Inredning för dvärgciklider?

#1 - 16 januari 2006 15:48
Hej,
Jag har efter diverse överväganden kommit fram till att jag vill göra om i mitt 375l Apistogramma akvarium.
Jag söker därför er hjälp med "inspirationen" för att åstadkomma en så bra och snygg "layout" som möjligt.

Är det någon som har några tips på hur man skulle kunna göra eller kanske någon hemsida som visar bilder på något liknande?

Alla ideer mottages tacksamt.

MVH/ Per
#2 - 16 januari 2006 16:21
Hej Per!

Fin sand, mangroverötter, en del växter (vallisneria och echinodorus-sorter) och torra höstlöv (bok, ek eller björk) på botten är en lämplig inredning.

Bilder på hur det ser ut i deras urprungstrakter är nog lite svåra att hitta tyvärr.
#3 - 18 januari 2006 17:17
Jag byggde upp ett stort stenrös i mitt 112L där jag höll ett par apistogramma viejita och dem lekte bara nån dag efter att jag hade fått hem dem. För bilder så kolla min zoon, i galleriet: 112L så finns bilder.

/Glenn
#4 - 20 januari 2006 09:02
Det ser rätt häftigt ut, men ganska opraktiskt. Måste vara jobbigt om man vill komma åt fiskar och yngel...?
#5 - 20 januari 2006 14:00
[QUOTE=ovj78]Det ser rätt häftigt ut, men ganska opraktiskt. Måste vara jobbigt om man vill komma åt fiskar och yngel...?[/QUOTE]

Jo d e int lätt att få tag i fiskarna men dem lekte som dårar i den miljön =)

/Glenn
#6 - 20 januari 2006 18:04
Det kan jag tänka mig, det ser ut som en mycket lämplig miljö för apistogrammor.
#7 - 25 januari 2006 19:46
Det ser ju snyggt ut men med motsvarande mängd sten i ett 375l blir nog i tyngsta laget va?

Det kommer att gå 3st Hongsloihanar och 4st Agassizihanar samt x-antal honor i burken och min tanke har varit/är att försöka inreda med "naturliga" revirgränser, problemet jag har haft med min nuvarande inredning är att jag har använt lite större rötter till att "dela av" akvariet och dessa har i sig själva tagit upp så mycket yta att det inte har blivit mycket kvar till "honreviren".

Har ni några andra ideer på hur man kan "dela av" akvariet på ett snyggt sätt?

MVH/ Per
#8 - 25 januari 2006 20:26
[QUOTE=psandstr]Det ser ju snyggt ut men med motsvarande mängd sten i ett 375l blir nog i tyngsta laget va?

Det kommer att gå 3st Hongsloihanar och 4st Agassizihanar samt x-antal honor i burken och min tanke har varit/är att försöka inreda med "naturliga" revirgränser, problemet jag har haft med min nuvarande inredning är att jag har använt lite större rötter till att "dela av" akvariet och dessa har i sig själva tagit upp så mycket yta att det inte har blivit mycket kvar till "honreviren".

Har ni några andra ideer på hur man kan "dela av" akvariet på ett snyggt sätt?

MVH/ Per[/QUOTE]
Ja, täta låga växter, köpa vattenpest som växer som, ja sjäklva pesten och hålla dessa låga så kan man på ett snyggt sätt rama in revir!

andreas

Annons