Inredning av Sydamerikatank. vad tycks?

#1 - 7 januari 2007 14:21
Hej!

Jag är i princip klar med inredningen av min fars akvarium nu.

Karet är på 375liter och jag har lyckats styra lite i det så det ska få invånare från sydamerika enbart.
Men nu tänkte jag höra med er vad ni tycker! ser det bra ut? något som saknas?.

här är länken : http://www.zoonen.se/perzoonen/galleri.asp?oid=335958&gid=1078883

Själv tycker jag det ser lite glest ut på växter i bakgrunden men de hoppas jag kommer ta sig bra när karet "gått igång" ordentligt.

///Zeni
#2 - 7 januari 2007 14:26
Snyggt. Vad fick du ge för jätte stocken?
#3 - 7 januari 2007 14:35
Tycker också att det var snyggt. Gillade att gruset lutade till vänster och att roten var placerad därifrån med. Tror också att det kommer bli snyggt när svärdplantorna växter till sig ordentlig:)

Är det Hyrophila corymbosa "siamensis" som är placerad bakom roten?

Om det är lilaeopsis brasiliensis som är placerad under svärdplantorna så kanske du borde byta plats på dessa då dom kräver en hel del ljus:)
#4 - 7 januari 2007 15:08
Roligt att det är fler som tycker att det är snyggt :)

Roten kostade 385:- på zooarken i Karlskrona

Och det är Hyrophila corymbosa "siamensis"

Menar du den låga gräsaktiga växten som är vid stenarna framför och under svärdplantorna? de heter Lilaeopsis novaezelandiae. samma släkte så borde jag flytta på det lite ändå?

Hoppas bara att svärdplantorna växer ordentligt, funderar på om ljuset är som det borde.. Som det är nu så sitter det bara två lysrör bode vara åtminstone 3st ju. Har ingen aning om vad det är för rör men ska ta ett av mina sylvania aquastar från mitt andra kar och ett av de som sitter där redan är jag tror jag är ett sylvania med men är inte säker. Det andra som ska bytas nu är nåt random som jag hittat. vad tror ni borde jag satsa på en ny ramp eller kan det klara sig? Har några enkla reflektorer på rören också.
#5 - 7 januari 2007 15:58
Jo du borde flytta novaezelandiaen iaf. Ställer samma krav på ljus brasiliensis
#6 - 7 januari 2007 16:03
okej, antog det. ska flytta fram de som är precis under lite då. tack för tipset!

Men vad tror ni om ljuset? 2 lysrör är lite klent i ett kar som är 50cm djupt va?
#7 - 7 januari 2007 17:01
Snyggt karet blev vad ska du ha för fiskar?

Var bor du zeni?
#8 - 7 januari 2007 17:42
Mycket fint :) Särskilt den stora roten. Växterna kommer ju att växa på sig. Men ett tips om man vill ha SA kar är att ta enbart växter från sydamerika. Det har jag gjort och då känns det ännu mer biotopriktigt.
Kolla gärna mitt 275l SA kar, jag tog ny bild igår :)
#9 - 7 januari 2007 18:10
Macke_Malawiciklid jag bor i Karlskrona

Ja jag tänkte på det där med växter från Sydamerika men när jag liksom kollade i affärerna så hittade jag inte så många jag ville ha som var från sydamerika tänkte dock att jag kunde byta ut de som inte ska vara där egentligen mot liknade om det kommer in nåt till affärerna som är från rätt världsdel nu har jag ju bilden klar för mig i alla fall så jag kan leta liknande växter. :).

Gillar roten mycket jag med.. den var 10 cm för stor så jag fick såga av den lite.

fint kar du har solbacka jag gillade den där röda växten vad heter den?

Jag har skrivit ett inlägg i fisk mix delen är på forumet om vilka fiskar jag tänkte mig skaffa. här är länken

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=97896

när växterna tar fart så blir den nog riktigt fint :) kommer hålla zoonen uppdaterad med bilder på fiskar och på hur växterna tar sig.
#10 - 7 januari 2007 18:22
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=12 eller någon liknande släkting :)
Jag funderar på att möblera om lite i mitt kar för växterma är nu i en enda röra.
#11 - 7 januari 2007 19:33
okej, tack! solbacka, ska kolla om de finns här hemma i veckan. :) På onsdag eller torsdag kommer det förmodligen bli ett tillskott på fisk i karet då flyttar ett gäng bolivianska fjärilsciklider in och kanske några kardinaltetror med. så då kan jag kolla om de har något liknande den växten i affären/erna här ikring :D.

Annons