 29 november 2005 15:33
Jag har hämtat stora och små kalkstenar.
De stora väger mellan 14-23 kg. Om man tänker sig att stenen är ett A4 så ligger måtten på 40cm-20cm*15cm-30cm.
Så om du kommer över kalksten så ta massa olika storlekar så du kan bygga grottor eller bara ha ett stort utval när du väl ska lägga i dem.
Skynda dig för snart kommer snön!!

Mvh
#7 - 29 november 2005 15:51
Tycker det ser ut som gråsten/granit. Och snön har redan kommit.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 29 november 2005 15:58
Oavsett vad du väljer för sten så var konsekvent och håll dig till en typ av sten. Att blanda stenar med olika former och färger (även gruset bör inte färgmässigt avika extremt mycket) ser minst sagt konstigt ut eftersom det inte ser ut så i naturen.

Men visst fiskarna bryr sig inte om man 4 olika typer av stenar, lika lite som de bryr sig om man bygger grottor med hjälp av skeppsvrak och sjöjungfrur - så ur den synvinkeln spelar det ingen större roll.

Så det viktigaste i inredningen enligt min smak är att vara konsekvent.
#9 - 29 november 2005 17:51
Jo, jag är inne på att bara köra en sort av sten. Och just nu så är kalksten det som ligger på topp. Pratade precis med en kompis som håller på med dykning. De ska förhoppningsvis till ett gammalt kalkbrott i helgen och dyka. Han skulle se vad han kunde hitta för något skoj där.
#10 - 29 november 2005 20:19
finns ett kalkbrott här där jag bor .
men vet ju inte riktigt vart du bor .
men som sagt finns ett utanför katrineholm i skogen som är delvis nedlagt som man kan plocka i .

mvh jocke
#11 - 29 november 2005 21:06
Bor i Linköping. Men, det ser ut som om det ordnar sig. Mina kompisar hämtar hem vid nästa dyk i kalkbrottet.
#12 - 30 november 2005 06:54
Om,

du är ute efter en bakgrund så finns det en malawi här på annonsbörsen som passar.
Jag byggde en bakgrund av lavasten i mitt 375, vart väldigt bra skydd för ynglen. syns på min zoon.
#13 - 30 november 2005 07:13
Inte illa med bakgrundsbygget. Du har helt enkelt klyvt lavasten och silikonat fast den?
#14 - 30 november 2005 07:42
Nä,

bara staplat upp den, och staplat för innerfiltret så det försvann.
Ingen fara, det rasar inte!!! körde så i ett år utan ras.
Tyckte det var bra då honorna spottde in ynglen bland stenarna så ingen kunde komma åt dem, ist för att man ska plocka ur honan till ett annat kar.
#15 - 30 november 2005 09:48
[QUOTE=bottes]bara staplat upp den, och staplat för innerfiltret så det försvann.
Ingen fara, det rasar inte!!! körde så i ett år utan ras.
Tyckte det var bra då honorna spottde in ynglen bland stenarna så ingen kunde komma åt dem, ist för att man ska plocka ur honan till ett annat kar.[/QUOTE]

Just det med yngel är ju kaasbra. Då kan det skötas ganska så naturligt på egen hand i akvariet. Fast när ynglen kommer fram måste d väl endå flytta dem?
#16 - 30 november 2005 10:00
Ja,

dom kommer fram när dom växt till sig lite.
Problemet med Malawi tycker jag är att dom ynglar av sig så mycket att man inte vet var man ska göra av dom till slut!
Brukar byta till mej saker jag behöver i zoo affären.
Har sadlat om till Discus nu ist.
#17 - 30 november 2005 10:03
hehe.. Har inte fått yngel eller något tuggande sedan jag började med Malawi för ca 4-5mån sedan. Fast o andra sidan så har de kanske inte fått riktigt så många gömstälen som de vill ha.
#18 - 30 november 2005 10:09
Nä,

inga gömställen, inga yngel!
Men dom försöker väl?
Körde mina första i en 150l burk som ser ut som ditt, gick inge bra!
Dom fick yngel men var uppätna första timmarna.
#19 - 30 november 2005 10:11
Kan inte påstå att jag har sett något försök heller.

