Inredning till malawi

#1 - 8 maj 2008 20:20
Hej!

Nu har ja äntligen startat upp mitt 420 liters akvarium å ska bli nybörjare på malawifronten. Tar gladerligen emot bra tips! :D
Nu e de så att ja ska ha en gibbiceps bland malawina å hört att man ska ha mangroverot till malen för att den ska få i sej rätt ämne där.
Men då e jue saken de att de höjer pH-värdet som inte malawina trivs i. Funkar de å ha en liten rot till malen?
För ja har faxegrus å ska även ha hålsten så kalkhalten höjs av de. Räcker de tror ni?? :confused:
#2 - 8 maj 2008 21:55
fairyglow skrev:
Hej!

Nu har ja äntligen startat upp mitt 420 liters akvarium å ska bli nybörjare på malawifronten. Tar gladerligen emot bra tips! :D

Nu e de så att ja ska ha en gibbiceps bland malawina å hört att man ska ha mangroverot till malen för att den ska få i sej rätt ämne där.

Men då e jue saken de att de höjer pH-värdet som inte malawina trivs i. Funkar de å ha en liten rot till malen?

För ja har faxegrus å ska även ha hålsten så kalkhalten höjs av de. Räcker de tror ni?? :confused:

Tjena välkommer till Zoopet =)

Är det inte så att rötter sänker pht? I vilket fall så om du har en rot i karet som har lagon storlek så är det inga problem! Har du lite kalksten eller snäckskal i karet så höjs pht i sin tur.. Sen kan du även soom jag gör lägga i lite bikarbonat för att öka pht =)

Vad har du tänkt ha för malawi i det?
#3 - 8 maj 2008 22:05
patriksg skrev:
Tjena välkommer till Zoopet =)

Är det inte så att rötter sänker pht? I vilket fall så om du har en rot i karet som har lagon storlek så är det inga problem! Har du lite kalksten eller snäckskal i karet så höjs pht i sin tur.. Sen kan du även soom jag gör lägga i lite bikarbonat för att öka pht =)

Vad har du tänkt ha för malawi i det?

Tack!

Oj! Jo de stämmer att rötterna sänker pHt... *skämms* hehe
Inte lätt å hålla koll på allt! [:o]
Då lägger ja i en liten rot så den har nått å "gnaga" på sen..
Har faxegrus som har högt kalkhalt i sej vad ja förstod de som. Å ska även ha hålstenar me, de höjer väl pHt me både gruset å stenarna då eller har ja fel?
Bikarbonat låter lite avanserat för min del men tack för tipset iaf! :p

Nja ja vet inte riktigt vilka malawisorter ja ska ha än. Men e ute efter några snygga fäger.. Några tips?
Firefish har ja haft lite i tankarna iaf.
#4 - 9 maj 2008 04:47
Jag har ancistrus med malawi men har också en liten rot

men jag buffrar vattnet med bikarbonat .. 2msk/100l vatten

ger ett ph på 8.3-8.4 eftersom ja tar i överkanten så har inte en rot en chans o påverka ph
dock verkar malarna skita i roten helt och har även lekt ..
#5 - 9 maj 2008 11:19
Bra startfiskar är bland annat Golden (Labidochromis caerulus), Acei (Pseudotropheus sp. "Acei"), Rostciklid (Iodotropheus sprengarae), Rödzebra (Metraclimia estherae) och Kameleontciklid (Psedutrophues crabro). Det finns säkert flera, men det är mina tips. De är alla relativt snälla för att vara malawis och passar ihop med Aulunocara-arter (där "Firefish" är en framodlad sort). :)

En liten rot spelar inte någon större roll för pH:t i ett så stort akvarium, framförallt inte om man har kalksten och lägger bikarbonat i vattnet. Vad den kan göra är dock att färga vattnet.

I övrigt så gillar malawis bra fart på vattnet och gott om sten, men det verkar du redan ha koll på. :)
#6 - 9 maj 2008 13:29
Jag har ancistrus och pleco bland mina malawi, och jag har jätte mkt rötter och lite växter, fungerar bra, sänker inte ph värdet (men vattnet blir lätt lite gult :/), dock kanske man får hålla kolla :D
#7 - 9 maj 2008 21:39
Jens A. skrev:
Bra startfiskar är bland annat Golden (Labidochromis caerulus), Acei (Pseudotropheus sp. "Acei"), Rostciklid (Iodotropheus sprengarae), Rödzebra (Metraclimia estherae) och Kameleontciklid (Psedutrophues crabro). Det finns säkert flera, men det är mina tips. De är alla relativt snälla för att vara malawis och passar ihop med Aulunocara-arter (där "Firefish" är en framodlad sort). :)

En liten rot spelar inte någon större roll för pH:t i ett så stort akvarium, framförallt inte om man har kalksten och lägger bikarbonat i vattnet. Vad den kan göra är dock att färga vattnet.

