Inredning i Malawikar

#1 - 3 oktober 2005 21:00
Jag tänkte fixa till mitt Malwikar nu. Jag har skaffat en massa platta stenar av vanlig gråsten som jag tänkte ställa på högkant med största längst bak i hörnet och sen lägre framåt tills jag är nere vid bottnen. Sen tänkte jag lägga ovala stenar som är ca 5-10 cm i diameter som en övergång innan gruset så det inte blir klippa och sen grus direkt. I gruset tänkte jag placera någon rot och lite Anubis eller vad den heter. Jag har mycket av den växten och den har de inte lyckats gräva upp. Kan detta funka?

Stenarna är för stora för att jag ska kunna koka dem. Räcker det att hälla kokande vatten på stenen eller kan man göra på något annat sätt?
#2 - 3 oktober 2005 21:38
Sänker inte rötter PH värdet ? ...tänkte på att Malawi vill ha basiskt vatten.

Släng dom i badkaret å skölj dom..har dom inte legat i jord är det nog ingen större fara..
#3 - 3 oktober 2005 22:21
Jag har ingen aning om de sänker ph. Det är lite därför som jag vill kolla innan jag gör något dumt.

Stenarna har legat ute ganska länge tror jag. De kommer från ett hus som har brunnit ner. Jag tror att de har varit en del av skorstenen. De är lite sotiga också så jag ska skrubba stenarna grundligt tänkte jag. Vet inte om det räcker att göra det.
#4 - 4 oktober 2005 07:29
Jo, en rot sänker nog PH värdet. Dock så borde effekten avta med tiden. Men det riktigt viktiga är inte ditt ph utan att det är stabilt. Det får du genom att höja ditt kh. Malawi trivs nog i också bra i ph7.5 bara det är stabilt.

Låter lite vanskligt med sten från ett gammalt bygge. Fast varmt vatten och skrubba ordentligt borde duga.
#5 - 4 oktober 2005 07:45
det e ingen fara med en rot i malawi karet,,,kör själv med de för malarnas skull,,precis som Gimbo sa e det viktigare med ett stabilt ph
#6 - 4 oktober 2005 12:56
Mmm oki.. Då vet jag med de :p drog precis igång ett litet 112l med prinsessor i, där jag kör med kalksten för att ha lite högre ph, anledning att kh ändrar sej är ?
#7 - 4 oktober 2005 13:37
[QUOTE=sacha]Mmm oki.. Då vet jag med de :p drog precis igång ett litet 112l med prinsessor i, där jag kör med kalksten för att ha lite högre ph, anledning att kh ändrar sej är ?[/QUOTE]

Här är lite info:
http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=671
#8 - 4 oktober 2005 16:14
Danke..
#9 - 4 oktober 2005 17:02
Huset som stenarna kommer från är en jättegammal kåk från någonstans kring 1800-talet. Stenarna har inget murbruk eller något annat. De ser helt ok ut förutom sotet från branden.

Ursäkta en dum fråga men vad är kh?

Roten jag tänkte ha ligger redan i karet och är gammal så den avger nog inga ämnen alls längre. Gissar att den har legat i akvarium i minst 5-6 år i alla fall.
#10 - 4 oktober 2005 17:12
[QUOTE=Nicke Lilltroll]Huset som stenarna kommer från är en jättegammal kåk från någonstans kring 1800-talet. Stenarna har inget murbruk eller något annat. De ser helt ok ut förutom sotet från branden.

Ursäkta en dum fråga men vad är kh?

Roten jag tänkte ha ligger redan i karet och är gammal så den avger nog inga ämnen alls längre. Gissar att den har legat i akvarium i minst 5-6 år i alla fall.[/QUOTE]

Då är det nog ingen fara att använda stenarna.

KH är... http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=671

En så pass inkörd rot påverkar nog inte vattnet längre.
#11 - 7 oktober 2005 19:02
Lustigt nog, rötter påverkar PH't i stort sett oavsett hur gamla de är.. det blir mindre o mindre till en viss gräns, sen tror jag det har med nån nedbytningsprocess att göra som håller surheten uppe, och därför sänker ph't marginellt. Dock har jag runt märkt att här i krokarna (Helsingborg - skåne) måste vi ha sjyst KH, jag har ett par halvstora (nya) rötter bland allt skiffret och kolstenen i min balja, och ph't rör sig inte över huvudtaget under en vecka... droptestet ger exakt samma färg på akvarievattnet, och kranvattnet... Nånstans mellan 7.5 och 8'a enligt Seras test, och, det känns som rätt ok Malawivatten. Jag är nöjd.

B!
#12 - 8 oktober 2005 19:49
Vad tycker ni om ljusa hålstenar i Malawikar då? Funderar på om det skulle kunna funka att bygga ett berg av istället för med gråstenen.
#13 - 8 oktober 2005 20:49
[QUOTE=Nicke Lilltroll]Vad tycker ni om ljusa hålstenar i Malawikar då? [/QUOTE]

menar du såna vita kalkhaltiga ?

snyggt....men jag tycker allt som har med sten o göra blir så DYRT....om man ska köpa på zoo-affären...

var o plockade SKITfina granitstenar...med olika bergarter insprängda....vitt/rött/svart/kvarts......i mitt tycke mkt snyggare o mer naturtroget än t ex kolsten o dyl......

....allt att det sedan fanns mitt i sthlm....eller strax söder om....nära mig...gjorde inte saken sämre....

så mitt råd e - ut o plocka egen sten

/// bilderna på min zoon visar mina gamla stenar...lägger nya kort med de nya snart ///
#14 - 8 oktober 2005 20:51
[QUOTE=Tobbe Jee][QUOTE=Nicke Lilltroll]Vad tycker ni om ljusa hålstenar i Malawikar då? [/QUOTE]

menar du såna vita kalkhaltiga ?

snyggt....men jag tycker allt som har med sten o göra blir så DYRT....om man ska köpa på zoo-affären...

var o plockade SKITfina granitstenar...med olika bergarter insprängda....vitt/rött/svart/kvarts......i mitt tycke mkt snyggare o mer naturtroget än t ex kolsten o dyl......

....allt att det sedan fanns mitt i sthlm....eller strax söder om....nära mig...gjorde inte saken sämre....

så mitt råd e - ut o plocka egen sten[/QUOTE]

Håller helt klart med. Känns riktigt onödigt att köpa sten. Ut o leta :)
HazelCR
#15 - 9 oktober 2005 03:18
[QUOTE=Mr B]Lustigt nog, rötter påverkar PH't i stort sett oavsett hur gamla de är.. det blir mindre o mindre till en viss gräns, sen tror jag det har med nån nedbytningsprocess att göra som håller surheten uppe, och därför sänker ph't marginellt. Dock har jag runt märkt att här i krokarna (Helsingborg - skåne) måste vi ha sjyst KH, jag har ett par halvstora (nya) rötter bland allt skiffret och kolstenen i min balja, och ph't rör sig inte över huvudtaget under en vecka... droptestet ger exakt samma färg på akvarievattnet, och kranvattnet... Nånstans mellan 7.5 och 8'a enligt Seras test, och, det känns som rätt ok Malawivatten. Jag är nöjd.

B![/QUOTE]

I Gävle händer det inget med PH heller på 1-2 veckor trots att jag har ganska rejält med rötter, gamla som nya. Jag mätte ofta till att börja då jag staratde med att plocka ned rötter i akvarierna, men inte nu längre. Jag testade dock igår , då jag läste denna tråd.
Förmodligen är det så att Gävlevattnet är buffrat så att det är svårt att ändra pH. Har man ett lägre KH blir det kanske annorlunda.

Annons