Inredning, Vad kan göras snyggare?

#1 - 1 februari 2006 13:32
Har försökt fått till nått snyggt och tycker jag lyckats ganska bra som det är nu, men kollar man på alla andra akvarium brukar det vara typ två stenar och en rot, och av någon anledning blir det hur snyggt som helst. Det som förvånar mig mest är väll om man kollar i artbeskrivningar står det att dom flesta fiskar vill ha gömställen och det är väll det som jag försöker ge med en massa saker i karet. Men vad tycker ni man kan förbättra?

Sorry om bilderna är stora
alla ligger runt 650k

EDIT
Nu funkar alla bilder

Hela

Vänster

Mitten

Höger
#2 - 1 februari 2006 13:36
Högre växter
Ytväxter

kanske bygga upp ett större stenrös i bakgrunden eller ordna en annan täckande bakgrund
#3 - 1 februari 2006 13:40
Jag hade försökt att dölja tekniska prylar så som filter och doppvärmare...
Bilagor:
#4 - 1 februari 2006 13:42
ptja om du inte tänker vara petnogga kan du definitivt täcka för pumpen med vallisnerior ja hadde försökt sätta ihop svärdplantorna mera i en klump och sen massa lägre växter runt om (ex cryptocoryner) som sprider sig runt nästan hela karet.
sen hadde jag försökt få tag i högre rötter som en kontrast och antagligen ett stort stenrös med kanske javamossa och nån växt som kan växa på sten.

btw eftersom du har oscar ciklider (ser ut så iallafall) kanske du vill välja en robustare inredning som dom inte kan pajja
#5 - 1 februari 2006 13:45
Ett par maffiga mopanin rötter storlek XXL!
De känns väldigt plotrigt så du borde kanske skapa lite gruperingar som balanserar upp de hela och skapar lite linjer.
Ofta så får man ett behagligare kar om man har några fokuspunkter som sen framhäver detaljer...
Växterna skulle nog behöva lite näring (om du tänker ha kvar dom?)
#6 - 1 februari 2006 15:52
När det gäller inredning så tycker jag huvudregeln ofta är "go all out" samt att man bör ha ett bra blickfång. Ska du ha rötter i, så ha en riktigt jäkla snorstor rot. Ska du ha stenar så bygg upp ett jätteröse ända upp till ytan, eller ha i en bautasten. Ska du ha växter, så ha myyycket växter. Och inte massa plotter som nixon säger. Hellre mycket av få grejer, än massa småplotter.

Sen kan ju sparsmakat vara snyggt, men då måste man verkligen veta vad man håller på med. Typ såhär:

http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=1100
#7 - 1 februari 2006 16:08
Ja, smaken är som baken...

Personligen kan tycker jag det är vackert med vallisnerior på kortsidorna, det ger höjd och liksom en inramning. Du har fina stenar, dessa skulle passa bra i ett röse i mitten av karet, kanske även någon stor solitärväxt t ex Aponogeton ulvaceus. Rötterna kunde kanske stå över till någon annan framtida inredning.
#8 - 1 februari 2006 19:56
[quote=muppins]Jag hade försökt att dölja tekniska prylar så som filter och doppvärmare...[/quote]

Håller med precis där.. Tycker karet är fint.. stilrent å så.. Inte massa plotter.. Men försök att fixa nått med filtrena å värmaren.. Särskilt den som hänger på sniskan på vänstersidan sett framifrån :p
#9 - 2 februari 2006 09:09
Vad är det för sand?
#10 - 2 februari 2006 12:31
Mera växter!

Du kanske borde skaffa dig mer växter. Vissa nybörjarväxter kan tyckas vara fula, men dom är väldigt fina och ganska billiga ochså. Jag rekomenderar några växter från Ludwigia-släktet., t.ex sumpludwigian. Av den sorten finns ochså en röd variant som lyser upp bra och ger betraktaren nått fint att titta på.

Det finns ochså en växer växt från Myriophyllom-släktet som heter tusenbladet. Det är en själkväxt med massor av fina blad som ger dekorativ effekt om de planteras i en liten dunge.

