Inredningen klar...

#1 - 11 januari 2008 13:15
Då var inredningen i min 180litare klar. (Om ingen visar sig ha några akuta åsikter om något som behöver ändras, vill säga... )
http://i234.photobucket.com/albums/ee211/Troll_Angwi/Aquaria/080111004.jpg
http://i234.photobucket.com/albums/ee211/Troll_Angwi/Aquaria/080111001.jpg

Nu till vad som ska vara däri...
Jag tänkte stoppa ner några Anubias och Vallisneria framöver (t ex när jag vattenfyllt akvariet :D), sen får vi se om framtida invånare sliter dom i stycken.
Vilka fiskar skulle passa bra häri?
Från början tänkte jag Hongi Red top och Golden, men jag börjar bli lite öppen för tanganyikaciklider också... Skulle ju se rätt så trefligt ut med några jullar och en koloni snäcklekare (ocellatus).

Ni som kan era saker, kom med förslag på lagom uppsättningar fisk... gärna "lätta" fiskar, eftersom detta är första afrikaburken för mig.
#2 - 11 januari 2008 14:33
det var riktigt snyggt faktiskt :)...hur många liter är akvariet på?
#3 - 11 januari 2008 15:24
Några stenblock till på vänstra högen så blir det perfekt (imo), men det är riktigt snyggt nu också :)
#4 - 11 januari 2008 15:40
macke_fisk skrev:
det var riktigt snyggt faktiskt :)...hur många liter är akvariet på?

Som det står på första raden: 180 liter

Öronräv skrev:
Några stenblock till på vänstra högen så blir det perfekt (imo), men det är riktigt snyggt nu också :)

Jo, det ser ut att behövas lite mer sten där... dock är all min sten slut. Får se om jag kanske lootar päronens trädgård igen nästa gång jag är där..
Förutsatt att det inte dyker upp nåt liknande i nån akvarieaffär snart framöver.. tror det kan se lite skevt ut med hålsten eller liknande ovanpå.
#5 - 11 januari 2008 19:03
Ingen som har några ideer om vad som kunde bo däri? *otålig som en skitunge på julafton*:D
#7 - 12 januari 2008 19:43
ser riktigt bra ut:D
#8 - 12 januari 2008 19:44
Det ser riktigt trevligt ut måste jag säga!
#9 - 12 januari 2008 20:32
Tack tack!
Jag är nöjd, må jag säga. Hade lite "second thoughts" dagen innan stenarna åkte i, höll på att ångra mig och göra SA/CA av alltihop... men det blev bra så här ändå.

Nå, ingen som har några förslag om framtida invånare? Malawi eller Tanganyika? Fritt slagfält för förslag.
#10 - 13 januari 2008 12:06
Vill du ha färg, så gå på malawi. Vill du ha annorlunda beteenden, gå på tanganyika.

Golden tycker jag är given i varje malawiakvarium. Sedan kan du ha lite vad du vill...golden + maingano är snyggt som attan, men då ska du inte ha andra fiskar som påminner om maingano i teckning. De är rätt aggressiva, nämligen. Annars finns ju acei, rostciklid och mycket annat att spana på. :)
#11 - 13 januari 2008 12:21
Blir det malawi så blir det nog max två arter + eventuellt ancistrus...
Vilka tanganyikaner skulle du rekommendera då?
#12 - 13 januari 2008 12:42
[quote=Trollsvans;1074067]Som det står på första raden: 180 liter.quote]

shit...dum jag är som inte läser riktigt..sry.
#13 - 27 januari 2008 17:16
Sådär, invånare införskaffade, installerade, och klara.
Blev Maingano och Golden, sex st av vardera, i fördelningen jag HOPPAS är på 1+5. Dom är bara 5-7 cm än så länge, så det lär jag väl upptäcka framöver.

