inredning till malawiciklider?

#1 - 17 april 2006 18:41
Vilken inredning ska man ha till malawiciklider har inte bestämt vilka fiskar jag ska ha än.Karet är ett 325l hörn.Har hört att man inte ska ha vitt grus? stämmer det? och vilken inredning ska dom ha.:)
#2 - 17 april 2006 20:06
Du kan ha vit grus om du vill ,malawiciklider bryr sig inte om färgen .
Mitt gamla malawikar ==> http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=946&cat=500&ppuser=24809
#3 - 17 april 2006 21:01
Vad är det för sorts sand/grus du andvänder är det ciklidgrus?
#4 - 17 april 2006 21:27
Har inte malawi själv men en kompis har. Han har vanlig akvarie grus, btn bakgrund och massa lavasten så dom kan gömma sig. Han kan inte ha växter, dom blir bara uppätna.

Kan tillägga att han vill byta till blästersand, som jag har i mitt akvarium.
#5 - 17 april 2006 21:37
Hej
Första inlägget på länge :P
Jag funderar med på att skaffa 3st rödzebra, senare 3-4st golden.
Skulle också vilja se lite mer bilder på malawi akvarier.
Har ni något tips på saker som man kan ha i akvariet som ynglena kan gömma sig ?

Jag tror anubias går att ha med malawi, har även sett svärdplanta men då måste den nog va rätt stor.
#6 - 18 april 2006 05:47
Hålsten ger mycket gömställen.
Bilagor:
#7 - 18 april 2006 14:27
[QUOTE=Rainbowalker]Hålsten ger mycket gömställen.[/QUOTE]

Hej
Snyggt kar, vad är det blåa du lagt i som bakgrund? Funderar på att lägga antingen blått eller svart. Vad brukar hålsten kosta ungefär?
#8 - 18 april 2006 17:40
Tack. Det är bara vanlig blå bakgrund som finns på metervara...men den börjar lossna lite nu så ja ska limma om det. Bakgrunden är svart på den. Funderar på att vända på den.

På sista bilden på min sida så är det samma vakgrund men ej fastlimmad...då blir den mörkblå.

Det är lite svårt å få en bra bild på akvariet då jag har ett blått lysrör så blir bilderna mycket blåare än i verkligheten.

Ja du...ja kommer inte ihåg vad hålstenen kostar per kg..men bland dom större stenarna i mitt kar går nog på runt 200:- men de är de värt. Snyggt. å Fiskarna gillar dom!!

Jag vet inte om ja e riktigt nöjd med min inredning ännu eller placering...men firrarna blir så irro då man rumstrerar om och förstör grottorna som dom grävt :)
#9 - 18 april 2006 18:18
Hej
Ska nog lägga svart bakgrund och köpa några sådana hålstenar ser väldigt snyggt ut.

Vet du vad man kan ha för växter med dom? Funderar mest på anubias och svärdplanta...
#10 - 20 april 2006 13:00
Jag vet inte vad växterna heter, men dom jag har i mitt akvarium har ingen av fiskarna någonsin 'smakat' på i alla fall :)
#11 - 20 april 2006 13:30
Karet kommer om elva dagar.Ditt kar var verkligen snyggt ray.)
#12 - 20 april 2006 13:32
Ett malawiakvarium med hålsten, lavasten eller kolsten är enligt mig att förstöra det. Då kan man lika gärna ha engelsk sjösten och ett knippe cabomba eller hornsärv i också. :S

För mig är idealet rundslipade stora stenar från naturen samt sand och grov sand dvs 0,4 mm - 1,2 mm Rådasand. Sen kan man även blanda i lite mindre rundslipade stenare från samma ställe där man tog de stora stenarna.

Där har vi ett snyggt malawikar! =)

Och vad blir priset på det? Beroende på arean på botten så är det runt 100kr.. sanden.. stenen är ju gratis.
#13 - 23 april 2006 16:55
[quote=Robin_Hedstrom]Ett malawiakvarium med hålsten, lavasten eller kolsten är enligt mig att förstöra det. Då kan man lika gärna ha engelsk sjösten och ett knippe cabomba eller hornsärv i också. :S

För mig är idealet rundslipade stora stenar från naturen samt sand och grov sand dvs 0,4 mm - 1,2 mm Rådasand. Sen kan man även blanda i lite mindre rundslipade stenare från samma ställe där man tog de stora stenarna.

Där har vi ett snyggt malawikar! =)

Och vad blir priset på det? Beroende på arean på botten så är det runt 100kr.. sanden.. stenen är ju gratis.[/quote]

Det var precis min ide:)
#14 - 23 april 2006 16:56
I sommarstugan har vi riktigt fina naturslipade stenar om jag tar därifrån ska man koka dom först?
#15 - 23 april 2006 22:03
Koka och skrubba rent dem med en rotborste eller liknande.Du kan ju kolla på stenen om det är någon rost på den,är det rost så skulle jag skippa den.
MvH Richard
#16 - 24 april 2006 00:56
jag har rundslipade stenar och sand ju :p
http://img453.imageshack.us/my.php?image=dsc002332qq.jpg
#17 - 24 april 2006 11:55
[quote=gigardt]Koka och skrubba rent dem med en rotborste eller liknande.Du kan ju kolla på stenen om det är någon rost på den,är det rost så skulle jag skippa den.
MvH Richard[/quote]

Är det inte lite överdrivet att koka stenarna? Varför?

Fiskarna i Vänern dör inte av att det ligger lite jord eller sand på stenarna på stranden. Varför skulle våra akvariefiskar göra det?
Jag tycker det räcker att skrubba (tvätta rent) dem med varmvatten i duschen.
#18 - 24 april 2006 12:03
Efter att ha varit i Malawisjön så kan jag bara säga att det ideala är vanlig svensk sandstrandssand med rundade stenbumlingar i olika storlekar. Malawisjöns stenar ser med andra ord ut som vilken stenig strand som helst i sverige (även om det är gott om VÄLDIGT stora stenar också.
Men gå du ut till närmsta sjökant med lite större stenar 10-40cm i diameter (av den typen som Androxe visade i sin länk) och kolla...

Att man kokar stenar (och för den delen allt man plockar utifrån naturen) innan man stoppar ner det i akvariet är för att man vill ta död på parasiter och bakterier som kommer utifrån. Dessa kan vara farliga för de känsliga akvarieinvånarna...
#19 - 25 april 2006 13:29
[QUOTE=Robin_Hedstrom]Är det inte lite överdrivet att koka stenarna? Varför?

Fiskarna i Vänern dör inte av att det ligger lite jord eller sand på stenarna på stranden. Varför skulle våra akvariefiskar göra det?
Jag tycker det räcker att skrubba (tvätta rent) dem med varmvatten i duschen.[/QUOTE]

Bättre att man vet att man tagit död på allt skit och parasiter som kan finnas än att fiskar för tusentals kronor lägger sig på rygg kanske.Men om du vill riskera det så är det ju upp till dig,jag gör i vart fall det.
MvH Richard
#20 - 27 april 2006 16:48
Eftersom malawis gillar stenar och sånt så ska man väl ha frigolit i karet?Om man nu har det så hör jag läst i en annan tråd att dom kan släppa in vatten och ruttna.Kan det stämma? :/

Annons