Inredning till malawiciklider:)

#1 - 28 juni 2013 18:16
Ska börja med malawiciklider och undra vad dom ska ha för sand och inredning?:)
#2 - 28 juni 2013 18:26
JULAs blästersand är utmärkt till Malawiciklider, bra storlek på kornen för grävande och sandsilande Malawiciklider. Stenar, Malawiciklider vill ha högt PH, kalksten eller hålsten är bra ur detta avseende, men i princip vilken sten som helst fungerar (när det gäller lavasten så finns det delade meningar där vissa anser att lavasten för vass och Malawiciklider kan riva sig). Precis som hannesc skrev till dig i tidigare inlägg så är det inte så snyggt att blanda stensorter för mycket, men det är givetvis en smakfråga. För inspiration om inredning kan du gärna läsa i min och hannesc respektive trådar om våra Malawiprojekt.

EK
#3 - 28 juni 2013 18:31
Aa okej ska nog ha blästersand kanske då men var mer ute efter en svart sand:)
#4 - 28 juni 2013 19:25
Ååå gud vad fint kar.Väldigt snygt med såna stenar till den ljusa sanden:)
#5 - 28 juni 2013 20:11
Ciklidgrus är. Med väldigt fint. Hade jag till mitt malawikar. Helt vitt. Blästersand är inte vit utan sandfärgad.

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4 Beta
#6 - 28 juni 2013 20:12
Gammal film från mitt gamla malawikar

&feature=youtube_gdata_player" target="_blank">
&feature=youtube_gdata_player

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4 Beta
#7 - 28 juni 2013 20:13
Filippa.k skrev:
Aa okej ska nog ha blästersand kanske då men var mer ute efter en svart sand:)
Den svarta sanden som säljs är aluminiumsilikat och den tycker jag du ska hålla dig borta från i alla akvaristiska sammanhang, då den är giftig. När det gäller Malawi tycker jag mycket handlar om hur man belyser karet för att uppnå ett snyggt resultat, vilket inte är helt enkelt eftersom inga växter dämpar och filtrerar ljuset. Jag tycker många malawikar är på tok för starkt belysta och allt i karet bleknar då. Att använda spotlights kan ge väldigt fina effekter med en kombination av starkt belysta omtåden samtidigt som det finns dunkla vrår.:)
#8 - 29 juni 2013 06:46
Aa okej tack för alla svar ska nog gå på malawisand eller blästersand:)

Annons