Inredning till Tanganyika akvarie

#1 - 23 maj 2007 20:33
Hej.

Någon som har förslag på inredning i ett tanganyika akvarie. Vilket bottenmaterial är bäst att använda sig av (i klippbiotopen)?
#2 - 24 maj 2007 14:04
det beror på vad du ska ha för fiskar. Jag kör med rådasand i ett kar och blästersand i ett annat, tycker blästersanden funkar bäst.
#3 - 24 maj 2007 20:02
Jag har sand som jag hämtat från stranden, funkar kanon
#4 - 26 maj 2007 18:45
vilket filter är bäst att använda sig av då, [FONT='Times New Roman'][FONT=Verdana][SIZE=2]bottenfilter, innerfilter eller ytterfilter[/SIZE][/FONT][/FONT]? vilket rening är bäst att använda sig av [FONT='Times New Roman'][FONT=Verdana][SIZE=2]mekanisk, biologisk eller kemisk? [/SIZE][/FONT][/FONT]
#5 - 26 maj 2007 19:17
Det där med vilket filter du ska ha beror ju på vad ska ha för fiskar om ska ha sk sandlekare så ska du inte ha ett bottenfilter jag kör själv med ytterfilter som är min favorit..... ... jag tycker du ska köra på ett bra ytterfilter för med ytterfilter slipper du ha ett filter i karet som tar upp en massa plats och som inte altid är jätte lätt att gömma och då blir det lite tråkigt när man ser en pump mitt i det fina akvariet
#6 - 26 maj 2007 20:41
Hanna88 skrev:
vilket filter är bäst att använda sig av då, [FONT=Times New Roman][FONT=Verdana][SIZE=2]bottenfilter, innerfilter eller ytterfilter[/SIZE][/FONT][/FONT]? vilket rening är bäst att använda sig av [FONT=Times New Roman][FONT=Verdana][SIZE=2]mekanisk, biologisk eller kemisk? [/SIZE][/FONT][/FONT]

Du bör ha både mekanisk och biologisk rening vilket dom flesta filter klarar. vad du menar med kemisk rening förstår jag inte riktigt.

Bäst är ytterfilter pga den stora filtervolymen, bra biologiskt och mekanisk rening.

Det går även med innerfilter men dom är lite sämre biologiskt pga liten filtervolym,väljer du ett sånt bör du köpa ett som är överdimensionerat.

Bottenfilter kan jag ej utala mig om, har ingen erfarenhet av dessa.

Vad du bör välja beror mest på hur stort akvarium du tänkt dig och hur mycket fisk du ska ha.

Annons