inredning från naturen

#1 - 28 mars 2007 16:26
Funderar på att samla lite rötter, stenar och andra saker från naturen för att ha i akvariet och inte bara köpa från zooaffären.

Är det något särskilt jag ska tänka på när det är material från naturen? Typ ska det kokas eller få någon annan behandling innan det åker ner i akvariet?
#2 - 28 mars 2007 17:37
Kolla längst ner på denna sidan så hittar du 5 trådar som handlar om samma ämne, om det kan vara till hjälp.
#3 - 28 mars 2007 18:29
Måste man ha liggunderlag eller frigolit i botten om man har sten i. Även vid vanligt grus?? Det visste inte jag. Vi har ju redan startat vårat akvarie. Vi har en matta mellan akvariet och bänken men liggunderlaget ska alltså då vara i akvariet eller?
Å jag som skulle vilja ut i naturen och hitta lite naturliga stenar och kanske rötter. Mest rötter är jag nog ute efter men det kanske inte går då om vi inte har liggunderlag eller frigolit i akvariet?
Kan man ta någon trädgren oxå?
Vilket träslag ska det i så fall vara?
Hur länge ska man koka det?
#4 - 31 mars 2007 16:23
Är det ingen som kan svara på mina frågor? Har tittat på länkarna nedan men hittar inte riktigt svaret på mina frågor.
#5 - 31 mars 2007 16:34
Finns andra som kan sånt där bättre en mig, men några små råd kan jag kanske ge.

Om du ska ta grenar/rötter utifrån så se till att det är "döda" grenar och se till att de inte kommer från barrträd. Kolla den här länken: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=173&Itemid=90

Jag använder naturstenar utan att ha stötdämpare i botten av akvariet, har inga fiskar som gräver i botten så jag har inte haft nå problem med att de vält eller så.
#6 - 31 mars 2007 16:43
Det där med frigolit och liggunderlag inne i akvariet är enligt mig inte nödvändigt, men det skadar väl inte heller särskilt om man har stora mängder sten. Har inte själv använt men jag har alltid haft små akvarium. Däremot är det bra att använda mellan akvariet och bänken som ett slags stötdämpare särskilt om man har helglasakvarium.

När jag var yngre tog jag flitigt inredningsmaterial från naturen. Stenar är inget problem bara de inte innehåller kalk. Sand och grus är jobbigt då det måste sköljas så mycket innan det är rent från diverse particklar. Med rötter måste man vara noggrann att de är döda och på så vis inte lösgör några för fiskarna farliga ämnen i vattnet. Det är bra att blötlägga rötterna före man lägger dom i akvariet så att de inte flyter.

Någon koktid kan jag inte direkt ange men man kan väl aldrig koka för länge.
#7 - 2 april 2007 12:45
Jag har inte kokat min rot alls då den är alldeles för stor för någon av våra grytor, däremot har jag haft den i blöt i säkert två månader.

Min morbror tog med sig stenar hem från kroatien till mig och min syster, ingen av oss kokade dem och det gick utmärkt. De stenarna jag hittade i bäcken härhemma däremot kokade jag eftersom det satt fast en del skit på dem som jag inte fick bort med en borste.
#8 - 2 april 2007 15:31
Ok men att det inte ska vara barrträd ska jag komma ihåg.

Även att roten ska vara helt död (hur man nu ser det ända in).

Men nu blir jag lite lugnare när jag läser att man inte måste ha liggunderlag eller liknande i akvariet. Vi har ett möbelakvarie på 240 liter och har en svart matta mellan möbeln och akvariet, det liknar ett liggunderlag fast det är lite tunnare.

Vi har tre kuhliiålar och de gräver ju i och för sig men kanske inte så mycket att vi ser att gruset rör sig. Skulle det vara något problem att de är i gruset eller?
#9 - 2 april 2007 15:58
Nej det är inga problem med de fiskar du har, men däremot om man har ciklider som gillar at gräva kan man med fördel först lägga tunn frigolit i botten, sedan på med stenarna och sist i med gruset.
Detta för att förhindra stenarna rasa samt om det kommer grus under stenarna så spänning uppstår med sprucken bottenruta som följd.
Så oroa dig inte du;)!
#10 - 2 april 2007 16:30
ser man bara till så stenarna ligger dikt mot bottenglaset, utan att rubbas och utan sand mellan så klarar man sig finfint utan frigo...

jag brukar lägga "grunden" till mina stenrösen innan jag häller i sanden, har hittills fungerat klockrent...
#11 - 2 april 2007 16:48
jag har byggt upp mina stenrösen med silikon så att dom inte kan rasa ner och ta sönder glaset
#12 - 2 april 2007 20:49
Jag kokar aldrig något från naturen - då dör ju allt liv som medföljer. Däremot möjligen något från zoobutiken...
#13 - 3 april 2007 09:40
Jag kokar aldrig något från naturen - då dör ju allt liv som medföljer. Däremot möjligen något från zoobutiken...

men då är ju risken att du får med några elaka bakterier, och de vill man väl inte...
#14 - 3 april 2007 10:30

hade nog rekomenderat att göra tvärtom... Om nu något måste kokas...
Det är sällan man vill ha bonusliv i akvariet som kommer från okänd plats. Kan skapa problem, och inte ge några fördelar. Så det blir ingen vinst i alla fall. men en tänkbar förlust.
#15 - 3 april 2007 10:50
hade nog rekomenderat att göra tvärtom... Om nu något måste kokas...

Det är sällan man vill ha bonusliv i akvariet som kommer från okänd plats. Kan skapa problem, och inte ge några fördelar. Så det blir ingen vinst i alla fall. men en tänkbar förlust.

Gör nog som Erik, från naturen vet man vad man får vilket kanske inte alltid är fallet från zoobutiken.
#16 - 3 april 2007 11:13
Guy Palm skrev:
Gör nog som Erik, från naturen vet man vad man får vilket kanske inte alltid är fallet från zoobutiken.

jag kokar varken eller :)
Har fungerat bra hittils...! Tror att de är marginella risker att få in obehaligheter i karet från både naturs-saker samt köpe-saker...!
#17 - 4 april 2007 19:54
Gör nog lika, kokar inte men sköljer och skrubbar noga. Har iofs bara tagit stenar från naturen och köpt rötter.

Det enda jag saknar är nått som ser ut som såna där yeakiga djur slingrar sig på, nån som vet vad jag menar, som smala skruvade grenar. Kan ju inte peka ut på zoo vad jag menar eftersom jag har fobi mot såna djur.
#18 - 4 april 2007 21:02
Jag varken kokar eller sköljer, jag *vill* ha in bakterier och smådjur.
Mer livsformer = stabilare akvarium. JAg har ofta plockat in träbitar, växter etc från sjöarna härikring, utan problem.
Jag håller förstås koll så det inte kommer in större farligheter, som iglar eller trollsländelarver. Det värsta jag fått in med inredning är annars just en trollsländelarv (som jag inte vet om den åt något) och denna söta lilla salamander-larv: http://mikes-machine.mine.nu/specimens/Triturus_larva_DSCN0930.jpg

Risken att få in farligheter med grejor ur naturen är kraftigt överdriven. Alla sjukdomar jag nånsin fått in, har jag fått in via inköpt fisk.
#19 - 4 april 2007 21:14
finns de nå speciella rötter som inte sjunker??Ha sett att vissa ha löv på botten,va e de bra för å vilken sort ska man ha?

Annons