inredning till yngel akvarium

#1 - 3 mars 2007 19:20
Hej jag har ett yngel akvarium på 8.57 L! jag har köpt engelskt grus men i det kom det mycket sån där som gör hela akvariet suddigt! nu har det lagt sig men om man rör bottnen åker lite av det upp. (eller inte lite kanske) Skulle det vara farligt att ha en sån vit mal där?? och skulle den äta upp ynglena?? :confused: och kan ni några tips om hur jag ska inreda det? *tack på förhand*

#2 - 3 mars 2007 19:39
Du ska bara ha yngel i.å en ampullari i eller några små körsbärs räkor.inget mer.
#3 - 3 mars 2007 19:49
kan körsbärs räkororna och ampullari leva ihopa då? :) och är det där dammet eller vad det nu är skadligt för ynglena? och hjälp gärna med inredningen
#4 - 3 mars 2007 19:51
Ampullaria och körsbär fungerar.Ynglen fungerar där med.men skaffat ett större kar på minst 15 l så blir de lite mer plats.
#5 - 3 mars 2007 19:55
har du lagt ner yngel än? annars är det ju bara att tömma det lilla karet så slipper du det dammiga vattnet...
#6 - 3 mars 2007 20:07
asså jag har inte lagt ner yngelna än men jag tror dammet börgar försvinna!.... jag vill gärna skaffa körsbärsräkor men du manar alltså att dom inte äter upp ynglena?? :) skulle två st sånna där räkor få plats i mitt 8.57 L akvarium? (bara två) ;)
#7 - 3 mars 2007 20:12
du får ha mer minst 5 i de tycker jag
#8 - 3 mars 2007 20:18
ok men dom äter inte upp ynglena??
#9 - 3 mars 2007 20:59
nej det gör dem inte. dock så kommer du få byta vatten väldigt ofta i sånt litet kar...
#10 - 4 mars 2007 08:47
ja jag vet.. hur ofta? två/en gång i veckan? skriv gärna vilka växter körsbärs räkorna gillar att leva bland!
#11 - 4 mars 2007 08:49
har du läst artbeskrivningen jag postade i din andra tråd om räkorna? där står det ett par exempel på växter...

vet inte hur ofta du ska byta vatten, beror ju på hur mycket fisk samt hur bra filter du har... men två ggr i veckan skulle jag sikta på...
#12 - 4 mars 2007 08:52
hur ska du lösa syreförsörjningen/cirkulationen?
i ett sånt litet kar får du göra dagliga vattenbyten.
#13 - 4 mars 2007 08:53
5 cherrys? den ska leva i stim så som amnao räkan med minst 10 individer.
#14 - 4 mars 2007 08:58
jag ska nog köpa 5 st till en börgan! det är ju bara ett 8.57 liters kar! Jag har en pump som syre försörjning! det ska bli lite svårt när vi ska åka på semester med fyra matburkar den som sköter det kommer ju ha det gangska svårt att komma ihåg :D;);):)
#15 - 4 mars 2007 09:15
man skriver postit lappar å sätter på karet till den som kommer;) där står skötselråd och matdosering.
syrepump är värdelöst så vida du inte får sån kraft att den cirkulerar vattenytan och med tanke på burkens stl så finns risken att du får strömt vatten. det viktigaste är alltså inte syre utan cirkulation.
så i det stora hela kan du skita i syrepumpen och byta 2 L vatten dagligen istället. det syre räkorna behöver får dom med i det nya vattnet och du får en cirkulation genom att hälla i vattnet. så om du "skvimplar" vatten ytan på morgonen och sen byter en del vatten på kvällen så räcker det.
tänk oxå på att ett sånt litet kar blir skitigt och får snabbt skyhöga nitrit värden.
en annan tänkvärd sak är att 5 cherrys välldigt snabbt blir 40 som blir 80 som blir enormt många...... cherrys är räkornas guppy;)
kolla runt bland räkbeskrivningar för vill du inte ha cherry invasion så finns det massa andra roliga räkor som inte förökar sej som duracellkaniner.
:D
#16 - 4 mars 2007 14:40
Med ett yngelkar på 8l dvs en saftkaraff så lär du byta vatten varje dag..
Efter ca 3-4 V har dina yngel vuxit ur de karet o du måste skaffa ett större ...

