Inredning och plats?

#1 - 21 maj 2006 11:37
Jag skulle vilja ha lite tips på inredning (inte allt för komplicerad) till ett 150 liters hörnakvarium :)
Måtten är: 60 djupt, 50 högt och 60 brett
Dom här fiskarna har jag där:
2 metall pansarmalar (en albino)
1 ancistrus
6 neontetror
3 svärdbärare
3 platy
2 guppyhonor
några yngel (c.a. 5-6)

Jag köper kanske fler neoner eller pansarmalar

Jag undrar om jag kan köpa några fler pansarmalar och neoner eller om det redan är för mycket fisk.. Det ser inte så fullt ut :) Ska antagligen köpa en guppyhanne också..

Jusst nu har jag bara 4 jättevallisneria (eller någon liknande) och ska plantera dit en jättegälört. Jag har ingen aning om dom går ihop med vattenvärderna, men får väl hoppas på det ;)
Jag har även 1 rot och några snäckskal. Gruset är blandat finkornigt och grovkornigt.
Men har ni något tips på inredningen? Jag är jättetacksam för svar :)
/Tove
#2 - 21 maj 2006 12:56
Jag är lite svag för Anubas planterat på rötter, det blir en snygg kontrast mellan det bruna på roten och den gröna växten. :D

Jättevallisneri skulle jag plantera längst bak i hörnet, skulle samtidigt försöka få botten sluttande lite uppåt mot bakre hörnet. Lite sten skulle va snyggt också så jag skulle gå ut och se om jag hittade några stenar ute i naturen. :)

Dina fisk frågor törs jag inte kommentera då det finns risk för att din tråd blir låst om jag gör det.
#3 - 21 maj 2006 14:55
[quote=Opus]Jag är lite svag för Anubas planterat på rötter, det blir en snygg kontrast mellan det bruna på roten och den gröna växten. :D

Jättevallisneri skulle jag plantera längst bak i hörnet, skulle samtidigt försöka få botten sluttande lite uppåt mot bakre hörnet. Lite sten skulle va snyggt också så jag skulle gå ut och se om jag hittade några stenar ute i naturen. :)

Dina fisk frågor törs jag inte kommentera då det finns risk för att din tråd blir låst om jag gör det.[/quote]
Varför kan den bli låst då?
De är väl också inredning? :D
#4 - 21 maj 2006 15:27
Kan inte jag svara på, men en tråd blev låst idag p.g.a. att det skrevs om inredning och fiskar.

Men hoppas du tyckte om dom råd jag gav dig :)
#5 - 21 maj 2006 15:52
[quote=Opus]Kan inte jag svara på, men en tråd blev låst idag p.g.a. att det skrevs om inredning och fiskar.

Men hoppas du tyckte om dom råd jag gav dig :)[/quote]
Ja dom var jättebra :D
Jag har lagt ner en fin sten nu ;) men roten är inte så stor.. men jag ska väl försöka hitta en sån där växt :)
#6 - 21 maj 2006 16:43
Här har du en suddig bild på hur det ser ut i mitt minsta akvarium, den roten är inte så stor heller, typ 25 - 30cm. Anubiasen är längst upp på roten
#7 - 21 maj 2006 17:26
anubias är en helt underbar växt ... väldigt fin o lättskött. växer förbannat sakta dock men går o fästa på typ allt.

Har 2 planter sitter på min bakgrund
#8 - 22 maj 2006 13:29
[quote=mayday]anubias är en helt underbar växt ... väldigt fin o lättskött. växer förbannat sakta dock men går o fästa på typ allt.

Har 2 planter sitter på min bakgrund[/quote]
Men hur fäster man dom?
#9 - 22 maj 2006 15:02
Fiskelina går bra eller allra helst bomulstråd. Man kan ta bort linan när växten har tagit rot, bomulstråden försvinner troligen av sig själv.

Jag kopte en rot som det var två hål i, det var bara att stoppa rötterna på växten inn i dom.
#10 - 22 maj 2006 18:03
[quote=Opus]Jag kopte en rot som det var två hål i, det var bara att stoppa rötterna på växten inn i dom.[/quote]

har en sån rotbit med en windelöw ormbunke i varje hål(2st) och J***R va snyggt det är nu när windelöwen börjar bli större.
rotstocken har kommit upp ur hålen och vandrar ner mot botten längs med roten.

bomull ruttnar efter ett tag i vattnet och försvinner.
brun tråd ska tydligen synas minst efter vad jag läst
#11 - 22 maj 2006 18:31
[quote=Raven]har en sån rotbit med en windelöw ormbunke i varje hål(2st) och J***R va snyggt det är nu när windelöwen börjar bli större.

