Inredning till scalarer och fjärilsciklider

#1 - 10 juli 2013 13:44
Hej nu så har jag hämtat mitt nya 260 liters kar och ska ha scalarer och fjärilsciklider och tetror.Undrar vilken inredning jag ska ha?Och har hittat en sand som jag ska ha den är finkornig och sandfärgad och en btn amazonas slimlinen bakgrund men vet inte skälva inredningen hur jag ska ha det.:)Har ni några tips hur man kan ha det?
#2 - 10 juli 2013 14:20
Här är en länk till hur det ser ut där fjärilscichliderna lever i naturen:

" target="_blank">

Och så här bor scalare:

" target="_blank">

Kanske inget att efterlikna i detalj men en inspirationskälla.
#3 - 10 juli 2013 16:25
Haha, inget illa menat Erik, men de där videorna var ju snarare anti-inspiration till ett trevligt "aquascejpat" akvarium. =)
#4 - 10 juli 2013 16:38
Men det är ett bra exempel på att det där med att det ska vara kliniskt rent och "perfekt" är ett mänskligt påhitt :) I akvarier som innehåller lite "skit" och alger är nog de kar där yngel har störst chans att klara sig.
#5 - 10 juli 2013 16:41
Mmmm... Mikoljis fantastiska filmer har man ju njutit av mången gång!
Så, man kan konstatera att det inte går att göra i sitt kar så som i naturen.
Sedan kommer funderingar om hur man istället kan göra, hur man måste tänka utanför boxen och hur man realiserar detta och omsätter det i praktik i den slutna miljö som akvariumet bjuder, och på detta sätt optimerar för akvariegående Fjärilsciklider!
:)
#6 - 10 juli 2013 16:41
Aa jo det är sant tack för alla svar:)
#7 - 10 juli 2013 17:07
Mmmm... Mikoljis fantastiska filmer har man ju njutit av mången gång!

Så, man kan konstatera att det inte går att göra i sitt kar så som i naturen.

Sedan kommer funderingar om hur man istället kan göra, hur man måste tänka utanför boxen och hur man realiserar detta och omsätter det i praktik i den slutna miljö som akvariumet bjuder, och på detta sätt optimerar för akvariegående Fjärilsciklider!

Detta kommer vi att få se i ditt kommande kar Mats...längtar:).

//Inger
#8 - 10 juli 2013 17:19
Inger H skrev:
Detta kommer vi att få se i ditt kommande kar Mats...längtar:).

//Inger

Japp! Det är en av grundplanerna iallafall - och det blir en rejäl grupp!
Medan det karet kommer att (trist nog) befinna sig på planeringsstadiet ytterligare en tid skall jag, under tiden väntan har sin gång, roa mig med lite T-ciklider igen.
#9 - 10 juli 2013 19:53
Jag skulle inreda det med mycket växter och rötter / grenar
#10 - 10 juli 2013 21:22
Aa ska nog ha endå gansk mycket stenar och rötter och växter.:)tack för alla svar
#11 - 10 juli 2013 22:46
så här ser mitt ut
(lite olika scapes genom åren)
#12 - 11 juli 2013 05:52
Ååå gud vad fint:)
#13 - 11 juli 2013 06:22
Hur många stora scalarer kan man ha i mitt 260liters kar?:)
#14 - 11 juli 2013 11:19
tje en grupp på 6 st får du nog in. men om några år när de växt till sig så får du nog ta ner det till två. ett lekpar
#15 - 11 juli 2013 13:22
Jag har haft ett 240 Liters Juwel för flera år sedan. Hade 4 vuxna Scalarer, 2 par. De höll till i varsin ände av karet. Det fungerade alldeles utmärkt för mig. Övriga fiskar i det karet var ett par kurvciklider, någa Corrydoras, Rödmunstetror och dolkstickstetror

Annons