Inredningsförslag?

#1 - 19 februari 2006 15:35
Hej, Har hängt runt i ert suvären forum ett tag och läst till mig en massa fakta. Men saken är den att jag skulle vilja få mitt akvarium snyggare inrett. Så jag behöver ideer:)

Som det är nu består det av en hemmagjord bakgrund, några stenar och lite olika växter. Känns väldigt tomt och lågt.

Måtten på akvariumet är B 1,5 m, H 50 cm och D 50 cm, alltså 375 l.

Fiskbeståndet består av 1 st papegojfisk, 1 st gibbceps, 1 st anistrus, 3 pansamalar, 2 st pictusmalar, 1 st Eldstjärt, 2 St botia, 1 st Guramin, 2 st Siamesiska algätare, 2 st palettciklider och 3 st Skalare.

Växterna är Anubias, Vattenpest, Tjockblad och en växt låg växt jag inte vet namnet på. Botten består av sand.

Värden i vattnet vet jag inte, har haft igång detta akvariumet i över 2 år och förra i ca 2 år och jag har fortfarande min förstköpta fisk i liv så jag tror det bara bli värre om man ska börja laborera med värdena.

Så ni kunninga akvariumägare där ute. Ge mig ideer, förslag och gärna bilder på era egna om det är något ni speciellt ni är stolta över.

Mvh Patrik:D
#2 - 19 februari 2006 15:38
det finns en tråd som heter" hur ser ditt akvarium ut" eller nåt liknande. där finns de massor med bilder på akvarium.
#3 - 19 februari 2006 23:36
På dessa två sidor finns en hel del bilder på växtkar:
http://www.aquabotanic.com/gallery.htm
http://www.pbase.com/plantella
#4 - 20 februari 2006 01:23
ett gäng höga växter och en lång spretig rot kanske kan va nåt
#5 - 20 februari 2006 08:17
ett tips är ju att ha nån riktigt stor rot och stora stenar och plantera låga växter omkring grejerna så att dem sticker upp ur växtligheten...och binda fast nån växt på tex roten och nån sten som får växa fast, då får du snygga nivåskillnader och inte så där platt som det ibland kan bli! bara fantasin sätter gränserna....
#6 - 20 februari 2006 16:43
om man binder fast växter på rötter, är det bara att ta fiskelina coh knyta fast dom med?
#7 - 20 februari 2006 16:45
Ja det funkar fint. Sen när rötterna på växten har fått fäste kan man ta bort linan.
#8 - 20 februari 2006 18:20
Många förslag... Suveränt:) Hittade nätsidan www.firren.com där man kunde köpa växter och tillbehör. Är det någon som har testat att köpa där ifrån?
Beställde lite olika växter iallafall. Sten och rötter får jag köpa i affären eller hitta i naturen.

Patrik
#9 - 20 februari 2006 23:11
Av princip köper jag aldrig på nätet... för jag vill sponsra vanliga butiker, för tänk så tråkigt om dem skulle försvinna eller bara sälja fisk (fast det kanske snart också finns på nätet) butiken jag handlar är bara några kronor dyrare och det tjänar jag ändå in på fraktkostnaden! och så kan man granska innan man köper...
Bilagor:
#10 - 21 februari 2006 17:09
Jag stöder ändå inte min lokala handlare pga av för litet utbud. Men testar man inte får man ju aldrig reda på om det är bra/dåligt där....

Annons