bomull ruttnar efter ett tag i vattnet och försvinner.
brun tråd ska tydligen synas minst efter vad jag läst[/quote]
Hur mycket kostar bomullstråd??
#12 - 22 maj 2006 18:56
[quote=Tove91]Hur mycket kostar bomullstråd??[/quote]

tja 10-20kr för en rulle på 100meter typ.
vanlig sytråd funkar.
#13 - 22 maj 2006 20:16
[quote=Raven]har en sån rotbit med en windelöw ormbunke i varje hål(2st) och J***R va snyggt det är nu när windelöwen börjar bli större.
[/quote]

Ja, jag tycker det är otroligt snyggt med växter på trerot, snygg kontrast mellan brunt och grönt. :)

Java mossa funkar bra också, men den har en tendens att växa fortare än fort, så man får passa på den. Annars skall java mossan vara bra för vattenkvaliteten har jag hört. :D
#14 - 22 maj 2006 22:14
[quote=Opus]Annars skall java mossan vara bra för vattenkvaliteten har jag hört. :D[/quote]

skulle du vilja säga de te polarn, skulle vilja se hans reaktion.
eller mer specifikt om det blir en krokig eller rak höger ;)

i höstas rensades hans tjej ut javamossa i akvariet och fick 2 fulla 10liters spänner och då fanns de en hel del javamossa kvar i akvariet.
nu har dom problem med att vallisneriorna dom fått av mej tar över istället.
men va faktiskt rätt snyggt ändå med såmycke javamossa, speciellt som guldbarberna till exempel simmade runt inne i mossan.
men m ja ska va helt ärlig, tycker javamossan ser lite tråkig ut gentemot exempelvis taiwan mossa.
javamossa växer så kaosartat.
#15 - 25 maj 2006 07:33
Mmmm det där javamossaproblemet har jag också haft. Jag fick sitta och plocka dän minsta lilla strå ur rötterna på mina javaormbunkar innan den slutade komma tillbaka. Rolig sysselsättning om man inte har något annat att göra en hel lördag... ;)
#16 - 25 maj 2006 07:38
*skrattar* Växer som ogräs :p
#17 - 25 maj 2006 10:18
[quote=Opus]*skrattar* Växer som ogräs :p[/quote]

och kostar nästanlika mycke som guld :rolleyes:
kommerinte ihåg va ja betala för javamossa förra året men va rätt mycke.
#18 - 25 maj 2006 11:04
jag köpte en stor boll med javamossa förra veckan för 40 kr bollen var väll runt 15cm i diameter. jag tycke rinte det e så dyrt. :)
#19 - 25 maj 2006 11:18
hade javamossa ett tag i mitt kar, är väldigt jobbigt att få bort den :D.
ett stenröse kanske skulle se bra ut i ett hörnakvarium?
#20 - 25 maj 2006 11:50
[quote=Tastyfish]ett stenröse kanske skulle se bra ut i ett hörnakvarium?[/quote]

med mossa intryckt lite häråvar
#21 - 25 maj 2006 11:58
och lite anubias? :D
#22 - 25 maj 2006 16:12
de går de också men växer så j'kla långsamt bara.
#23 - 25 maj 2006 23:58
Eftersom du redan har ett flertal fiskar men endast ett fåtal växter skulle jag rekomendera att du la ner pengarna på växter. Personligen tycker jag dessutom att det är mycket roligare att köpa växter och inredning än firrar :).

Tips när du inreder akvariet är att kolla upp vad dina fiskar tycker om för miljö och sedan försöka anpassa akvariet därefter. För det mesta är det snyggt att ha högre växter i bakgrunden (vallisnerian tex) och lägre närmast rutan.
Det är även givande att kolla på bilder på andras akvarium (tex goldmedlemmarnas fotoarkiv) och bli inspirerad. Då vet man mer vad man strävar efter (ens bild av idealakvariet).
Det är bra att du har rötter eftersom det skapar variation. Man kan även lägga ner stora eller små stenar.

Det finns mängder med växter att välja emellan... vanliga växter är svärdsplanta (snygg i buske), vallisneria (som du har), vattenspikblad, hydrophila, anubias mm... du kan ju fråga i butiken så hjälper dom dig säkert. Annars kan du kolla upp växterna själv. Lite växtlänkar:
www.plantgeek.net/plantguide.php
www.tropica.com
http://www.aquahobby.com/e_garden.php

De flesta växter kräver en del näring för att må bra och växa. Om du inte redan har pmdd bör du kolla upp det på www.pmdd.se. Det funkar mycket bra i mitt 54 liters och är dessutom det billigaste alternativet.
#24 - 26 maj 2006 17:25
Det kan vara smart ;)
Ska till grekland i sommar, kan man kanske hitta några fina stenar :)
#25 - 26 maj 2006 17:27
De e smart ;) Ska försöka hitta lite fina stenar :) Och någon mossa som INTE sprider sej så snabbt :D

Annons