Oj, tackar så mycket för berömmet, kul att höra...[:D]
Personligen tycker jag du kan inreda med de växter du personligen tycker om, jag skulle inte tro att fiskarna direkt bryr sig om plantornas ursrpung osv. Försök gärna skapa en del skuggiga platser (under tex svärdsplantor eller rötter). Mina erfarenheter säger även att du ska "täcka in" ett hörn i karet med växter, så att diskusarna blir svåra att se från fram rutan, detta gör att de tror att de är trygga så det är de söker skydd samt sover.
Rötter kan ha vilken form som helst tror jag, använd någon du tycker om, likadant med stenar.
Själv har jag även en "lugn" plats i karet där det är låg cirkulation som jag har som matplats för granulat, räkmix osv. Det tycker jag funkar väldigt bra.
Angående växter måste jag säga att min favvis är Hygrophila Corymbosa "Siamensis" (de tre stora ljusgröna växterna i mitt kar). De blir stora, ger bra skydd och är vackra.
En sista grej jag tycker du ska tänka på...ha helst ingen bottentäckare eller tät växt i karet som försvårar slamsugning, som jag tror är en viktig bit i att hålla friska fiskar.
Hoppas det går fint..
PS skicka ett mejl om du vill snacka mer :)