Inredning till detta?

#1 - 9 mars 2008 19:32
Hejsan Zoopet! Nästa helg får jag hem mitt 540L akvarium med 3st btn bakgrunder samt 2 stora filter/pumpar.

Fiskar som kmr bo där:
ca 25 Malawi Cyclider
2 stora scalare
2 malar (små runt 5cm)

Jag har såklart hört att malawi inte kan ha växter pga av att dom gräver i sanden.

Men jag vill endå göra mitt akvarium mycket snyggt med växter och magroverötter/stenar.

går det endå med malawi i akvariumet? Jag tänkte om man kunde göra på nått sätt som växterna sitter kvar.

tacksam för hjälp =) puss :*
#2 - 9 mars 2008 20:22
Är du säker på att du vill ha malawi då? Jag tror inte dom går så bra ihop med varken inredningen eller scalarerna.

Edit: För att svara på frågan så lär det väl gå att fixa. Man kan ju binda fast tåliga växter som anubias på rötter och stenar t.ex.
#3 - 9 mars 2008 20:29
Jag tycker det är fina fiskar, och dom följer med akvariumet som jag köper på blocket. men jag funderar på att sälja dom iaf det inte funkar, annars kanske mangroverötter och lite plast-växter?

vill gärna ha tips om andra fina fiskar som passar i ett växt akvarium. hade tänkte på praktbotia elr nåra fina fiskar.

och vet nån om den underbara malen gibbiceps går att ha i ett akvarium med malawi cyklider? om den har gömställen under stenar/rötter som den gillar.

Mvh
#4 - 9 mars 2008 20:58
Malawi och skalarer fungerar dåligt av många orsaker. Dels är malawi för tuffa mot skalarerna och dels vill de ha helt olika miljö (vattenhårdhet, olika strömt, olika växtligheter osv).
Gibbiceps går (ofta) fint att ha med malawi däremot.

Vill du ha växtakvarium med skalarer som utgångspunkt så finns det många fina tetror att välja på. :)
#5 - 9 mars 2008 21:01
Hur mycket eller många rötter är det? Malawi ciklider ska ha basiskt vatten, det vill säga över 7 i PH. Så jag hade inte rekommenderat Rötter till dessa fiskar, inte heller växter. Växterna finns inte i deras naturliga biotop inte heller rötterna, men sen kan man ju själv välja biotop jag har lite blandfisk i 2 av mina akvarium. Det man behöver tänka på om man ska ha sällskaps akvarium, är att det ska vara ungefär likadana fiskar, storlek, temprament, tåliga etc. Malawi ciklider är rätt aggresiva, och revir hävdande, så 25st förstår jag inte hur han har lyckats ha i ett 500L, om dom nu inte är ungar. När dom är fullvuxna blir dom runt 10-15cm. Scalarer är väldigt snälla fiskar enligt vad jag tycker, inte alls bråkiga. Dom ska ha växtligt och massa rötter och liknande. Så dom två fiskarna är helt olika biotoper om dom verkligen ska få trivas och visa sina färger!
#6 - 9 mars 2008 21:10
Tips på inredning ville du ha, så här är lite bilder som hittade på google.

http://www.pyton.nu/Arter/Malawi/akvariet_02.JPG
Dock så var det kanske inte det finaste man har sett men helt okej akvarium!

Stenras etc, är vad malawi vill ha och gömma sig i och gräva runder med.
Dock, tänk på att ställa stenar och sånt stabilt så inte det rasar och kanske klämmer några av dina fiskar.
Men om du ska ha växter så tänk på att täcka sanden med stora stenar runt om din växt så dom inte kan gräva runt den överhuvudtaget, det har jag gjort och mina svärdsplantor mår prima.
Om du vill ha sten så rekommenderar jag att åka ut i skogar, eller annan mark och hitta naturliga stenar. Visst man får inte ta igentligen men ibland får man vara lite busig ;) det är ju knappast någon som lär sakna att 10stenar försvann mitt inne i en skog.
#7 - 9 mars 2008 21:52
okej, men har en liten kanske dum fråga :P har massa kalksten som ska vara bra för malawis ph.

kan man då komplitera med rötter/kalkstenar?
#8 - 10 mars 2008 08:00
Kan kan man väl så klart, men frågan är om man bör...
Tror dels att det kommer skära sig lite och se underligt ut, dels kan det (beroende på hur mycket rötter du har) sabba vattenvärdena lite grann... rötter gör vattnet mjukt, och därtill oftast även brunt (te-färgat), vilket nog skulle se rätt underligt ut med malawiciklider (som gör sig bäst i glasklart vatten).

Annons