Inredning - Asien biotop

#1 - 8 april 2008 09:44
Hejsan!

Jag har beställt ett Juwel Vision 260 kar och jag vill inreda det till Asien biotop. Jag ska ha tigerbarber i det. Vilken sorts rötter skulle passa bäst i det? Vilka växter? Jag är tacksam för svar :)

Här finns länken till min akvarieaffär där visas vilka rötter kan jag välja emellan:

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/akvarietillbehoer-dekorationsroetter-c-49_795?osCsid=606cd29b62595db40d9e582cd284669c

Och vilka växter de har:

Aglaonema simplex
Alternanthera bettzikiana
Alternanthera reineckii
Anubias barterii var.nana
Anubias barterii
Cabomba aquatica
Ceratophyllum demersum
Crinum thaianum
Cryptocoryne bechettii
Cryptocoryne pontiderifolia
Cryptocoryne wendtii
Dracena deremensis
Dracena sanderina
Echinodorus bleheri
Echinodorus harbii XL
Echinodorus harbii
Egeria densa "Vattenpest"
Hygrophila difformis "Synnema"
Microsorium pteropus "Javaormbunke"
Microsorium pteropus "Javaormbunke" XL
Nomahila salicifolia
Nymphaea lotus "Röd Tigerlotus"
Vallisneria americana "jätteskruv"
Vallisneria spiralis "rak"
Vallisneria gigantea "jätte"
Vesicularia dubyana "Javamossa"
#2 - 9 april 2008 18:35
Isiliana skrev:
Hejsan!

Jag har beställt ett Juwel Vision 260 kar och jag vill inreda det till Asien biotop. Jag ska ha tigerbarber i det. Vilken sorts rötter skulle passa bäst i det? Vilka växter? Jag är tacksam för svar :)

Här finns länken till min akvarieaffär där visas vilka rötter kan jag välja emellan:

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/akvarietillbehoer-dekorationsroetter-c-49_795?osCsid=606cd29b62595db40d9e582cd284669c

Och vilka växter de har:

Aglaonema simplex

Alternanthera bettzikiana

Alternanthera reineckii

Anubias barterii var.nana

Anubias barterii

Cabomba aquatica

Ceratophyllum demersum

Crinum thaianum

Cryptocoryne bechettii

Cryptocoryne pontiderifolia

Cryptocoryne wendtii

Dracena deremensis

Dracena sanderina

Echinodorus bleheri

Echinodorus harbii XL

Echinodorus harbii

Egeria densa "Vattenpest"

Hygrophila difformis "Synnema"

Microsorium pteropus "Javaormbunke"

Microsorium pteropus "Javaormbunke" XL

Nomahila salicifolia

Nymphaea lotus "Röd Tigerlotus"

Vallisneria americana "jätteskruv"

Vallisneria spiralis "rak"

Vallisneria gigantea "jätte"

Vesicularia dubyana "Javamossa"

Varför köper du växter online? Skadas de inte under transport?
#3 - 9 april 2008 19:02
Jag såg massa bilder från borneo häromdagen.
De var Cryptocoryne precis överallt.

Jag tror även Javaormbunken är asiatisk.

Du kan kolla zoopets artregister.
De står var växterna kommer ifrån där.
Visa järna bilder när du är igång! Jag skulle järna ha ett "straight" biotop akvarium jag med - med tigerbarber såklart :D
#4 - 10 april 2008 13:33
Jag köper inte växter online. Den affären som jag gav länken till ligger 3 mil från mig :-) De driver en webshop också men säljer inga fiskar eller växter via den. Man ska hämta själv i så fall.
#5 - 10 april 2008 14:02
Det är väldigt svårt att säga en generell asien-biotop. Utan du måste specificera dig mer. Cryptocoryner är dock vanligt förekommenade som sagt, och rötter får du helt enkelt välja efter egen smak, då de alla är ungefär lika "biotopriktiga" :)
#6 - 10 april 2008 15:04
Vad bra :-) Jag ska ha olika barber i det och rötter är obligatoriska :-) Jag skulle gärna vilja ha höga växter längst bak i akvariet :-)
#7 - 10 april 2008 15:12
En fin växt som blir hög och är lättskött är Cryptocoryne crispatula var. balansae.
#8 - 11 april 2008 13:53
Jag ska starta upp ett "Asienbiotop" (mer exakt från Indonesien) om nån månad. Invånarna ska vara B.channoides och moskitorasbora. :)

Det blir crypto, javaormbunke, mossa och anubias tror jag bestämt. :) Mycket rötter/grenverk och aquaclay + boklöv samt en javamossabakgrund (det sista dock inte helt bestämt än).

Varför inte beställa från nätet?
Jag har iallafall inte fått nämnvärt skadade växter, och de är billigare samt med bättre kvalité än i akvarieaffär generellt sett skulle jag säga (även om det är mindre/yngre, men det är egentligen bättre sett ur vår synpunkt, förutom ur tidsaspekt).

EDIT: karet kommer va på 75x45x40 cm (BxDxH (måttbeställt)) btw.
#9 - 13 april 2008 13:30
Låter väldigt intressant Fredrik!
Jag funderar på att bygga en Borneo-Biotop till mina tigerbarber.

Om jag inte har helt fel så härstammar Anubiasplantorna från Afrika dock.

Sedan rekommenderar jag dig att kolla in en bakgrund som heter "Mudbank" som alternativ till din mossbakgrund. Den finns på pwss.se

Vill inte låta tjatig på forumet men de finns två andra varianter av microrasbora som ja tycker att du bode kika på också.

Microrasbora erythromicron om du vill komplettera dina röda moskiter och channoides med lite blått
Microrasbora Kubotai om du vill komplettera med lite grönt.

Sen tycker jag Kuhli Ålar hade varit grädden på moset i ditt akvarium
#10 - 17 april 2008 21:24
Grodlund skrev:
Om jag inte har helt fel så härstammar Anubiasplantorna från Afrika dock.

Sedan rekommenderar jag dig att kolla in en bakgrund som heter "Mudbank" som alternativ till din mossbakgrund. Den finns på pwss.se

Är det så?

Mudbank är snygg, ingen som kan förneka det tror jag, men dyr. [:o]

Grodlund skrev:
Vill inte låta tjatig på forumet men de finns två andra varianter av microrasbora som ja tycker att du bode kika på också.

Microrasbora erythromicron om du vill komplettera dina röda moskiter och channoides med lite blått

Microrasbora Kubotai om du vill komplettera med lite grönt.

Sen tycker jag Kuhli Ålar hade varit grädden på moset i ditt akvarium

Visst är de snygga, men ingen av dem kommer från Indonesien tyvärr, om jag inte misstar mig? :(

EDIT: ja visst var anubais:en från afrika.. tyckte jag läste det här på zoopet, men efter en snabb sökning nu så.. nope. ;)

Annons