Lycka till! [:-162]
#11 - 2 februari 2006 13:07
Tycker ditt kar är jättesnyggt som det är! Men som sagt, kanske nåt lite större som blir ett "blickfång" nånstans skulle göra det ännu snyggare :)

Tänkte vara lite fräck och låna din tråd, behöver själv förslag på förbättringar till mitt 240-liters sällskapsakvarium...
Bilden högst upp till vänster är nyast.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=430247&gid=546347

Är ganska nystartat (3 månader) så det är inte färdiginrett än.
Slöjstjärtarna ska jag skänka bort, så det kommer vara gurami och några mindre stimfiskar i karet.
#12 - 2 februari 2006 15:11
[quote=akan]Vad är det för sand?[/quote]

Kör med blästersnad från biltema. Är runt 65kg just nu. 50Kg 0.2-1.0mm och runt 15kg 0.1-0.8mm.
Den finkorninga var lite för finkorning så jag fick en massa sandstormar i vänstra hörnet, lät det vara så i 4 dagar så var det tomt på sand där. :)
#13 - 2 februari 2006 20:54
Till er båda: Prova med att köpa lite grövre sand / grus och lägga på blästersanden... Gärna runt stenarna och växterna.. Ger rätt bra effekt.. Ser lite mer naturligt ut då det sällan är rena sandstränder där fiskarna är..
#14 - 2 februari 2006 22:14
Ja jag får väl lägga in en liten bild nu med.. Jag är iofs ganska så nöjjd själv (vilket ibland är huvudsaken) men är alltid mottaglig för tipps..

http://i24.photobucket.com/albums/c40/sacha-/Tanganyikafranvanster.jpg
#15 - 3 februari 2006 12:41
sacha - Jätte snyggt inrett!
Kan bli så himla fint med bara stenar, men då ska det vara rejält! :D
#16 - 3 februari 2006 12:56
[quote=sacha]Ja jag får väl lägga in en liten bild nu med.. Jag är iofs ganska så nöjjd själv (vilket ibland är huvudsaken) men är alltid mottaglig för tipps..

http://i24.photobucket.com/albums/c40/sacha-/Tanganyikafranvanster.jpg[/quote]

mitt tips är att inte blanda för många olika stensorter/färger. har man en högst två olika stensorter får man ett mer harmoniskt intryck...

men det är ju bara vad jag tycker...
#17 - 3 februari 2006 15:35
Hehe. Se där vad bra det blev när du tog i ordentligt och gjorde ett jätteröse! :) Härligt!
#18 - 3 februari 2006 16:05
eftersom du har sånt fint botten matrial och ganska stora ciklider så skulle jag nog nöja mej som det va, kanske köpa in lite fler rubusta växter. Men om allt får tid att ta sej så tror jag att det blir kanon, för på något kontigt sätt så har tiden en tendens att få karet att bli på sitt eget sätt. Lycka till
#19 - 4 februari 2006 23:03
[quote=smurfmats]mitt tips är att inte blanda för många olika stensorter/färger. har man en högst två olika stensorter får man ett mer harmoniskt intryck...

men det är ju bara vad jag tycker...[/quote]

Jag har faktiskt bara 2sorter.. grå/röd kalksten.. Tycker du ja ska hålla mej ännu mer inom samma nyans...

Jag stämmer nämligen i ditt påstående att man inte ska blanda för att få harmoni... Tackar för övriga synpunkter...
#20 - 4 februari 2006 23:05
[quote=fichi]eftersom du har sånt fint botten matrial och ganska stora ciklider så skulle jag nog nöja mej som det va, kanske köpa in lite fler rubusta växter. Men om allt får tid att ta sej så tror jag att det blir kanon, för på något kontigt sätt så har tiden en tendens att få karet att bli på sitt eget sätt. Lycka till[/quote]

Instämmer här med.. Har haft karet igång i 3-4mån å lika många inredningar.. typ :p

Svårt att bli helt nöjjd..
#21 - 4 februari 2006 23:18
Om du hade velat anväända det du har nu,hade jag klumpat ihop rötterna och stenarna på ett ställe, planetart växtrena bland dem om kanske någon runt om.
#22 - 8 februari 2006 02:33
[quote=Elina]Tycker ditt kar är jättesnyggt som det är! Men som sagt, kanske nåt lite större som blir ett "blickfång" nånstans skulle göra det ännu snyggare :)

Tänkte vara lite fräck och låna din tråd, behöver själv förslag på förbättringar till mitt 240-liters sällskapsakvarium...
Bilden högst upp till vänster är nyast.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=430247&gid=546347

Är ganska nystartat (3 månader) så det är inte färdiginrett än.
Slöjstjärtarna ska jag skänka bort, så det kommer vara gurami och några mindre stimfiskar i karet.[/quote]skit fina rötter o stenar...men jag är övertygad om att dem skulle göra sig bättre om du placerade allt i mitten istället för kanterna

Annons