Några av mainganosarna simmar i cirklar runt varandra. Är det revirhävdning, eller ren tristess? Eller är dom verkligen stora nog att börja snuska sig?

http://i234.photobucket.com/albums/ee211/Troll_Angwi/Aquaria/080127004.jpg
Helhetsbild på akvariet. (ja, hålstenen ser hemskt vit och fin ut, men den är bara några dagar gammal... hoppas att algerna sätter sig på den rätt så snabbt framöver)
Diverse bilder på fisk:
http://i234.photobucket.com/albums/ee211/Troll_Angwi/Aquaria/080127001.jpg
http://i234.photobucket.com/albums/ee211/Troll_Angwi/Aquaria/080125028.jpg
http://i234.photobucket.com/albums/ee211/Troll_Angwi/Aquaria/080125014.jpg
#14 - 27 januari 2008 17:26
Verkligen jättefint!! :)
#15 - 27 januari 2008 18:24
skitsnyggt akvarium =)
#16 - 28 januari 2008 08:35
::applåder::
Du har verkligen lyckats Trollsvans :D
Jag formligen älskar stengrottorna, vill ha vill ha :D
#17 - 28 januari 2008 08:55
Tack tack allihopa!
Surinam:
Det är bara att skaffa ölandskalksten, eller vad det nu kan tänkas vara. Lootade lite i föräldrarnas trädgård :D.
Det BORDE finnas på nån byggmarknad eller trädgårdsmarknad, det används ju att lägga gångar och uteplatser med. Skitenkelt att dela i lagom bitar, stenen är lite som skiffer, det ligger i plattor, lager på lager, så den delar sig väldigt bra. Huggmejsel, hammare, och skyddsglasögon är allt man behöver.

Jag behöver dessutom mer sten... dom där 25 kilona ser rätt så mesiga ut, jag hade nästan förväntat mig att få sten över.

Ingen som har några teorier om det där med att firrarna jagar varandra i små cirklar? Revirstrider eller snuskerier?
#18 - 28 januari 2008 09:20
ren porr
#19 - 28 januari 2008 09:24
Mycket snyggt, du kommer nog att få samma "problem" som jag, FÖR mycket yngel som gömmer sej i alla hål, men som sagt jättefint.
MVH/kkk
#20 - 28 januari 2008 09:47
Jag räknar med att om det blir snuskerier, så kommer ynglena gå samma öde till mötes som i det lilla akvariet (platy och ciklider): mat till andra fiskar.
Jag tänkte låta naturen ha sin gång, dom som klarar sig klarar sig, och resten blir fiskmat.
Jag väntar nog ett tag innan jag börjar med yngelakvarium och artemia (mest pga platsbrist)
#21 - 28 januari 2008 10:21
Du tänker som jag, inget intresse för odling för tillfället.
Ja ghar ju tom startat räkkar för att ge överflödiga räkyngel till cikliderna :D är jag barbarisk då?
#22 - 28 januari 2008 11:51
Klart man vill att dom ska yngla av sig, det är väl en av charmgrejerna med ciklider över huvud taget.
Men däremot vete tusan hur mycket kraft man ska lägga på det, det är inte direkt så jag tänker bli kommersiell odlare.
Jag har inte heller plats att sätta upp speciella yngelburkar där dom kan växa till sig, iallafall inte i dagsläget (med totalt 260 liter akvarier och 1200 liter terrarier, så blir det lite tight...)

Och att mata fiskar med andra fiskar är inte särskilt barbariskt. Det är att låta naturen ha sin gång, även om det kanske inte är så mycket "natur" i ett akvarium..
#23 - 29 januari 2008 18:29
trollsvans vad har du för bakgrund?

var det ölandsklaksten du hade i?

mycket fint kar :D
#24 - 29 januari 2008 19:14
BTN Slimline (vit), med två "filterhörn" (ett för filter, ett lite mindre för värmare och extra cirkulation).
Tja, nån form av kalksten iallafall, om det är faxe/gutekalk eller ölandskalksten vete tusan egentligen. Norpat från föräldrarnas trädgård, som sagt.
#25 - 29 januari 2008 19:27
Alla dessa stenar, sitter dom ihop med cilokon då? är sugen på att skaffa mig tangaynika så kan vara bra att veta :)
#26 - 29 januari 2008 19:39
Nope, inte en enda sten är limmad. I och med att dom är såpass platta, så rasar dom inte lika lätt. Dessutom är dom lagda direkt på "marken" (dvs frigolit med en plastskiva över), så de kan inte undermineras av grävning.
Dom runda stenarna utgör ingen större fara heller, då det avlånga röset bara är nån decimeter högt (två-tre stenar på höjden som max), också de lagda före sanden.

Tanganyika vore inte fel heller, men jag har andra projekt som kommer få gå lååångt före i kön, om vi säger så. Platsbrist = prioritera.

Annons