Inredning till diskus?

#1 - 24 april 2007 19:21
Hej

Nu har jag leta och läst mycket om diskus men om just hur de vill ha det inreningsvis fanns det inte så mycket.
Jag har hittat lite växser som finns de beras naturliga miljö. På ett ställe stog det att det skulle vara spartansk inret på ett annat att det skulle finnas mycket gömställen plus att 80% av bottnen skulle vara täckt av växster. Det stog också att de gillar ett mörkt unnderlag typ råda (stavning?).
Själv skulle jag villja ha sand (har grus och engelsk sjösten i de andra karen).
Vill ha Corydoras med och då måste uderlaget vara snällt mot dom också.
#2 - 24 april 2007 19:28
Visa gärna bilder ;-D
#3 - 24 april 2007 19:35
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=580862&gid=703576

kolla i mappen till vänster som heter "discuskar" där finns en bild på hur mitt kar såg ut när jag hade discus.. kanske inget för dig men jag va ganska nöjd med inredningen.. lätt att göra rent på botten och så.
#4 - 24 april 2007 19:36
Det finns lite olika vägar att gå när det gäller inredning för discus.
Om man tar deras natruliga miljö i Amazonas floden är bottenmaterialet ljus och mycket finkornig sand.
Den naturliga inredningen är enbart rötter och grenar.
Vid regnperioden då Amazonasflodens vattennivå stiger så dränks stora delar av skogen och då finns det blad och växter under vattnet men det är växter som normalt växer ovan vattenytan.
Det viktigaste för discus är vattenkvaliten vilket i Amazonas är mycket sterilt pågrund av det låga ph värdet.

Många inreder sina discus burkar med enbart rötter och inget bottenmaterila eftersom det då är lättare att hålla rent i burken.
Att hålla discus i ett inrett akvarium är mycket svårt då man inte kan byta hur mycket vatten som hellst eftersom inte växter klarar stora regelbundna vatten byten.
I ett akvarium ökar alltid mängden ämnen i vattnet om man inte gör stora vatten byten då och då.
Typ två 60 procentiga vatten på samma dag lite då och då.
Kurvan kommer annars bara stiga och stiga.
Många får problem med sina discusar i inredda kar efter en tid.
Då säger dom att dom skött sina rutiner på samma sätt hela tiden och nu är de sjuka?
Det beror på att mängden skadliga ämnen i vattnet har ökat smått hela tiden.

Ska man ha discus in inrett kar tror jag att man måste sänka ph värdet under ph 6 vilket minimerar bakterie och para sit mängden i karet.
Det här är svårt att pyssla med om man inte har koll på det hela.
Råkar ph värdet stiga snabbt kan det gå illa i det här läget.

Kanske blev lite off topic nu men kanske något att tänka på innan start av discus kar. :)

Mvh
#5 - 24 april 2007 20:06
En stor kram till dig som tog dig tid att skriva allt det där.
#6 - 24 april 2007 22:34
Du kan ju kolla upp följande artikel också, jag tyckte den var mycket intressant och till stor hjälp när jag funderade i samma banor som du.

http://aquaticconcepts.thekrib.com/Articles/PAM_Discus.htm
#7 - 25 april 2007 07:14
Av egen erfarenhet så startade jag med diskus i ett möblerat kar (rot, grus, växter) och tyckte det inte var större problem. Man kan ju lämna en öppen yta i framkan där oftast fodret hamnar så det är lätt att suga upp ev. gammalt foder. Det viktigaste är att du har bra filtrerat vatten, alltså lägg lite extra penga på ett filter med stor filtreringvolym. En slamhävert är en bra investering då slamsugning av avföring, gamalt foder i gruset är ett måste kanske mer än en gång i veckan beroende på hur ofta du matar diskusen. Själv gör jag ett 40-60% vattenbyte i veckan. Vill du ha växter finns det växtgödning att tillsätta. Man bör tänka på att vildfångade diskus går i det sura vattnet och de odlade diskusarna oftast är uppdrivna i pH7-8, så det är bra att fråga villket pH och temp diskusarna du köper går i.
I mitt akvarium nu har jag rådasand 3-5mm, rötter och växter. Förut hade jag helt kalt med en rot i, tyckte inte fiskarna verkade trivas så bra med det, dessutom såg det såååå tråkigt ut.

//Camilla

Annons