Bättre o ha bättre gömställen i ditt stora o låta dom växa upp där istället.
Yngel e kul men ett helvete o bli av med ... dock biligt foder :P
#17 - 4 mars 2007 15:05
okej men när mina yngel har blivit stora ska jag ha dom i mitt vabliga akvarium.. yngel akvariumet är bara en tillfällig graj så det är somm ett räk akvarium istället! ^^:):D
#18 - 4 mars 2007 19:09
har nu sattit på pumpen.. den är ganska stark och vatten ytan rör sig i cirklar för fullt! är det bra ellr dåligt?? :):(
#19 - 4 mars 2007 20:19
jag prova att ta en pärla och sticka i en sytråd och tog ner den i akvariummet och det var jätte stort tryck i hela akvariummet (strömt) så hela pärlan flängde runder hit och dit och man kan inte sänka ner tycket på pumpen hellr! :(:(:(:( hur ska jag göra???
#20 - 4 mars 2007 21:23
MEN var ju det JAG sa tidigare, du kan inte ha en syrepump i ett sånt litet kar.......
läser du öht vad man skriver eller?
#21 - 5 mars 2007 06:05
JOOO :mad: så klart jag gör!!!!! men jag kanske hadde glömt det! skika en sån länk till någon försäljning av den där cirkulatjions grajset för jag hittar nada
#22 - 5 mars 2007 07:10
tror inte du finns på länk.........
som jag sa....... du får cirkulera vattnet själv.
blaska ytan på morgonen och vattenbyte på kvällen.

ska jag va ärlig så annser jag att när karet är så litet att du får orkan i det så ska man inte skaffa permanenta innevånare och när man *harkel* inte klarar av att ta till sej info så kanske man ska vänta ett tag med att skaffa djur.
#23 - 5 mars 2007 19:12
VAA??? :mad: du jag har två kaniner nu ska få en till i helgen och då har jag hatt 7 totalt!! :mad: och du vet inget om mig + att vi har två katter (har hatt typ 30) och jag har guldfiskar och två akvarium! :mad: så du ska inte säga en ända sak som att jag inte kan ta hand om mina djur! i vår familj sen vi skaffade djur har bara två dött (om man inte räknar GAMLA fikar) :mad:
#24 - 5 mars 2007 19:15
till er andra: jag har presis köpt en pump som passar perfekt till yngel akvarium :):D det är ganska fint i det nu.. några fina växter i mitten och längst bak och en i sidan med en kruka och en snäcka på mitten, bak.. mittemällan dom två! :p:) visst att pumpen låter lite men det står jag ut med! :):D
#25 - 6 mars 2007 17:30
nu simmar det små sötisar i det! :) (L) dom verkar trivas bra! :D men oj vad små de ser ut gemför med akvariet! (ynglena) :D dom e som små prickar ellr nått! :) och snart kommer det mer så mar ser att faktiskt nått simmar där! :p min svärdbärare hona är inne i yngel karet för att hon är ganska tjock ! :D:D det ska bli så spännande för det är första gången jag får svärdbärare yngel! :D:D:) kan guppy yngel och svärdbärar yngel leva ihopa? :)
#26 - 17 mars 2007 14:28
HJJÄÄÄLLLPPPPP!! asså jag har fått sniglar i det nu!! dom kanske kom från växterna men jag upptäckte 1 så jag tog bort den till ett annat akvarium med sniglar för att jag inte ville att dom skulle dö (djur älskare) men efter 1 ellr 2 dagar fanns det en till och det kommer säkert mera!! hur ska jag göra???
#27 - 17 mars 2007 14:35
Jag skulle inte heller ha pump i ett sådant litet "akvarium"
#28 - 17 mars 2007 14:38
Amanda321 skrev:
HJJÄÄÄLLLPPPPP!! asså jag har fått sniglar i det nu!! dom kanske kom från växterna men jag upptäckte 1 så jag tog bort den till ett annat akvarium med sniglar för att jag inte ville att dom skulle dö (djur älskare) men efter 1 ellr 2 dagar fanns det en till och det kommer säkert mera!! hur ska jag göra???

Jag skulle plocka bort de sniglarna som jag såg, om man vill bli helt av med sniglarna så är det nog att koka gruset och noggrant skölja alla växter men det kan du ju inte göra i ett yngelkar:confused:
#29 - 17 mars 2007 14:39
Amanda321 skrev:
nu simmar det små sötisar i det! :) (L) dom verkar trivas bra! :D men oj vad små de ser ut gemför med akvariet! (ynglena) :D dom e som små prickar ellr nått! :) och snart kommer det mer så mar ser att faktiskt nått simmar där! :p min svärdbärare hona är inne i yngel karet för att hon är ganska tjock ! :D:D det ska bli så spännande för det är första gången jag får svärdbärare yngel! :D:D:) kan guppy yngel och svärdbärar yngel leva ihopa? :)

De kan växa upp tillsammans!
#30 - 17 mars 2007 14:44
ok men jag vill inte skada sniglarna! ska kanske ha ett putte akvarium ändast för dom sniglarna som jag hittar :p :D
#31 - 17 mars 2007 14:46
Amanda321 skrev:
ok men jag vill inte skada sniglarna! ska kanske ha ett putte akvarium ändast för dom sniglarna som jag hittar :p :D

Det kommer att bli överfullt ganska så snabbt:confused:
#32 - 18 mars 2007 10:54
kanske det......

Annons