Därför så tänkte jag ha en hel drös med sten denna gången :)
#20 - 30 november 2005 10:16
Det,

var konstigt!
Vattenbyten, temp, tillsatser?
Jag slutade med tillsatser som typ, bikarbonat o salt och bara gjorde vattenbyten varannan vecka och en temp på 26 så skötte det sig själv.
Och en sak till, ett bra blås i pumpen!!!
#21 - 30 november 2005 10:21
Tjenare Daniel!

Om du har bakgrunder i dina andra kar så kan det väl kanske vara kul med ett kar utan? Men du kanske kan skaffa en modul att ha i något hörn bara? För att dölja pump och doppis, om du nu har sånt synligt i ditt kar.
Gillade f.ö. dina stenar, tycker de ser rätt nice ut :) Dock så skär de ju sig lite mot bottenmaterialet. Men du skulle ju tydligen skaffa kalksten, så det problemet löser sig väl ;)
Knalla gärna förbi jönköping med ett gäng sånna stenar ;) Har varit ute och letat en del men inte hittat nått som blir så jättebra...
#22 - 30 november 2005 10:25
Ja,

synd att du bor så långt bort annars kunde du fått av mej, har två kartonger över som jag inte ska ha mer.
Har sålt 375l för två veckor sen och köpt ett 960 med välvt frontglas ist.
Och ska i med en BTN Amazonas i det, gillar bakgrunder!!
#23 - 30 november 2005 10:29
Jo, det är underbart med bakgrunder! Inte minst BTN Amazonas! (*dreglar*)
Nackdelen är dock att de snor massa utrymme. I mitt nästa kar kommer jag nog köra en modul, och sen ett snår med vallisnera eller något vid bakrutan istället.
#24 - 30 november 2005 10:32
Ja,

det är nackdelen, därför köpte jag ett som är 80 djupt.
Amazonas sticker ut 55 som mest.
#25 - 30 november 2005 10:39
Blir ju lite väl mycket när man har 60cm djup i ett standard ;)
Min bakgrund håller sig på 10-20 typ.. men sticker ut 40 på vissa stenar (t.ex. höger hörn där jag har pump och doppis).
#26 - 30 november 2005 10:48
Hade

en tanke på att göra en i frigolit, sedan gjuta av den för att den inte ska sno så mycket utrymme.
#27 - 30 november 2005 10:57
Mjo.. Själv kör jag med värmepistol på baksidan av den och gröper ut så det är 2-3cm kvar av frigoliten. Den blir lite skör, men är man bara varsam vid monteringen så är det inga problem :). Jag har lyckats bra med mina iaf. Har gjort till både 136l och 540l. De snor alltså inte så mycket vattenutrymme, det är mer utrymme för bottenmaterial, växter och rötter som försvinner.
#28 - 30 november 2005 11:07
20-30% vattenbyten en gång i veckan.
Temp 24 grader
Endast Bikarbonat som tillsats.
Blås på 7x volymen.
Och jag matar ganska så sparsamt.

Tror inte att det är bikarbonatet som gör dem mindre lekvilliga. Det borde vara tvärtom eftersom de får ett stabilare vatten som är mer behagligt för dem.
#29 - 30 november 2005 12:01
Ja,

det är möjligt men mina verkade inte må sämre av att jag slutade med det.
Vatten byten däremot är väldigt viktigt, märks direkt att dom blir livligare efter.
#30 - 30 november 2005 12:12
Vi har ett ganska så mjukt vatten här så jag vet inte om jag vågar ta risken att sluta med bikarbonat. Fast o andra sidan så får jag ju leva med ovissheten att inte veta :)

Får se hur det blir nu när jag får hem en hög med kalksten och kan bygga gott om gömställen.
#31 - 30 november 2005 12:50
Sort

Lite sent kanske, men en inredning som jag haft i malawikar innan är svart aquael bakgrund, svart grus och kolsten. Väldigt enhetligt och framhäver fiskarnas färger på ett väldigt bra sätt. Kanske inte så biotopriktigt visserligen, men det är ju å andra sidan inte kalksten heller.
#32 - 30 november 2005 14:00
hehe... Inte direkt :) Men, smaken är som baken :)
Får helt enkelt prova sig fram lite.
#33 - 8 december 2005 23:51
Ursäkta mig men vad är det för sand/grus du har i karet?
Är det rådasand/grus?
Är det ljuset som gör att det ser så ljust ut eller är det ljust? Har tittat på din hemsida och där har du råda och det är mörkare. . .