I övrigt så gillar malawis bra fart på vattnet och gott om sten, men det verkar du redan ha koll på. :)

Ahhh då har ja lite å välja på me firrarna! Tack för tipsen!
Firefish vet ja om att den e framodlad men jävligt snygg ändå.. ;)
Ja gillar dock inte papegojcikliderna som e framodlade så ja e emot sånt annars... :s

Bikarbonat e ja lite försiktig me som sagt.. E ingen kemist här precis! haha
Hade inte tänkt ha så stor rot ändå å den har ja använt i ett tidigare akvarium så den färgar nog inte av sej så värst längre.

Ja fart har ja i karet me en rejäl eheimpump på 600L/H men ska ändå sätta dit en cirkulationspump i andra sidan så de blir lite mer.. :)
Hålstenar ja har beställt ida 2 lådor som skulle gå på lite över 1000-lappen så de va helt ok!

Litta koll får man ha när man ger sej in i sådan projekt! Men man kan aldrig lära sej för mycket av detta ändå så säg till om ja har missat nått!
#8 - 10 maj 2008 09:14
Visst är Firefish grymt snygg! :p

Hmm...lite mera tips: Bra växter att ha med malawis (om du nu skall ha några):
Vallisneria, Anubias (det är t o m biotopriktigt), och Crinum. :)
#9 - 10 maj 2008 21:46
Jens A. skrev:
Visst är Firefish grymt snygg! :p

Hmm...lite mera tips: Bra växter att ha med malawis (om du nu skall ha några):

Vallisneria, Anubias (det är t o m biotopriktigt), och Crinum. :)

Har satt ner några enstaka vallisineria. Den vanliga å sen den gigant.. Får se hur de blir när man har satt i stenarna sen å fått i fiskarna om ja ska behålla växterna. Eller rättare sagt om fiskarna låter växterna vara.. :)

Har köpt back to nature guide om malawi ciklider (andra utgåvan) precis. Å även L-malar den senaste boken från back to nature.. Bra å få lite skinn på näsan. :)
Ska kolla upp firrarna som e nedskrivna här å se vilka ja ska ha nu.

Ska bara göra en slamsugning i karet innan ja släpper i de första invånarna pga gruset "dammar" fortfarande när man pillar i de å kommer nog å göra de ett bra tag fram över tyvärr...
Bilagor:
#10 - 10 maj 2008 23:06
aa en extra pump får du nog skaffa om akvariet är på 420 liter och din pump pumpar 600L/H eller är jag helt ute o cyklar nu ?!
#11 - 11 maj 2008 20:55
mange016 skrev:
aa en extra pump får du nog skaffa om akvariet är på 420 liter och din pump pumpar 600L/H eller är jag helt ute o cyklar nu ?!

Jo ja antar att ja behöver de men de räcker väl me en cirkulationspump väl? Å hur pass stark ska ja ha isåfall tycker ni??
Tycker själv att min pump har bra ös i sej men ska ändå ha en cirkulationspump.
#12 - 12 maj 2008 04:35
Om jag inte har helt fel så tror jag dom ränkar att pumpen ska pumpa 3 gånger akvarievolym/H men är inte helt säker så vänta på någon som är säker på sin sak *försöker hjälpa iallafall* :P
#13 - 12 maj 2008 05:54
600l/h är lite i underkant.. Skulle Rekommendera att du skaffar en Typ powerhead på 1100l/h eller kanske en lite mindre.... det går på runt 3-400 kronor då skulle det blir bra ström i vattnet

Yay 600 inlägg :)
#14 - 12 maj 2008 06:01
mange016 skrev:
Om jag inte har helt fel så tror jag dom ränkar att pumpen ska pumpa 3 gånger akvarievolym/H men är inte helt säker så vänta på någon som är säker på sin sak *försöker hjälpa iallafall* :P

hehe ja e tacksam för all hjälpt ja kan få! :p
i djuraffären ja va i sa dom att denna skulle räcka gott å väl iaf. :confused:
men att en cirkulationspump (typ powerhead aldrig va fel å sätta in).
#15 - 12 maj 2008 06:02
600l/h är lite i underkant.. Skulle Rekommendera att du skaffar en Typ powerhead på 1100l/h eller kanske en lite mindre.... det går på runt 3-400 kronor då skulle det blir bra ström i vattnet

Yay 600 inlägg :)

aha okey men då va de inga större summor me andra ord!
ska köpa den sen när ja hämtar hålstenen.
längtar tills ja kommer igång me karet me fiskar å allt!! :D
#16 - 12 maj 2008 15:20
jo malawi är roligt, mycket rörelse i dom... och mycket häftiga färger

Annons