Mvh
#34 - 8 december 2005 23:56
Det är Råda av två olika storlekar. 0.33mm och 0.8-1.2mm. Den mindre är lite ljusare.
#35 - 9 december 2005 00:26
http://i24.photobucket.com/albums/c40/sacha-/Bild025.jpg

så blev mitt kar inrett med kalksten... Rätt ok..Dock inte fulländat... :p
#36 - 9 december 2005 00:30
NAjs...! Måste få tag i stora kalkstenar snabbt! Sugen på att få till det!
#37 - 21 december 2005 21:49
Stora stenar som liknar engelsk sjö sten skulle vara snyggt,letar efter sådana själv.
#38 - 21 december 2005 22:55
hej! har själv tänkt mig o starta ett malawi kar. vbet inte om ja ska ha de i mitt muvarande kar eller om ja ska köpa ett annat. fick väldigt massa bra tips i alla fall i den här tråden, tack för de :) nån som vet förresten vad för stenar som finns i malawi sjön?

mvh Andreas
#39 - 5 januari 2006 20:12
Hej
Har tittat lite här i denna tråden för jag ska själv starta ett malawikar. På bilden
http://hem.passagen.se/mixe/DSC00039.JPG är det ett Juwel Rio 240 liter med en BTN. Rocky Juwel bakgrund som jag silikonade fast igår. Idag var jag och grabben ute och hämtade sten i en bäck. Riktigt slitigt och knacka hål på isen med hammare och leta sten. Sedan körde vi hem en hel pulka full.
Nu är det tvättat och har stått i kokande vatten. Nu ska jag in och tvätta sanden. Jag är ganska nöjd med hur det ser ut nu. Får se när sand och vatten kommer i.
Hur går det för Gimbo? Har du hittat några bra stenar?
Bilagor:
#40 - 5 januari 2006 21:36
Ser fint ut visa bilder när du är färdig med ditt underverk.
#41 - 6 januari 2006 10:35
[QUOTE=makrillen]Hej
Har tittat lite här i denna tråden för jag ska själv starta ett malawikar. På bilden
http://hem.passagen.se/mixe/DSC00039.JPG är det ett Juwel Rio 240 liter med en BTN. Rocky Juwel bakgrund som jag silikonade fast igår. Idag var jag och grabben ute och hämtade sten i en bäck. Riktigt slitigt och knacka hål på isen med hammare och leta sten. Sedan körde vi hem en hel pulka full.
Nu är det tvättat och har stått i kokande vatten. Nu ska jag in och tvätta sanden. Jag är ganska nöjd med hur det ser ut nu. Får se när sand och vatten kommer i.
Hur går det för Gimbo? Har du hittat några bra stenar?[/QUOTE]

Av bilden så ser det riktigt fint ut! Själv så har det stått stilla helt för mig i vinter vad det gäller inredning. Det är mycket pga att det ligger snö och is :) Som det ser ut så kommer jag att tita ut igen framåt april. :)
#42 - 3 februari 2011 21:33
Bygg din egen bakgrund vet jag. Tog två frigolitskivor. Skar ut önskad effekt i mitt fall sten. Blåste över med värmepistol. Böpte blästersand som jag hällde över efter att ha målat med husfix. Resultatet blev ok för en kostnad av 400 kr till 500 kar. Vill du ha inspiration så kan du kolla in alla filmer på youtube om malawisjön. Mvh MJ
#43 - 3 februari 2011 21:59
JEM. tråden är 5 år gammal. TS är förmodligen klar med karet.

Annons